Prinsesse Sophia Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Hei jenter. Min samboer har akkurat startet opp et firma og er helt avhengi av å være på jobb. Har hørt noen rykter om at man kan få satt permisjonen hans på meg hvis han var selvstendig og ikke har mulighet. Hvis dette stemmer hvor lenge ekstra får jeg da? og hvor mye får man utbetalt i den perioden? Håper noen kan hjelpe meg da jeg blir helt forvirra av alle disse reglene. Har håpet på da at jeg kan ta 80% perm med 100% lønn og så plusse på pappapermen med lønn. Hilsen meg
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Du får nok ikke overført fedrekvoten bare fordi det er vanskalig for han å ta den. Får å få overføre denne til deg må han være så syk at han ikke kan ta seg av babyen.
Prinsesse Sophia Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2007 Er du sikker på dette? Hørte nettopp av en nabo at det var mulig og at det var spesiellle regler når de jobber selvstendig.
Vårunge08 Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Ja. Dere kan søke om å overføre hans permisjon til deg. Grunnen må være god, men vi fikk det forrige svangerskap, da min mann også er selvstendig næringsdrivende, og dessverre ikke kan stenge 'sjappa' i 5 uker. Jeg fikk den samme utbetalingen som i 'mine' uker disse 5 ukene. Vi fikk søknaden avslått i første omgang, men klaget på avslag, og forklarte ytterligere hvorfor han ikke kunne stenge, og fikk da medhold. ) Skulle ønske jeg hadde en mann som ikke hadde jobbet som selvstendig næringsdrivende i mange situasjoner! Håper mannen min får skiftet jobb før neste permisjon, slik at han også får oppleve å være hjemme med ungene. Ihvertfall noen uker ) Men jobber han fortsatt for seg selv, så må vi søke om det igjen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg trodde det var sånn at pappapermen faktisk er 6 uker av mammas perm, jeg. Det som står på nav sine sider. Trodde ikke pappan måtte ta permisjon.
Vårunge08 Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Sjekket på NAV's sider nå jeg. Kan se ut som at reglene er endret siden 2005. Så om min mann fortsatt er selvstendig næringsdrivende når det blir aktuelt, så kan det se ut som at babyen vår går glipp av 6 uker hjemme.. Blir tidlig start i barnehage.. :o/ Litt irritert på at selvstendig næringsdrivende aldri blir tilgodesett med de samme godene som 'vanlige folk' ... Får kun 65 % av normal inntekt, da blir det lite igjen.. ihverfall når man regner med at faste utgifter løper som vanlig og at man mister kunder ved å stenge i 6 uker...
mammaen til Luca Skrevet 20. oktober 2007 #8 Skrevet 20. oktober 2007 Etter som jeg har erfart, så er reglene endret, og barnefar kan ikke overføre sine uker til mor fordi han er selvsetendig, desverre. Men synes å huske at i statsbudsjetet som kom ut nå, skal selvstendige få 100 % uttelling økonomisk slik at det fsaktisk blir enklere for fedre å ta permisjonen sin. Men synes dette er så vanskelig å skjønne, jeg. de endrer jo hele tiden, og det virker også som det ikke er konsekvent handling i alle nav-kontorer.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #9 Skrevet 20. oktober 2007 Det står IKKE på NAV sine sider at fedrekvoten er 6 uker av mammas perm. Permisjonstida som er forbeholdt mor er faktisk bare 9 uker (3 før fødsel og 6 etter fødsel). 6 uker er forbeholdt far. Resten deler man slik man ønsker.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #10 Skrevet 20. oktober 2007 jeg fikk overført pappan sin perm på grunnlag av at han faktisk ikke jobbet jeg...Han hadde attføring da. Nå har han fått omskolering og er lærling, lurer på om d samme gjelder da jeg...?!
my-little-princess Skrevet 20. oktober 2007 #11 Skrevet 20. oktober 2007 Det er veldig vanskelig å få fars permisjon. Vi prøvde da mannen min måtte i utenlandstjeneste,men fikk beskjed om at far kunne ta ut permisjon frem til barnet fylte tre år, så det ville bli mulighet for han å få tatt den ut, omså en dag i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå