Gå til innhold

Hjelp!! Jeg skal på jobbintervju...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som advokatsekretær! Hva skal jeg ha på meg?? Er det noen her som har erfaring med intervju til denne type jobb? Hva spør de om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg jobber i et advokatfirma (riktignok som advokat), men jeg vet ikke helt hva de kan tenkes å spørre om...men jeg ville nok kledd meg litt opp hvis jeg var deg. Nå kommer det sikkert litt an på hvor dette firmaet ligger og hvor stort det er, men man har som regel en litt stivere "dresscode" i advokatfirmaer enn en del andre steder. Jeg ville nok unngå jeans, for eksempel. Skjørt (ikke olaskjørt) og bluse med en genser over er f.eks helt sikkert greit.

Hva de kan tenkes å spørre om går antakelig mer generelle ting som du trolig vil få spørsmål om ifm de fleste andre sekretærjobber også. Men det vet jeg altså egentlig ikke så mye om

Det viktigste er uansett å være deg selv, vær blid og positiv men samtidig profesjonell, ikke kom med dårlige spøker :)

Håper dette hjalp i alle fall litt!

Skrevet

Å, så greit å få litt tips fra en "på innsiden":) Hadde tenkt på skjørt i utgangspunktet også, har hørt at det er viktig at man går med klær man føler seg vel i.

Skrevet

Ja, det er klart, du må jo ikke sitte og vri deg fordi du føler deg ukomfortabel :)

Det går sikkert bra - NB, et spørsmål det er alt for mange som kan svare godt på, og som det kan lønne seg å tenke over, er: Hvorfor vil du ha denne jobben?/Hva er det som gjør at du har lyst til å jobbe hos dem?

Da er det smart å si f.eks at du tror du vil trives med de utfordrende/varierte/interessante arbeidsoppgaver du kan få i firmaet (de kommer sikkert til å snakke litt om firmaet og oppgavene først, så da kan du ta tak i noe de sier der som du synes høres interessant ut), så kan du si at du via bekjente har hørt at det er et hyggelig sted å jobbe med et godt arbeidsmiljø (hvis du har hørt noe om det, da - ikke lyv, for det kan jo hende du får et oppfølgingsspørsmål om hvem du kjenner).

Du kan sikkert finne på noe mer selv her. En annen ting det er lurt å forberede er svaret på spørsmålet "Kan du fortelle litt om deg selv" - da kan du starte med de peronlige tingene, som f.eks om du har samboer/er gift/har barn, hvor du bor osv, og fortsette over i hvordan du er som arbeidstaker - effektiv, positiv, imøtekommende, serviceinnstilt osv.

Dette ble litt langt, men jeg kom på flere ting etter forrige innlegg - har vært på en del intervjuer på begge sider av bordet (og har fått nesten alle jobber jeg har vært på intervju til), så fant at jeg hadde LITT mer å bidra med :)

Skrevet

Fortell hvordan det gikk når du vet det, da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...