Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Nå renner tårene altså! Føles som om jeg gjør alt feil! Er så utrolig sliten altså. Har ei jente på 6 uker som jeg har skjemmet totalt bort. Hun sovner bare når jeg holder henne i armene mine eller har henne med meg i sengen vår. Jeg får ikke lov å sove i noen annen stilling enn meg annsiktet vendt mot henne da blir det krise hvis jeg snur meg med gråting. Hun nekter å sove om kvelden. Har lagt godt på seg, nærmest for mye sier HS. Hun bruker meg som smokk. Prøvde å pumpe meg i dag (da jeg skal på julebord i november, og tenkte å lage ett lite lager til barnevakten) men da hun våknet etter sin korte lur så hadde jeg ikke nok melk til henne, da fant jeg ut at hun får likegodt få det jeg hadde pumpet ut, tenkte at hun måtte jo få bli mett. Men det ville hun ikke ha. Altså hun nekter å ta flaske, så da går julebordet mitt i vasken...Hun har i tillegg eksem lignende utlett i ansiktet.. Er redd for at hun reagerer på noe i melken.. SOrry jenter, måtte bare få ut frustasjonene mine.. Syns veldig synd på meg selv nå
Labbetøs Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg sier ikke at det er det som er tilfelle, jeg bare sier at du kan tenke over det. Slike eksemlignende prikker (kommer oftest i ansiktet) kan veldig ofte være varmeutslett. Altså har babyen vært for varm. Du kan kanskje følge med om dette kan være tilfelle hos dere. Spesielt siden dere samsover kan det bli varmt i sengen om natten. Dere voksne produserer MYE varme.
FuriLaks Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 Du er ihvertfall ikke udugelig, kjære deg! Vil bare si at jeg syntes ting var kjempetøft og hadde mange rare tanker den første tiden jeg også, men ting går seg til! Har ingen direkte råd til deg, men en klem...
Labbetøs Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Ja, det med flaska ja. Prøv å gi med skje, kopp, nebb eller sprøyte. Flaske er ikke eneste løsningen (flaske er faktisk det "skumleste", i den mening at det kan kludre med ammeteknikken etterpå). :-)
Labbetøs Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Helledussan da. Jeg glemmer ALT nå for tiden. Vil føye til at du ikke er noen dårlig mor uansett. Det er bratt læringskurve på dette med å være foreldre, og selv om du kanskje gjør ting nå som du i etterkant angrer på fordi det lager litt ekstraarbeid for deg så betyr det ikke at det var feil. Kanskje var det akkurat det som ver best for deg og jenta di der og da. Uansett hva så er du ikke en dårlig mor.
mamman te Vetle og Alma Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 små babyer får ofte utslett i ansiktet uten at det er noe sps. Det går over etter et par uker. Du er IKKE en udugelig mor! Prøv å få noen andre til å gi henne flaske. Helst at du går ut av rommet. Så lenge hun lukter puppn din vil hun ikke ha noe annet. Hun er enda liten så jeg ville ikke ha stresset så mye med den klengingen. Men prøv å legg henne ned når du ser at hun er trett. Da sovner hun kanskje lettere av selg selv. Det er viktig av hun lærer seg dette. Men som sagt ikke noe stress, da blir det fort verre!
M&MH Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Du er absolutt ikke udugelig, men det er klart man kan føle seg sånn til tider:-D slapp av, du er en god mor! Det med utslettet får jo de fleste små babyer uten at det trenger være noe spesielt. Men har du prøvd med smokk?? Jenta mi brukte også puppen min som smokk for å sovne, men det viste seg bare at hun har et enormt sugebehov. Så prøv det, og prøv en stund! ikke gi opp for fort hvis hun ikke vil ha den med en gang. Kanskje litt vanskelig å få til å sutte på smokken med en gang. Uansett det med flaska er som hun over sier. Det er viktig at DU ikke gir henne flaska, men noen andre så lenge du ammer. Hun lukter jo deg, og da vil hun bli forvirret. Det er klart hun heller vil ha puppen da. Det er frustrende til tider, men det vil bli bedre bare du prøver deg fram litt! Men det er viktig å ikke gi opp med en gang. Masse lykke til!!:-D
paulinen Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Gratulerer med jenta. Du er sikkert ikke udugelig. Det er faktisk UMULIG å skjemme bort en baby på 6 uker. Ang. utslettet, det er sikkert melkeutslett, og helt HELT vanlig. At hun bare vil ha pupp og ikke melk, igjen HELT HELT vanlig. At du muligens må droppe julebordet overlever du nok, hvis ikke får du ta en ammepause i festen alt ordner seg, dessuten, det er lenge til November, i mellomtiden kan dere prøve med kopp, sprøyte og andre ting, flaske er ikke alltid så kult for babyen. At du er sliten er helt normalt, få noen til å gå en tur med babyen din mens du sover, søvn er viktig, og uten søvn er alt mye mer dramatisk.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 DU DUGER SÅ DET HOLDER! Ikke tenk så mye på det julebordet. Det kan hende du får holde deg edru og få barnevakten til å svinge innom så du får ammet. Det kan hende det ikke går at du er lenge borte fra babyen så tidlig heller. Er du borte tror den den dør vet du. Men tiden går fort, og det kommer nye fester. Ikke går det an å skjemme bort et spedbarn på nærkontakt og pupp heller. Gi babyen alt den vil ha med god samvittighet. Utslett i trynet får alle på den tiden. Mine to har sett ut som pizzatryner et par ukers tid. Ta et par bilder så du kan vise dem når de er redde for barnebarna dine. Ditt eneste problem er så langt jeg kan se en helsesøster som ikke har skjønt at amming er bra. Du bestemmer hvor mye du vil denne damen skal styre i livet ditt. Du kan kutte ut hele helsestasjonen, eller du kan bytte helsesøster. Eller du kan fortsette med den samme damen og lese i Gro Nylander eller spørre en erfaren mamma du stoler på hver gang hun sier noe du blir usikker av eller blir lei deg for. Og ingenting er bedre for babyen enn å bruke deg som smokk. Så lenge du har det bra i situasjonen. Skal du eller smokken stille barnets sugebehov? Unger vokser forskjellig. Noen veldig raskt i starten, og så flater kurven ut. Ikke bekymre deg. Pupp er bra!
shayan_jente_04.04. Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Helt enig med de andre! DU E IKKE UDUGELIG!!!!!!!!! Sånn e det hos oss alle den 1. tiden. , så du er ikke alene, det er derfor vi er her, så fint at du bruker siden her til å "tømme" deg, sånn gjør jeg oxo, finnes ikke andre steder der jeg kan dele mine tanker og følelser med. Hvis du er bekymret for utslettet , så kan du alltids høre med fastlegen vet u, men som de andre sier her , så kan det enten være varmeutslett eller noe som oxo kalles for "melkeutslett". Men kjære deg , prøv det med flaska som de ande sier her, bebin min er 6 mnd nå, og nekte å ta flaske uansett hvem som prøver å gi det til ho. Så et godt råd--------------> prøv med flaska hver dag!!!! Alt blir så mye lettere da!!!!! Lykke til sender over en stor varm klem
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Uff, slik kan det være de første månedene, plutselig føles alt helt håpløst.. Men nr 1: Du er ikke udugelig! Du er faktisk en helt normal, nybakt mamma! Gratulerer med nurket, forresten! Du klarer ikke å få skjemt bort en så liten baby, de kan rett og slett ikke få nok kos. Men skjønner jo at det blir slitsomt. Vil anbefale deg å få deg noe godt bæretøy, kanskje er slynge et alternativ? Da kan babyen være med deg rundt, sove også, slik at du får gjort litt annet enn å sitte med babyen på fanget. Utslett i ansiktet får alle babyer, det er helt normalt. Om det vedvarer, så kan du begynne å tenke på hva du spiser, kanskje unngå sitrusprodukter, egg, skalldyr, melk, men la det gå en liten uke før du prøver det. At hun ikke tar flaske er helt normalt! Det gjør ikke min gutt heller, og spesielt ikke når jeg har han. Men han klarer seg når pappaen eller bestemor har han, da spiser han nok til at han sovner. Og det er ofte lurt å pumpe på morgenen, da har du mest melk. Gi henne den ene puppen først, så pumper du den andre etterpå. Ang soving, så ville jeg kanskje prøvd en sånn ammemadrass.Legge henne oppi den inntil deg, også etterhvert prøve å snike den lenger og lenger unna, og ta opp veggene. Det kommer sikkert til å gå seg til, ikke gi opp å prøv. Og det er heeelt normalt å være sliten de første månedene, prøv å få litt mer avlastning fra pappaen. Lykke til -. og trøsteklem fra meg
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Og: Drit i den helsesøstra. Når du fullammer, så er det ikke noe som heter å legge på seg for mye. Det vilflate ut etterhvert. Og: Gratulerer med at amminga går kjempebra! Det hadde jo vært mye verre om du ikke hadde hatt nok melk, babyen ikke ville hatt puppen osv. Det tenker iallfall jeg på i tungestunder
Kosel Skrevet 19. oktober 2007 #13 Skrevet 19. oktober 2007 Søte du! Du er IKKE udugelig!!!! Det er jeg helt overbevist om!! Du er bare litt overvelmet over alt det nye i livet ditt og er naturlig nok sliten! Det ER LOV å være sliten!! Betyr ikke at man ikke duger som forelder! Det jeg tror du skal fokusere på er å prøve å slappe av med sånn ting er. La jentungen ligge å smågråte litt når hun våkner etter at du har lagt henne fra deg. Prøv å gi henne smokk (kan være hun ikke vil ha det - men det er verdt noen forsøk - mini hadde et enormt sugebehov og smokken var vår velsignelse) Og hun har IKKE vondt av å ligge å småsutre/klage litt - det er verre som oss mødre å høre på! Jeg er aleine om omsorgen for min lillegutt som ble 3mnd i dag - og da er det slik at for at jeg skal få gjort noe som helst her i huset, vaske, rydde, spise, dusje så er han nødt til å ligge litt aleina. Noen ganger er det helt greit, andre ganger sutrer han ganske mye - men jeg holder meg rolig, snakker rolig med ham , gir ham sutten og stryker på ham. (klart illeskirker han så tar jeg han jo opp !) Prøv også å legge henne i en kurv i stuen der hvor dere sitter - kanskje legge et klesplagg som lukter mamma, en fille som lukter pupp e.l. Legg det rundt hodet hennes og lag en liten "hule" - litt sånn som de ligger inne i magen - lunt og godt! Sjal - har du prøvd det?? Jeg har senebetennelse og kjøpte en tricot-slen som jeg er kjempe fornøyd med. I perioder hvor han da overhodet ikke vil ligge aleina på teppet under baby-gymmen eller sove - så binder jeg ham fast og får gjort unna endel husarbeid ol. fordi jeg får ha begge armene fri Ang. HS så mener jeg å ha hørt fra ufattelig mange hold at et barn kan ikke bli overvektig når det fullammes!! La jentungen spise å kose seg! Julebordet : nå vet ikke jeg hvor langt unna hjemmet ditt dette skal holdes, men det er som ei nevnte her en mulighet at du holder deg edru og barnevakten kommer med barnet når det skal ha mat. Eller om det er på et hotell at dere leier et rom som de oppholder seg på - så overnatter dere når festen er ferdig. Det er også en stund til november - så det kan hende hun tar flaske eller tutekopp innen den tid. Venninna mi tok ikke flaske som liten, men foreldrene kjøpte tutekopp, tettet igjen slik at det bare var ett hull som melken kom gjennom og det funket kjempe fint! Og som noen nevnte her - prøv å la noen andre stå for matingen, gå ut av rommet og tål at hun sutrer å styrer endel mens dere prøver - plutselig så går det! Og så var det ei her som sa noe om at det ikke var sikkert du kunne dra fra hu, at hu tror du/den dør når mamma er borte...(eller noe i den duren..hvis jeg ikke misforstod veldig...) IKKE TENK PÅ DET!!!!!!!!! Så lenge barnet ditt er sammen med en person det kjenner så går det helt sikkert kjempe greit. Mine foreldre, pappaens foreldre, min bror og hans samboer har passet mini flere ganger og han har kosa seg så fælt atte - ingen traumer..! - må si jeg blir litt oppgitt over at sånne ting blir sagt - er enkelte som sikkert tar det til seg og føler nettopp at de ikke duger pga. slike utsagn. Man kjenner sitt eget barn best - det funker kanskje ikke for noen å ha andre til å passe - men det funker for noen av oss og det skal ingen ha dårlig samvittghet for! Ønsker dere alt godt videre!!! Du får bare sende pm hvis du føler du vil prate med noen!! God helg! Klem
Fabelaktiv Skrevet 19. oktober 2007 #14 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har min jente nr 2 og dette høres heeeelt kjent ut Hun er 6 uker og frem til i går så har hun ikke sovet alene - enten på armen eller ved puppen eller på brystet mitt.. Hun ligger i senga vår - men nå har hun egen dyne slik at hun ikke blir så varm,, øv med å legg deg lenger og lenger bort fra henne - bruk tid La henne få en trygg spedbarnstid du.. syns du høres ut til å gjøre det flott Tårene er lett å ty til, men ikke tru at du ikke duger - tenk at det snart blir bedre øv litt hver dag med å gi melk på alternative metoder.. pump litt og gi med skje eller andre ting som foreslått tidligere..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #15 Skrevet 19. oktober 2007 Tusen takk for alle gode råd og klemmer! Hjelper veldi å høre alt det der når alt virker håpløst! Hadde visst en dårli dag. Nå sover snuppa i armene mine.. Skriker når jeg legger henne ned.. men men. Hadde vært verre viss hun ikke hadde likt meg;) får bare prøve videre!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #17 Skrevet 19. oktober 2007 Tenk på de positive tingene: får nok mat sover sosial og vil ha mammaen sin Hun er bare 6 uker og alt du beskriver er helt normalt for den alderen! At de ikke vil ta flaske er HELT normalt, må ofte ha tilvenningsperiode, finne andre typer flaske osv. Eksem er helt vanlig, kan være hormonelt eller varme. Ingen grunn til å synes synd på deg selv, du gjør alt riktig og du er der for jenta di!
LRMG Skrevet 19. oktober 2007 #18 Skrevet 19. oktober 2007 Søte deg da, du gjør jo en kjempejobb! Som andre sier, så kan du ikke skjemme bort en så liten baby. Nærhet er det viktigste du kan gi henne, så bare øs på. Ikke bekymre deg om hva som skjer "hvis det skal fortsette sånn i all framtid", for det gjør det ikke - det er naturlige faser i barnets utvikling. Leste om en forsker som snakket om et "fjerde trimester", altså at de første tre månedene i barnets liv, burde være så likt som mulig inni magen - dvs. masse kroppskontakt og nærhet. Min gutt på 2 mnd. vil være inntil noen hele tiden. Han sover i senga inntil meg, ligger på fanget om kvelden, og tilbringer mesteparten av dagen i bæresjalet sitt. For ikke å snakke om en evighet ved puppen, særlig om kvelden. Så lenge han får det, gråter han nesten ikke. Men hvis jeg prøver å legge ham fra meg, så våkner han og gråter etter kort tid. Så da lar jeg han være inntil en av oss hele tiden. Men jeg merker at det begynner å endre seg nå, for nå kan han ligge på teppet sitt eller i vippestolen og kose seg i litt lenger for hver dag. Man må bare ta det i deres tempo, så går det greiest for begge parter. Lytt til mammahjertet og instinktene dine. Det som føles riktig for deg og babyen din er det du som vet best, ikke en helsesøster som ser dere en gang i blant. Nyt den tiden hvor babyen din er så avhengig av deg - plutselig er hun tenåring og synes du er skikkelig døll
Leetha Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 Å, kjære deg. veit du er sliten nå, slik er det den første tiden. Hold ut, slapp av, og kos deg. min lille er nå 5 mnd og han var også slik den første tiden. jeg ammet noen ganger 15 timer i døgnet!!! jeg sov 3-4 timer i døgnet, men nå sover jeg 7-8 timer i døgnet og han er blid og god og trygg og sover i sin egen seng nå. alt går seg til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå