Gå til innhold

Ut på tur - noen som har gode tips å dele??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle modne mammaer.

Siden det er så mange flotte, lure mammaer her, håper jeg det er mange som kan hjelpe meg med lure tips/hva jeg skal huske når vi nå skal ta med veslemann på sin første sydentur. Han har riktignok en søster på 4 år, men hun reiste aldri på noen sydentur da hun var så liten. Har vært i "syden" med henne flere ganger etter at hun ble litt større, men hvordan vi innrettet oss da, husker jeg neimen ikke - 3,5 år er lang nok tid til å glemme slike ting. Veslemann er 7 mndr (eller 5 mndr. korrigert - 2 mndr. prematur), og vi reiser i helgen til Tenerife for 2 uker.

Vi har tenkt å ta med en liten bagvogn - synes selv at han er litt for liten til å kun ta med paraplytrille ennå. Men har vi behov for å ta med bilsete? Skal kjøre buss fra flyplassen til bosted, men kommer sikkert til å leie bil noen dager for å bevege oss litt rundt. Har bilutleiefirmaene babyseter for utleie? Vet det er mulig å få leid seter for litt større barn, men er usikker på babyseter.

Hvordan har dere ellers lagt opp turen når dere har reist med barn på rundt halvåret? (Samt storesøster på 4 år).

Så et smart tips fra Babyonboard i en annen tråd her, hvor hun anbefalte å lage "et telt" rundt sengen vi skal ha på veggen i flyet - det ville jeg aldri tenkt på selv, men nå er teppe skrevet ned på "ta med i håndbagasjen"-listen. Er det andre gode tips vi kan ta med oss i.f.t. flyturen (tar 5,5 timer)?

ALLE gode tips som kan bidra til at turen (da tenker jeg hele turen, ikke bare flyturen) blir enklest og best mulig for både små og store mottas med stor takk: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt med bilsete. Hvis dere leier bil har de kanskje et bilsete, men neppe nytt og sikkert. Sist vi reiste hadde vi med oss seter til begge våre barn og var glade for det. Reisefølget hadde fått beskjed av utleier at de hadde seter, men hadde plutselig ikke allikevel...

Bleiepakkene dere får kjøpt i butikken der nede er stoooore. Vet at mange derfor tar med seg bleier hjemmefra. Selv har jeg alltid hatt såpass mye bagasje på sånne turer at jeg heller har valgt å legge igjen resten av bleiene jeg har kjøpt.

Til veslemann trenger dere kanskje et måltid til flyturen. Vet ikke hva han spiser jeg, men litt grøtpulver eller et middagsglass kan være lurt. Flyturen blir vel lengre for storesøster. Jeg har hatt lykke med å kjøpe med meg en overraskelse av typen lego, tegnesaker, en liten dukke med noen klær, noen små dyr eller andre figurer. De viser sikkert en film på flyet, men ikke sikkert at den passer for henne. Tyggegummi til ørene (ikke til å putte i ørene ;-)) ved landing og letting.

Jeg har hatt sånne solfaktordresser til mine. Godt å slippe å tenke på smøring hele tiden. De de har på apoteket er fine. Lette og gode og tørker fort etter et bad. På Tenerife får dere sikkert kjøpt et sånt "halvtelt" som veslemann kan ligge i når dere andre er i sola. Da får han skygge. Mye enklere enn parasoll og bedre enn vogna hvor det ikke blir noe trekk.

Stavmikser til å mose mat hvis dere skal spise "hjemme". Grøtpulver og middagsglass finner man ellers i butikken.

Masse lesestoff til dere voksne. Mine barn har aldri vært lette å "snu" i forhold til leggerutiner og da blir det lange kvelder på terassen etter at de har sovnet.

Skulle ønske det var jeg som skulle til Tenerife, men med nært forestående fødsel får jeg vel holde meg hjemme :-D

Skrevet

Jeg tenker litt på flyturen...

Bruk tutten eller smokken flittig. Det har ihvertfall hjulpet lille bablegull sine ører.

Også må jeg si at vi har ikke reist til syden med barn, men jeg syns selv at det er veldig kaldt på flyet hjem i fra varme strøk. Så ta med teppe til lille gutt så han får sove og mor får slappet av de timene:))

Jo nå kom jeg på en til: engangsunderlag! jeg vet ikke hvordan du er - men jeg er slik som kaster håndkle til vask etter ett bruk på disse stellerommene. Så da syns jeg disse er geniale til å ha på tur!!

Ønsker dere en deilig tur - og ikke glem å komme hjem igjen;))

Skrevet

Heisann, eg har ikkje reist med baby under 9 mnd på fly men vil tipse deg om å alltid ta med litt ekstra om du er i tvil om noke.... iallefall ang melk og mat til mini. En veit aldri kva tid en må vente ekstra på fly!

Og et lite teppe er alltid godt å ha, og sjølvsagt litt leiker el bøker om han er klar for dette.

Skrevet

Takk for gode tips, damer!

Var på jakt etter engangsunderlag i dag - så slipper vi å drasse med x antall håndklær til å ha i stellebagen. Ikke alle butikker som har, så jeg fant ikke, men jeg gir meg ikke - i morgen fortsetter jakten!

Smokken ligger/henger klar til både avgang/landing, mat er klart til turen, pumpet morsmelk får duge på turen (han tar flaske mye bedre enn puppen), så får han få grøtmåltidet når vi er vel installert på hotellet.

Bilsetet til minstemann blir med nedover - fant ut at det kjekt å ha både som bilsete og som vippestol v/mating også.

Tidtrøyte for 4-åring er stort sett i boks - hun fikk ipod til jul, og den er spekket med musikk, eventyr osv. I tillegg har vi med både tegnesaker, har bestilt pusleting på flyet, og hvis vi fortsatt ikke er i mål når hun går lei av dette, har vi med bærbar dvd-spiller med 3 timers batteri og et kobbel med filmer.

Flyet går 06.35, så jeg regner med at vi alle må sove litt på veien også.

Solkrem m høy faktor er kjøpt inn, og storesøster har også en sånn soldrakt m solfaktor 50. Minstemann skal jo ikke være i solen, så jeg antar vi ser etter soltelt til ham der nede. Vet at det er mye trær med bra skygge v/bassenget på hotellet der hvor vi skal bo, så vi får finne "vårt område" i nærheten av disse.

Våre barn er forholdsvis lette å ha med å gjøre når det gjelder å være lenger oppe - minstemann sover når han får behov for det, storesøster og tøyer gjerne leggingen med 2 timer i.l.a. noen dager, og sover desto lenger (antakelig B-menneske som sin mor....)

Men, det blir nok kvelder med hvitvin og kortspill, evt. en bok på terrassen mens barna sover søtt.

Kjenner jeg gleder meg vilt og hemningsløst nå - det er bare å få pakket ferdig, og så reiser vi: )

Men, vær sikker; vi kommer hjem igjen: ))

Og, er det noen flere gode tips der ute, så kom med dem!!

Skrevet

Noen tips fra meg

Mørke klær beskytter bedre enn hvite.

Gode solhatter og solbriller

Et håndkle til å legge over skyggen på vogna

Paracet

Saltvann i nesen på flyturen og paracet i lomma, i tilfelle det blir hyling

Litt kjeks (foretrekker litt salte kjeks til de eldste- blir hyper av for mye søtt)

Bleier er dyrt og de er ikke like gode som norske. Om du har plass, pakk ned bleier til natten.

Et godt helseteppe til kvelden og en langermet jakke til begge. Kan bli litt kjølig på kvelden.

Noen kjekke bøker til flyturen til eldstejenta. Vi har kjøpt myldrebøker- bøker med masse tegninger, oppdager noe nytt hver gang vi leser. Gode tyggeleker til lillemann.

Antibacteriell håndvask eller antibacterielle vaskeservietter er et must på flyturer og flyplasser med slike søte små som kladder på alt:)

God tur

Skrevet

Takk for alle gode tips: )

Nå er bilen pakket full, og turen går til Gardermoen. Skal bo på hotell i natt, stå opp kl. 04.30, spise frokost kl. 5, sjekke inn og så går flyet 06.35.

Kos dere hjemme i mens da!

Skrevet

God tur Maggi!!! kos eg så vilt og hemningsløst som du gleder deg!

Vi blir her i kulda i mens vi :-)))

ha det så lenge!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...