vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Sendte mail til gilde ang spekemat. Dette var svaret: (ikke jeg altså men en anonym på 1 tri) Viser til deres henvendelse på web, Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Men om kjøttet fryses før det blir laget spekemat av det, så er jo ikke dette noe problem da...
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2007 var det jeg også tenkte noe som gjorde meg kjempe glad... hihi elsker spekemat
Sunniva78 har to små Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Tokso-bakterien drepes ved kulde ja, men ikke listeria-bakterien... Nå er det sjelden at denne bakterein finnes i Norge, men likevel greit å vite!
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2007 det er sant nok, men tenk om vi skulle tenkt på alt sånt da .. hehe da hadde vi vel ikke kunnet spise noen ting eller gjort noenting til slutt P: hehe, ville bare videreformidle det iallefall også er det jo opp til hver enkelt hva man velger
*1+1=2 små* Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 godt å vite, takk:) en eller annen bakterie kan du få ideg uansett..... se på vann problemet i oslo nå, eller bakteriene på sykehuset! Desverre kan man ikke alltid unngå å bli smittet av ting! er jo lite listeria i norge da
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. oktober 2007 hmmm dette høres sikkert teit ut, men er det ikke slik at bakterier styrker immunforsvaret på en eller annen måte??? hehe mulig jeg tar feil, bare mener jeg har hørt det
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Du har delvis rett vicky, det finnes bakterier i alt og det styrker imunforsvaret- men en del typer bakterier er direkte farlig og da hjelper det ikke uansett hvor sterkt imunforsvar du har. Og når det gjelder listeria bakterien så trives ikke den no særlig i saltholdig mat som feks spekemat. Det er derfor større sjans for å bli smitta av listeria fra annet type pålegg enn spekemat. men uansett sjansen er liten.
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Her er svaret jeg fikk: Gilde spekepølser og spekemat er produsert av rått kjøtt som fryses før detbrukes i produksjonen. Toksoplasma er en parasitt og tåler ikke frysing(-18 C) og sannsynligvis tåler den heller ikke høye saltkonsentrasjoner.Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter mest utbredt hos sauer ogkatter, og gravide bør derfor ikke spise dårlig stekt fårekjøtt. Generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er åvarmebehandle kjøttet godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, ogda spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale, heller ikke blodig roastbiff.Det er vanskelig å gi råd om hvor trygt spekemat og spekepølse er. Selv omtoksoplasma sannsynligvis ikke tåler temperaturer under -18 C er våranbefaling at du må velge det du selv føler er riktig for deg.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg leste nettop på matportalen, at toksoplasma overlever nedfrysing! Hadde ikke tatt sjangsen på det. Men den dør ved skikkelig oppvarming.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 .....det er listeria som dør ved -20 grader + oppvarming !
Smellt P. Tjukka Skrevet 20. oktober 2007 #13 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg syns ikke denne setningen er god nok , til at jeg spiser spekemat ; "Toksoplasma tåler sannsynligvis ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. " Og da er det sannsynligvis jeg reagerer på !! Og Listeria dør ved varmebehandling , men ikke ved nedfrysning ! Skjønner ikke at det er vanskelig å holde seg unna mat som kan skade fostret ! De fleste røyker ikke under svangerskapet for de er redd for å skade fostret , men spise rått kjøtt og muggost det er ok ? Det er ikke så langt tilbake at røyking under svangerskapet var okey ... Og ikke alle barn ble skadet , men vi røyker ikke fordet ? Og drikker ikke alkohol , selv om det kan gå bra !!
wennis Skrevet 20. oktober 2007 #14 Skrevet 20. oktober 2007 Enig med deg - det som er skummelt med toxoplasmose er jo at vi ikke blir syke av det, og sjelden merker at vi har det. Derimot kan det få store følger for barnet i magen. "Toxoplasmosis infection may lead to miscarriage, stillbirth, or survival with growth problems, blindness, water on the brain (hydrocephalus), brain damage, epilepsy, or deafness. This often develops after birth, so even normally born infants of women with known infection should be kept under observation for some time." Synes egentlig ikke det er så vanskelig å unngå rått kjøtt, spekemat etc jeg. Tenker som så at dette skal jeg gafle i meg etter jul en gang:-)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 20. oktober 2007 #15 Skrevet 20. oktober 2007 Beklager, men jeg skrev feil tidligere om listeria, så jeg kopierte siden fra matportalen, slik at du får riktig info. Kostholdsråd til gravide: Skadelige bakterier og parasitter Publisert: 31.03.2004 Sist oppdatert: 17.10.2007 - 07:14:57 Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet. Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned. Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter: Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin. Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt. Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer. Kjøtt I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer. Ost Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide. Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Årsaken er at disse ostene kan bli smittet et eller annet sted i produksjonsprosessen. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men for å være på den sikre siden bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Mengden eventuelle listeriabakterier er nemlig på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen. Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide. Fisk og skalldyr Gravide bør ikke spise raket fisk - for eksempel rakørret - fordi spesielle forhold ved produksjonsmetoden gir økt risiko for Listeria. Listeria kan også finnes i små mengder i gravet eller røkt fisk. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakumpakket vare med lang holdbarhetstid, så kan bakterienivået bli for høyt. Spis derfor ferskest mulig gravet og røkt fisk. For å være på den sikre siden bør du altså unngå gravet og røkt fisk der holdbarhetsdatoen nærmer seg slutten. Hvis rå fisk, som for eksempel sushi, behandles hygienisk er risikoen liten når det gjelder Listeria. Her fikk du mere info enn du spurte om, men tenkte jeg kunne ta det med, da jeg først skulle kopiere
susemor666 Skrevet 20. oktober 2007 #16 Skrevet 20. oktober 2007 Listeria kan finnes i alle matvarer, så skal man tenke sånn kan man ikke spise noe. Har ei venninne som har jobbet i mattilsynet, og hun sa at vanlig god hygiene og behandle maten som man skal før man skal spise er det ingen fare. Eneste vi gravide bør være veldig obs på, sa hun, var råe kjøttvarer eller kjøtt som ikke er stekt tvers gjennom. F.eks roastbeef og blodige biffer. Å enklte fisk,-sjødyr. Ellers er det bare å spise=)
vicky1984- FØDEKLAR :D Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 20. oktober 2007 enig med deg susemor666... hva med de som levde for 50-100 år siden liksom... de visste ikke alt det vi vet nå og de lever jo... hehe men krabbeklør kan man spise men ikke innmaten i skjellet mener jeg.. det er greit for jeg spiser bare klørne.. hehe
susemor666 Skrevet 20. oktober 2007 #18 Skrevet 20. oktober 2007 stemmer det vicky1984-nr2 26.juni08 Det kan man spise....... Holde seg unna blåskjell også
Smellt P. Tjukka Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 Nei de visste ikke at det kunne være farlig , så derfor var det flere fosterskader , aborter og misdannelser ... Så de som ble smittet lever jo ikke da !!! Man blir ikke nødvendigvis smittet av å spise rått kjøtt , MEN sjansen er der ! Barnet ditt behøver ikke å bli skadet av at du tar et glass rødvin eller to hver helg , men sjansen er der .... Drikker du alkohol i svangerskapet ? Regner med at svaret blir nei , så det å holde seg unna spekemat er vel ikke hysteri , men å ta foholdsregler ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå