Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ammer sønnen min(6 uker gammel), men jeg trives ikke noe godt med det. Har mest lyst til å slutte, men får dårlig samvittighet for å tenke på det. Har nok melk og slik, men har nettop hatt brystbetennelse(veldig vondt!) Er det feil av meg å slutte bare for at jeg ikke liker det? Har nok melk og sånn, og tenker på de som ikke har det og andre problemer. Vet ikke hva jeg skal gjøre.
skilpaddemamma Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 har du tenkt på alle fordelene med å fortsette, du har alltid maten med deg, trenger ikke stå opp om natta å ordne til med varming av flaske. Du slipper å vaske og koke flasker og smokker. jeg har ammet alle mine tre og synes det er så lettvint, spesielt hvis man skal bort eller på ferie før de begynner å spise noe annet, mye mindre utstyr å ta med seg, og du sparer penger på å ikke måtte kjøpe morsmelkerstatning.. Og selvfølgelig bør du ikke slutte fordi morsmelk er det beste for barnet ditt, men hvis det kun er et strev og et mas for deg å amme er det vel bare å slutte- de vokser opp uten morsmelk. Synes du skal holde ut litt til, ting blir bedre etterhvert, du får rutiner og hyppigheten går ned.
Grorüd.. Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 Hei.. Når jeg ammet følte jeg det ganske likt som deg. Her strevet hun med å ta puppen, og det ble mye gråt fra begge to. Jeg sluttet å amme - og er det en ting jeg angrer på her i livet så er det det asså.. Jeg er for såvidt heldig med at hun sover natte gjennom uten mat, men jeg HATER å koke de flaskene, måle opp pulver osv.... Og det er et stress uten like på tur... Så jeg vil råde deg til å iallfall prøve litt til, og det vil nok gå seg til etterhvert.. Skulle ønske jeg fikk sjangsen igjen. Jeg vet iallfall det at når/hvis jeg får en til, så skal jeg holde ut ammingen! Masse lykke til uansett valg
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Syns du ska gjør det du har mest lyst til selv jeg. Jeg sluttet å amme når jenta mi var 4uker pga brystbetennelse og ammingen ble ett slit og absolutt ikke kjekt lenger. Jeg snakkte med helsesøster og hu sa jeg kunne godt slutte å amme dersom det va slitsomt for meg, hu sa at morsmelkerstatningene er så bra nå fortiden at babyen din blir sunn og frisk av det og. Desuten så skal amming være gøy og ikke ett slit. Ja jeg syns det var ett slit med dei flaskene i begynelsen, koking av flaker, koking av vatn og blanding av melk, men du kommer inn i det å nå er det faktisk ikke så slitsomt lenger, det er blitt en vane liksom Jenta mi er nå kjempe fornøyd og me kose oss kvar gong jeg gir hun mat Men missforstå meg ikke, jeg er ikke i mot amming,hadde det vore det beste for meg og min baby så hadde jeg ammet, men det var det desverre ikke. Så HI tenk på deg sjøl og babyen din, ikke ha dårlig samvittighet LYKKE TIL!!
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Tror du må finne ut det som er best for deg, men jeg kan fortelle deg at det er ikke noe lettvint å ha en flaskeunge... Jeg måtte gi opp amminga etter 4 uker fordi han bare tulla og sovnet ved puppen. Jeg var fryktelig lei meg for at jeg ikke fikk det til, men ok. Det blir skikkelige unger av flaskebarn også. Det er en del jobb med disse flaskene, de skal vaskes og kokes (envt kjøres i oppvaskmaskina. Tutene koker jeg) De skal doseres med vann og når mini skal ha mat må de tilsettes pulver og varmes opp igjen. Er du noen steder, kjøpesentre etc, så er du avhengig av at du får varmet opp flaska der og da. Hvis du ikke har lyst til å gå med en termos med varmt vann på da.. (Men da er vannet for varmt) Så må du blande med pulver, ungen blir hard i magen så har du det gående. Det er mye jobb med flaskeunger, helt til du kommer inn i det. Da er det lett som bare det. Men gjør det du syns er best for deg.
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Glemte å skrive at fordelen med og ha flaskebarn er jo at du blir mer selvstendig. Da kan pappa`n gi barnet mat og også oppleve den kosen. Du kan reise og handle etc uten å måtte være avhengig av og reise hjem til nøyaktig klokkeslett.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Takker for alle svar. Jeg må se det ann litt før jeg bestemmer meg. HI
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Det er det kun du som kan bestemme men jeg håper for babyen din sin del at du fortsetter, siden du sier at du har nok melk. det er store fordeler med å amme og kanskje du vil synes det blir lettere etterhvert. Mener ikke å dømme deg for det er ditt valg men håper du fortsetter. Lykke til med valget :-)
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 Som de fleste over her har sagt, så er dette noe kun du kan bestemme. Her ble det brått slutt på amming etter 2 uker. Nå er lillegutt to og en halv mnd og vi synes det er helt greit med flasking. Har fått rutine på alt med koking av vann, blanding av melk og sterilisering av flasker. Selvsagt er det fantastisk flott om man klarer å amme, men føler man at det blir feil og kanskje gruer seg til hver gang er jeg overbevist om at alle disse følelsene smitter over på babyen... Matingen skal være KOS! Og man skal jo også kose seg masse med babyen og ikke la all tiden gå til alle bekymringer og det å grue seg eller mislike noe av det som har med babyen å gjøre. Gjør det som føles riktig for dere; det er det riktige valget, som min helsesøster sa:) Lykke til!!!
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Hei:o) Om du ikke synes det er noe greit så hadde jeg bare ville sluttet hadde jeg vært deg. Jeg sleit meg gjennom en uke med amming før jeg endelig fikk tabeletter for å stoppe det hele.(Hadde kraftig brystbetennelse ). Jeg synes det var en kjempe befrielse å å få begynne med flaske og synes det var mye mindre stress enn ved å amme. Kokte opp og gjorde klar alle flaskene for et døgn i gangen så det var veldig lettvint å bare slenge i mikroen å varme opp i en fei. I tilleg var måltidet unnagjort i en fei og jeg visste at sønnen min fikk i seg akkurat det han trengte:o) Så kunne jeg jo faktisk spise , drikke og sette han bort til besteforeldre uten den store organiseringen hver gang med pumping, og tilvenning med flaske for han var vant til puppen osv. Mme er så bra i dag at det er ikke noe problem å gi barnet det fremfor brystmelk. Lykke til:o) Gjør akkurat det du føler for.
aanonym Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Bare en liten "justering" av det som sies under her om flaskekoking etc: Det er ikke veldig mye styr, man koker flaskene en gang i døgnet - sammen med smokker og sånt som likevel skal kokes. Og for oss som ikke er store fan av offentlig amming er de der flaskene veldig greie å ha med på tur. Jeg fullammer ikke, dvs at vi gir en flaske før vi legger oss. Har lite melk på kvelden og orker ikke et sabla styr med masse amming utover natta. Kan det være en løsning for deg?
litakine og Theodor Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ammer, og trives veldig godt med det, men sliter med at jeg har lite melk på kvelden, og har da en urolig unge som river og sliter i puppen, dette er veldig stressende. Løste hele problemet med å pumpe meg på morgenen, hvor jeg har veldig mye melk, sette i kjøleskapet, og servere han dette på kvelden. Så mye lettere. Kanskje du kan prøve å pumpe, istedenfor å amme, og gi han mat fra flaske, en dag eller to, før du bestemmer deg for hva du vil gjøre? Da får du en liten forsmak på hva det vil si å ha flaskebarn, samtidig for han bra MM og du slipper å miste melken mens du tester ut om det er noe for deg. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å slutte, det skal ikke være ammepress heller
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #13 Skrevet 19. oktober 2007 Synd å se at dere som ikke ammer selv nermest oppmuntrer ei som faktisk har nok melk til å slutte etter relativt kort tid. Mener selvsagt at hun må velge selv men synes det er dumt om en velger en slik løsning når ammingen egentlig går bra.
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #14 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg siterer HI "jeg ammer gutten min, men trives ikke noe godt med det" Er det det du mener når du sier at alt går bra?? Tror ikke hun hadde skrevet dette innlegget om hun ikke ville ha noen alternativer og slippe å drukne seg i dårlig samvitighet pga at hun kanskje kommer til å slutte å amme. Å hvorfor er du anonym? Jeg er så lei av fanatiske ammekvinner! Vi lever ikke på 40 tallet lenger og det er faktisk helt greit å ikke amme om man synes det er et slit. Man skal ikke føle seg presset til noen ting, barnet får jo heller ikke det han trenger om mor ikke klarer å slappe av og det blir bare kluss. Alle må gjøre de valgene man vil:o)
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #15 Skrevet 19. oktober 2007 Å, vær så snill å prøve litt lenger, jeg over at det vil gå sg til med brystbetennelsene og slikt. Selvsagt er det greit å gi seg om du syns det er BARE pes, men har du tenkt på hvor mye pes du faktisk slipper også? Ferdig, steril, passe varm mat med deg overalt?
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #16 Skrevet 19. oktober 2007 Oi, mye trykkleifer "Jeg lover at det vil gå seg til med ..." mente jeg Jeg slet også mye med brystbetennelse i starten, og vet hvor sliten man blir både fysisk og psykisk av det, kanskje det at du akkurat har vært gjennom det farger tankene dine litt? For oss har det gått seg til, og nå er ammingen bare kos. Så iom at du har nok melk, så håper jeg du gir det et par måneder før du evt bestemmer deg for å slutte. Er jo bare snakk om noen mnd av et langt liv, det her
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #17 Skrevet 19. oktober 2007 Nå må du jaggu slutte å bruke manipulerende ord Eileithya. Du trenger ikke å prøve å missbruke samvitigheten så fælt fordi om DU mener at amming kun er det beste. Ser du ikke at dama har prøvd da??? "så håper jeg du gir det et par måneder før du evt bestemmer deg for å slutte. Er jo bare snakk om noen mnd av et langt liv, det her " Du snakker jo kun om deg selv.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #18 Skrevet 20. oktober 2007 HI her. Jeg fikk brystbetennelse for en uke siden og har bare fått mer vondt, først den ene så den andre og hatt feber og vondt. Har en sønn fra før av og amma til han var 4/5 mnd, mye frem og tilbake på slutten. Vet ikke hva jeg velger ennå, skal til legen igjen, da pencilinen ikke virker tror jeg. Vil jo selvsagt det beste for gutten min men begynner å bli sliten av dette. Får jo som sagt dårlig samvittighet pga at jeg har antagelig hvis nok melk, men liker det ikke når andre må slutte for at de ikke har nok. Takker for alle svar både for og mot:)
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 Hæ?! Det var da voldsomt til pes jeg skulle få for et i utgangspunktet vennlig innlegg Synes ikke jeg var manipulerende, og om HI føler det, så beklager jeg det masse. Men jeg vet hvor nede man er når man sliter med brystbetennelse, og derfor ville jeg bare tipse om å prøve til man er over det, for da blir det mye bedre. Var ikke meningen å snakke kun om meg selv, hvis HI også oppfatter det sånn så beklager jeg det også. Men ofte får jo et innlegg mer tyngde om man beskriver egen erfaring... Jeg skriver ingen plass at "amming kun er det beste", og det er heller ikke min mening. Ser ikke ned på flaskemødre, og om HI ender opp på dette så har hun min sympati og støtte for det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #20 Skrevet 20. oktober 2007 "Er jo bare snakk om noen mnd av et langt liv, det her :)" Det kan være veldig mange måneder, når man først har gått gravid og så skal amme i lange tider - da går det gor 1,5-2 år PER BARN. Mange trenger å "få tilbake" kroppen sin for å kunne føle seg som "menneske" igjen - ikke bare føde- og matemaskin. Jeg skjønner dem godt.
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #21 Skrevet 20. oktober 2007 Ja, men da tenkte jeg først å fremst på de første 6 månedene da, etter det får jo alle babyer, både "ammede" og "flaskede" mer fast føde, ikke bare melk. Og det går an å føle seg som et eget menneske igjen selv om man ammer Det tar bare litt tid! Men jeg sier igjen: HI og andre må gjøre det som føles rett for seg, barna våre vokser opp uansett!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #22 Skrevet 20. oktober 2007 Eileithya, følte det ikke som manipulerende. Jeg er glad for alle svar jeg får. HI
Tpop Skrevet 20. oktober 2007 #23 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg delammer og har en tass på 6 uker også. Jeg orker ikke stresse for å få til å fullamme, så blir den gradvis mer borte så får den bare bli det og jeg har ikke dårlig samvittighet for det da nei. Når det gjelder det slitet med å koke flasker så kan du bare kjøpe en sånn du putter i litt vann og sende den i microen så er de ferdig sterislisert uten noe så mye mas. Gjør klar alle flasker på morgenen eller kvelden, vask og kok de i microen. På morgenen så kan du koke opp vann (vannkoker går jo fort) og helle på alle flasken eller putte det i en annen kokt/sterilisert beholder med lokk. Da kan du bare varme opp igjen flasken med vannet 20sekunder i microen og deretter ha i melkëpulveret.(jeg spurte på føden om dette var ok å gjøre og de sa at så lenge vannet hadde blitt kokt å forhånd så hadde det ikke noe å si) Så da tar det ikke lang tid tid å tilbrede måltidet så lenge du har ferdig kokte flasker med vann på. Når det gjelder på natten så kan du jo bare ta med vannkokern opp og koke vann, sette flaska med avkjølt vann oppi og varme den opp(istede for microen), så er det bare å ha i pulveret og riste:) Når du er borte kan du jo ta med oppkokt avkjølt vann på flaske og ha med deg pulver, eller ha en termos med oppkokt vann, men som er avkjølt noe, så kan du ha i pulveret på fohånd i flasken og ha i vann etterpå, eller kjøpe noen sånne ferdigblandede kartonger. som du bare kan varm opp. Det er bare en vane og rutine og bruke flaskene tror jeg og ikke så mye slit når du kommer inn i det. Jeg synes nå ikke det. Ammehjelpen og helsestasjonen så til meg, og jeg sier det videre til deg, gjør det som passer deg best og ta en helheltsvurdering av situasjonen. Trives du ikke med ammingen så la vær hvis du ikke synes det er riktig for deg, det skal være en stund man skal kose seg sammen med bebisen. Det var det de sa til meg og det synes jeg er viktig for jeg ble ikke i noe godt humør og jeg fikk rett og slett ikke lyst på å amme i det hele tatt og koste meg ikke med situasjonen og lillemann som skulle ha mat(orket ikke å dulle å dille med han da det var et ork med ammingen og dette ble hele fokuset og ikke han). Nå så er det fram med flaska hvis han ikke får nok (har veldig varierende melkeprod) og jeg koser meg tassen:).
MathildeC Skrevet 20. oktober 2007 #24 Skrevet 20. oktober 2007 Gjoer akkurat det du onsker uten aa ha daarlig samvittighet!! Du velger hva som er best for dere begge, og barnet ditt har faatt melken din en maaned og har det fint med mme. Husk i mange land saa faar barnet bare mm en maaned fordi moren maa ut i jobb igjen. Ikke alle land som har et aars permisjon akkurat.. Men naar det er sagt, saa vil jeg si at jeg ogsaa syntes amming var veldig tung de foerste seks ukene, men plutselig gikk det mye mye bedre. Saa det eneste jeg vil si er at du kanskje boer prove to uker til foer du gir deg. Lykke til uansett valg du tar!
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #25 Skrevet 20. oktober 2007 Hei til dere som sliter med brystbetennelse Et godt "kjerringråd" som faktisk brukes på sykehus i Tyskland er å smøre inn brystene med Kesam (finner osten i meierihyllene) dette knekker brystbetennelsen og det skader ikke morsmelken. Fikk selv dette rådet av min tyske kvinnelige lege. Selv sleit jeg med ammingen i begynnelsen. Var redd gutten min ikke fikk nok melk, supplerte derfor med flaske på kvelden. Nå er han 10 mnd og ammer han fremdeles. Når mor skal bort pumper jeg meg så han får flaske av far/barnevakt. Det er ingen krise om du slutter med å amme, men ofte skyldes jo brystbetennelse at mor ikke får tømt brystene godt nok ved måltidene. Lykke til med valget, uansett hva du bestemmer deg for tar du jo valget som er til det beste for deg og barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå