Gå til innhold

Hva hadde dere sagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanten min har jenta mi på 2.5 i helga.....Da jeg ringte i går kveld så tok hun ikke tlf så derfor fant jeg nr til samboeren hennes.Jeg fikk en misstanke om at hun kansje ikke ville snakke med meg hvis hun hadde drukket.Dem begge drikker ganske ofte

Men både min mor og søster har beroliget at dem har vett nok til og ikke drikke med små barn

Jeg fikk tak i samboeren og fikk snakket med både tanten min og jenta mi som aldri vil sove

Da jeg hørte at tanten min var påvirket av alkohol så spurte jeg henne om di hadde drukket

Ja sa hun men bare 2 øl!

OK sa jeg bare men likte det ikke!

Er liksom så redd at dem skal miste kontrollen å bli dritings!

Idag fikk jeg en melding der det sto: jeg drakk bare 3 øl og jeg har vett

Jeg har ikke svart!

Hva syns dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke jeg hadde satt pris på det, men du kan jo trøste deg med at jo oftere hun drikker, jo mer tåler hun.

Hadde jeg drukket 3 øl hadde jeg skeina skikkelig siden jeg ikke har drukket alkohol på nærmere 2 år. Selv da tålte jeg lite.

Drikker hun ofte så tåler hun mye mer så det er ikke sikkert at hun blir påvirket av 3 øl...

Skrevet

Dette hadde jeg reagert på. Hvis man skal passe barn så sørger man for å ikke drikke alkohol. Tenk om noe skulle skje og man ikke var påpasselig nok eller ikke kunne kjøre til legevakt. Dessuten, hvis man ikke klarer å la være å drikke alkohol i en slik sammenheng så har man kanskje et problem?

Hadde ikke falt meg inn å drikke om jeg skulle passe tantebarna mine! Og jeg hadde nok ikke latt noen passe mitt barn (som kommer i januar) dersom jeg visste at de kom til å drikke.

Skrevet

Hm, det er et vanskelig tema. Selv har vi drukket til maten når barna har vært til stede, men aldri vært beruset. Jeg er selv vokst opp med en far som aldri klarte denne balansen og alltid drakk for mye. Han har et problem med dette altså. Jeg vil likevel at mine barn skal oppleve at det går an å drikke uten at man blir full av dette. Jeg har en avtale med min far om at han aldri får være sammen med barna når han har drukket, noe han har akseptert selv om det har blitt noen tårer når jeg har snudd i døren.

Dersom tanten din har et problem i forhold til drikking ville jeg laget en tydelig avtale med henne om null toleranse i forhold til pass av dine barn, men om hun som hun sa hadde drukket tre øl så er jo ikke det all verden for en som er vant med å drikke. LIkevel så blir det prinsippet for meg der hun har ansvar for et annet barn......

Forstår at det er vanskelig å svare henne, men jeg ville sagt at jeg håpet det var bare tre øl, men at en annen gang vil du at hun klarer å la være å drikke når hun har ansvar for ditt barn......

Skrevet

Hei

Som datter til en tidligere alkoholiker, så må jeg si at dette hadde nok ikke jeg likt heller.

Ikke for å gjøre deg bekymret, men jeg skal love deg de er eksperter på å lyve!

Det er ikke vondt ment fra deres side, men det blir sånn når dritten tar overhand.

Så om hun er vant til å drikke litt, så hadde du nok ikke merket på henne etter bare 2 øl at hun var påvirket ville jeg tro.

Hun har vel ganske så sikkert drukket mer enn BARE 2 øl kjenner jeg lusa på gangen... Men det er jo ikke sikkert...

Tips fra meg er at jeg ville ikke latt min datter vært der uansett hvor snille de er.

Man kan bare ikke stole på folk som har et alkoholproblem for det er som oftes den som styrer de og ikke omvendt:o((

Håper alt ordner seg.

Skrevet

Hmm, jeg hadde nok gitt beskjed om at jeg ikke likte det, noe du allerede har gjort. Men jeg hadde vært skeptisk til å levert henne der altså. Når noen har et så stort alkoholforbruk til og med midt i ukene, tenker jeg at de har et problem. Er ikke dårligere mennesker,eller har mindre vett for det, men hadde ikke stolt på at de har kontroll...

Skrevet

hehe tror nok hun hadde tatt mer enn 3 øl for jeg hørte det på henne at hun var litt full...jeg drikke selv når hun er hjemme når jeg vet hun vil sove natta rundt

Jeg bare liker det ikke når hun ligger vekke

Skrevet

Rose 80, du må også huske på at alkoholikere tåler mye mindre enn vanlige folk. Det skal ikke mye til før de blir på en snurr. Å de er også de siste til å innrømme det. Tanten min drikker bare 2 glass vin om dagen, men jeg må stadig åpne nye flasker for henne... Men forstatt påstår hun at hun bare drikker 2 glass hehe!

Sorry HI måtte bare skrive inn selv om det var litt på siden av det du spurte om. Hadde nok ikke sagt noe tror jeg, men vært forsiktig å muligens funnet noen andre til å passe barnet mitt neste gang?

Skrevet

Jeg har en svigerfar som er ganske "god" til å drikke. Vi har sagt fra at han ikke får passe barnet vårt hvis han skal drikke. Vi er av og til på hytta sammen med dem, og da er han ofte full før sengetid. Det vi har gitt beskjed om, er at hvis han drikker før vårt barn har lagt seg og sover, så reiser vi hjem fra hytta. Vi har snakket med han mange ganger om alkoholforbruket hans, men han ser det ikke som et problem. Siden jeg hadde en pappa med morfinavhengighet, så har jeg litt erfaring med misbruk .Det jeg gjorde med min pappa, og som ikke var helt enkelt, var at jeg fortalte han at jeg ikke ville snakke med han(bor på annen kant av landet) før han hadde tatt tak i misbruket sitt og gjort noe med det. Ikke det enkleste jeg har gjort, men det var nødvendig. Dette er metoden vi planlegger å bruke på min svigerfar også hvis ikke alkoholforbruket bedrer seg.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg hentet barnet mitt. Det blir ett nederlag for tanta di, men da slipper i allefall barnet ditt å oppleve fyll før det er modent til å forstå hva som skjer. Jeg er som du sikkert skjønner ganske streng når det gjelder alkohol og har en lav terskel for hva jeg synes er akseptabelt forbruk. Det er hårda bud her i hus altså;)

Skrevet

Av erfaring er nok BARE 2 øl noe helt annet. Disse er på lik linje med anorektikere, rusfolk o.l lystløgnere og sier akkurat det vi vil høre.

Når det gjelder ditt barn er det en ting som gjelder - hensynet til barnet må komme foran alt. Tante, bror, søster, beste.. samme uansett! Skulle det skje noe ville man aldri tilgi seg selv - og ta standpunkt tidlig. Jeg ville heller fornærmet min egen mor for å værne om mitt barn!

Skrevet

Dette kommer helt an på hvor mye tanta di hadde drukket...

Jeg er vokst opp med at mamma og pappa drakk en øl til lørdagskosen, og det var aldri noe problematisk... Så om jenta mi er hos mine foreldre, bryr jeg meg ingenting om de har tatt en øl, vin, drink på kveldstid....

Men derimot så har jeg ei enslig tante uten barn. Hun er kjempe snill, vil gjerne hjelpe til og er glad i barn. Problemet er at hun er alkoholiker! Hun fikk passe jenta mi på dagtid i januar i år, da var jenta mi 6 mnd og min tante hadde selv bursdag den dagen. Jeg skulle på røntgen, og ble borte i 2 timer. Siden hele familien er klar over min tantes situasjon, tenkte jeg at dette kunne være en god testsituasjon. Min farmor var også der sammen med de, så om tante ble alt for ille så fikk hun ta seg av jenta.

Da jeg dro derfra var alt i skjønneste orden. Tante var i godt humør, ikke berusa, og hun ordnet i leiligheta så alt var klart til bursdagsbesøk. Etter 2 timer kom jeg tilbake, og situasjonen var helt anderledes. Tante var synlig beruset, tok flere turer inn på soverommet (hvor spriten sto), var ute på terrassen og røykte. Herja med jenta mi, og tror ikke hun reagerte noe på at hun var full, men det gjorde vi andre som var i rommet. Heldigvis hadde det kommet en god del besøk, så jenta mi hadde ikke vært "skadelidende".

Det sier seg vel selv at jeg ikke lar henne passe jenta mi uten oppsyn igjen. Hun har vært her hjemme hos oss, og da har hun tatt trilleturer med jenta vår alene. Det er ikke noe problem. Synes det er utrolig trist, tante (og faktisk også gudmoren min) er en kjempesnill dame, som så gjerne vil hjelpe. Tror hun har skjønt hvorfor hun ikke blir spurt om barnepass, men det har aldri vært "oppe til diskusjon"... Vi har flere ganger forsøkt å tilby henne hjelp, men hun har ikke kommet så langt at hun innser problemet sitt enda.

Mitt tips til deg, er at du må selv avgjøre hva du synes er ok eller ikke! Det er ditt barn, og du som bestemmer hvor grensa går for deg! Du kan jo snakke med tanta di om dette, si at du opplever det som problematisk at de drikker litt øl når de er barnevakt... Si det på en fin måte, trenger ikke støte henne, men la henne forstå at du synes det er vanskelig. Det er i alle fall ikke noe godt å dra fra barnet sitt et sted hvor du ikke er sikker på om de tar godt nok vare på han/henne.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du mistenker at hun ikke ville ta telefonen fordi hun hadde drukket, så mistenker jeg at det er snakk om litt mer en 2 øl... Jeg har ikke noe problem med at de som eventuelt passer ungene mine kanskje koser seg med et par øl til maten eller et par glass vin på kvelden, men hvis de føler at de må skjule det for meg, synes jeg det blir litt skummelt. Jeg synes kanskje også at det faktum at hun ikke klarer å holde seg unna alkohol et par kvelder når hun skal passe barn, når hun allikevel "drikker ganske ofte", tyder på at det stort sett blir ganske mye mer enn et par pils. Jeg liker godt å ta meg både noen glass med øl og vin i helga jeg, men ikke hvis jeg passer andres unger. Og jeg drikker med måte når ungene mine er hjemme, for jeg synes unger bør lære at det går an å kose seg med alkohol, uten at man blir dritings.

Skrevet

De som skal passe barnet vårt skal ikke drikke, punktum.

Som sagt over her, kan jo barnet bli sykt, og da skal barnepasserne være i stand til å kjøre til legevakten osv...

Har også en "svigerfar" som drikker ganske mye, men vi kommer til å gi grei beskjed om at han får klare seg uten den kvelden de evt. skal passe barnet.

Men det er min mening, vet det kanskje er litt strengt, men jeg er helt bestemt på dette når det gjedler alkohol.

Hører ikke hjemme rundt barn.

Skrevet

Jeg hadde reist å hentet datteren min med en gang... Jeg har en i familien som i perioder drikker for mye...da får hun ikke ha hun......aldri i verden..JEG klarer ikke å stole på folk som drikker for mye for ofte....

Skrevet

Så utrolig trist at hun ødelegger tillitsforholdet deres på denne måten. Håper du har andre barnepassere.- Jeg ville nok ikke latt henne passet barnet mitt igjen om jeg hadde andre valg. Og hadde henvist til akkurat denne hendelsen og sagt det klart ifra : "Vi vil gjerne at du er en del av dattern våres liv. og vil gjerne ha kontakt og komme på besøk og vi kan komme til deg, men tror vi holder oss unna overnattinger fra nå av pga den opplevelsen vi hadde sist gang..=)

Det er ikke lett og kan desverre ikke unngås. Men barnets beste kommer alltid først.

Hilsen fra en barnevernspedagog..

Skrevet

Og forresten, svar på det du spurte om.. Vet ikke om jeg ville svart. Evnt ville jeg nok svart at jeg ser det som naturlig selvfølge at du ikke drikker når du passer datteren min...

Sunt folkevett spør du meg....!

Skrevet

Jeg hadde ikke villet bruke en alkoholiker som barnepass for min unge!

Min datter har en farfar som ikke passer henne pga dette.

Skrevet

Jeg hadde svart hvis hun hadde hatt vett,så hadde hu droppa å drikke den kvelden.

Jeg hadde blitt rasende om jeg fant ut noen hadde drukket under barnepass for så små barn.

Jeg sender ikke noen av barna mine til folk som drikker når de er barnevakt.

Det er rett og slett en prinsippsak.

Det er som du sier,at tenk om dem mister kontrollen ,vel mista kontrollen har de tydeligvis når de er nødt å drikke foran jentungen din.

En ting er å ta seg en øl el ett glass vin til maten en fredagskveld,men barnet sover..en annen ting er nå de faktisk sitter å drikker oppi barnet.

Når du merker hun er påvirket av alkohol,hva tror du jenta di ser?

Ikke utsett jenta di for dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...