Dizzie_mortil3 Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er 15+0 idag og deltar i et forskningsprosjekt, og fikk på kontroll idag tilbud om UL hvis jeg ville. Men jeg var til tidlig UL i uke 6 og uke 9 (av medisinske grunner) og det blir 3 ekstra UL senere i svangerskapet pga dette prosjektet. Så jeg takket nei... Jeg synes kanskje det kan bli for mye stråling på den lille krabaten og det er jo bare 4 uker til ordinær UL i uke 19... Noen som ville valgt som meg?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Det er det jo bare du som kan bestemme! Men strålingen tror jeg ikke du skal være redd for... Dessuten tror jeg du får et mye bedre bilde av babyen i uke 19, så at det blir litt morsommere da! Lykke til videre!
*Mamma-i-Mars* Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 ja hvorfor ikke takke nei, men ul 2d er bare lydbølger som går gjennom.men man vet jo aldri sikkert om barna tar skade, men jeg tror ikke det.. men du må gjøre akkurat det du føler =)=)
Baby nr3 ombord Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 UL er ikke farlig, jeg ville tatt imot så mange jeg fikk jeg:) Har allerede vært på 4 og skal på 1 til:) Får ikke sett nok av lillegutt da! Stadig få bekrefta at alt er bra og han vokser som normalt! Men du må gjøre hva som føles rett for deg, men om du er redd det vil skade babyen så tror jeg ikke det er mulig?
To tette og ei badehette ;) Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg valgte ikke å bli med i det prosjektet jeg, men jeg har hatt to UL allerede pga litt blødning i uke 11, så da får jeg god oppfølging. Har hatt to UL og skal ha en ny om en mnd. Jeg syntes det er kjempe stas å få lov til å få flere UL. Det er jo lydbølger de bruker som de sier er ufarlig, og jeg tror ikke de lar oss ta flere UL om det er fare for helsen til babyen. Men tanken din er god, og det er jo som du sier, at du skal jo ta flere UL senere. =)
Dizzie_mortil3 Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2007 Nå er det slik med medisinske sannheter at man vet bare det man vet idag. I morgen kan ny avsluttet forskning vise andre resultater som fører til nye retningslinjer og anbefalinger. Det man vet om UL idag er basert på de gamle apparatene man begynte med på 70-og 80-tallet, som hadde mye mindre stråling/bølgeenergi enn de apparatene man bruker nå. (også 2D) Det er reist spørsmål om det kan være sammenheng mellom venstrehendthet og mange UL i svangerskapet. Det er likevel ikke vist at UL er skadelig med de gamle apparatene, men man har ikke nye data å gå etter når det gjelder de nyere apparatene. Så hvis UL-undersøkelsen ikke har noe formål (sånn som for meg idag) synes jeg det er unødvendig å utføre den. Men enhver får lytte til eget og sin leges skjønn..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 det er ikke mange måneder siden svenskene kom ut med ett nytt resultat der de sa at 2d va skadelig for fosteret. men det er jo svensker de er snakk om ( en liten svenske vits) hehe
yvve73 Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Kan ikke helt skjønne at å bli venstrehendt har noe med UL å gjøre?????? Jeg er venstrehendt, min mamma er det og min datter. Jeg tror det går på gener. Jeg føler vel ikke akkurat at vi har noe handicap i forhold til de som er høyrehendte..... Og så har jeg hørt at vi som er venstrehendte er veldig intelligente asså!!!!!( he he)
kariuss Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 jeg hadde aldri takket nei!! 4 uker er ganske lenge, og man tenker veldig mye på disse ukene...!! så syns d var litt dumt av det jeg da, og bare tull at det er for mye stråling da, da hadde de jo så klart ikke gjort det!!!!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Hei! Ville bare støtte deg i avgjørelsen din. De fleste sier UL er ufarlig, men det pågår jo stadig diskusjoner... Så jeg hadde heller ikke takket ja til annet en de som man får anbefalt av legen. Er jo alltid trivelig å se den lille på UL, men jeg hadde ike tatt sjansen på skade babyen i magen når det fortsatt finnes fagfolk som mener det kan være skadelig.
stockflets Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg synes at du gjorde et fornuftig valg jeg, ikke nødvendig med for mange UL heller, man vet aldri hva de kan finne ut. Er jo gøy å glede seg til UL også, og når du uansett skal ha tre til så burde det vel holde;) Jordmor var nesten overrasket når jeg var på ord. UL i uke 18 over at jeg ikke hadde vært til privat UL allerede, da de fleste gjør det nå... Jeg skal forresten ha en til senere også av med. grunner.
chrisos Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ville nok kanskje ha gjort som deg. Er selv med i et forskningsprosjekt som involverer ul hver 4. uke fram til fødsl. Fikk tilbudet etter ordinær ul, så kunne ikke droppe den. Totalt blir det 7 ul på meg (strømmen gikk under den første undersøkelsen så jeg måtte ta den på ny en uke senere) med mindre jeg føder mer enn to uker for tidlig. Synes det er litt i meste laget, ja, så hvis jeg kunne unngått ordinær ul, hadde jeg nok gjort det. Bekymrer meg litt for det innimellom, men i andre land er det langt vanligere med flere ul-er enn det som gjøres i Norge. Så prøver å berolige meg med det :-). I tillegg tar jo undersøkelsene ganske kort tid, så det totale minuttantallet blir ikke så høyt.
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #13 Skrevet 19. oktober 2007 Det er et fritt valg for alle det Alle velger det som er rett for seg. Jeg har til nå hatt 4 ul, og skal ha 2 til i november. Men det er pga at jeg trenger oppfølgning pga litt komplikasjoner i svangerskapet denne gangen. Jeg tror egentlig ikke det kan være så farlig med ul siden det bare er lydbølger. Men det velger jeg å ikke tenke så mye på siden jeg tar disse ultralydene av medisinske grunner. For meg blir det skumlere å ikke ta dem, for å si det sånn. Så jeg gleder meg heller over at jeg får se ''lille'' så ofte som jeg får Du får jo en del ul i dette svangerskapet uansett, så jeg synes ikke det er rart eller dumt at du sa nei til den ene ultralyden
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #14 Skrevet 19. oktober 2007 Tror jeg hadde gjort som deg jeg, siden det er så kort til ordinær ul. Det var et langt innslag om dette på Puls for ei stund sida. Der var det en overlege/professor som holder på med dette som frarådet praksisen med "å kikke bare for å kikke". Han sa, som lege kan jeg si at det nå ser ut som det er ok, men som forsker vil jeg sterkt fraråde det. Gjorde litt inntrykk på meg når han sa det sånn.
lotta72 har fått Anders Skrevet 19. oktober 2007 #15 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har ikke noe tro på at ul er farlig. Fikk tvillinger første gang, og da tok jeg mange ul. Måtte gå annenhver gang jeg var på kontroll på sykehuset. Når det gjelder å være venstrehendt, mener en forsker på Karloinska i Sverige at dette kan ha sammenheng med det faktum at svært mange en-eggede tvillinger er speivendte. Dvs at en er høyre hendt, og en er venstre hendt. At de har hode verver i håret på motsatt side, og tannrekke som er litt ujevn på motsatt side. Han konklusjon fra år. 2000 var at de som var venstre hendte mest sannsynlig bar tvilling de første dagene i mor liv. Hvem vet? Kanskje det er noe i det? Jeg vet iallefall om flere tvillingsett som er sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå