Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Saken er den at i bhg til jr er det en jente på ca 18 år tenker jeg, som er på en eller annen utplassering / praksis. Det har hun vært flere ganger tidligere. Hun går da inn i en "voksen" rolle, og gjør de samme tingene som de andre ansatte, samtidig som hun også krever mye oppfølging selv. Hadde dere syntes at dette var helt ok, eller er det noen som hadde vært skeptiske ? Vi har ikke fått noe info om dette fra bhg. Jeg må indrømme at jeg er litt usikker, det er nok kjempesunt for ungene at de ser at alle ikke er like etc, men samtidig tenker jeg på om man kan legge såpass mye ansvar på en ung jente som har en hjerneskade ? bleieskift, lek, osv Tenker da på om hun har de samme "sperrene" som vi andre med tanke på tålmodighet ovenfor ungene etc.
fleXibel Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Ang bleieskift... En bhg jeg var i praksis i hadde det slik at det var de fast ansatte som skiftet bleie og ikke praktikanter... det var de påpasselige på, at det var personer som de barna kjennte godt som gjorde det. VEt ikke hva som "feiler" praktikanten, men tror hun har blitt "vurdert" "sikker nok" til å kunne være blandt barn.... huff.. vet ikke hvordan ordlegge meg.. men de setter ikke hvemsomhelst sammen med barn,, kanskje det ble funnet ut at det var noe hun passet til
☆Anonymia☆ Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 hun har jo like rett på å få erfaring som alle andre..nå vet ikke jeg hvor "oppegående" hun er men regner med det er en del siden hun er på utplassering..dere burde fått info om det,det syns jeg virkelig! hva med å gi henne litt enkle oppgaver først,for å se hvordan hun håndterer de,være å observere når hun skifter bleie osv...?
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Ja, jeg er nok litt uvitende og fordomsfull ang dette, men nå er jo sikkerheten til gutten min noe jeg setter høyest her i verden da...Jeg har heller ingen erfaring med ps. utviklingshemmede, noe som sikkert forsterker min usikkerhet rundt dette temaet. Sansynligvis har de vurdert henne, og hun får nok ikke være alene med ungene (håper jeg da) så da er jo det greit. Men jeg synes uansett vi som foreldre burde fått litt info om dette, for å unngå at man går og lurer litt...
så var vi 4 Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Er du usikker så kan du bare be om å få en samtale med styrer eller ped.leder f.eks. Det er ikke verre enn det, og jeg vil tro 'alle' kan forstå at uvitenhet kan være litt skummelt når det kommer til voksne rollemodeller og barna våre Er du usikker, så er du det og da bør det være mulighet for at du/dere blir informert om den nye voksne i bhg
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Om hun har komt inn på avd. på praksis og er utviklingshemmet har de et aparat rundt henne som mener detter er en god løsning. Vi har en i bhg. som er "treg". Hun har tatt 5 års vgs som de har krav på, og der har hun "tatt" barne og omsorgsarbeider. Jenta fungerer veldig godt og viser stor omsorg for de små barna. Tror nok de andre ansatte følger godt med, og har hun praksis er der en som er ansvarlig for henne. "Vår" jente har arbeidet der i 5 år. Tror nok det er for trygd, men for meg viser det at de ansatte på avd. er gode og inkluderende mennesker. Og det er godt for barna også.
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 De har en psykisk utviklingshemmet i barnehagen til datteren vår også. Hun har ikke noe ansvar, og er alltid under tilsyn av en annen ansatt. Slik vil jeg anta det er i barnehagen deres også. Jeg synes det er flott at denne personen får mulighet til å være i barnehagen. Det er med på å integrere henne i samfunnet og det øker livskvaliteten hennes, hun stortrives sammen med barna. Barnehagen burde ha gitt dere informasjon om henne.
Hjertefamilien Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Hun er vel der som en ekstra ressurs i så fall? At hun er der i tillegg til de andre ansatte? Tror nok de har vurdert henne til å være skikket til å jobbe og få erfaring i barnehagen. På vår skole er ei dame som utviklingshemmet. Hun har fast jobb i kantina, jobber hver dag. Hun går på butikken og handler alt de trenger og smører mat + selger. Hun har vært der i mange år, og barna trives veldig godt med henne :-) Kanskje hun er mer på nivå med barna? Snakk med styrer eller ped.leder på din avdeling om du er usikker på noe :-)
solstråle69 Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 Først og fremst reagerer jeg på at dere ikke har fått informasjon. I bhg vår får vi alltid et skriv med bilde og tekst av nye vikarer/ansatte. Før du har denne informasjonen, er det jo vanskelig å vurdere - jeg ville krevd informasjon.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Hun klarere seg sikkert stråååååålede og de følger henne nok godt opp. Gi jenta en sjanse før du dømmer henne nedover og hjem. Hun er nok flinkere enn du tror =0)
Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Ekstra ressurs i vår bhg. om det var mitt innlegg du tenkte på. Hun handler også maten til felles måltidene, og så er hun svært aktiv i sang stunden. Vakker stemme.
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Hadde selv to jenter i skoleklassen min som var "litt annerledes". De har brukt lenger tid påutdanninga si og har nå jobber (via aktør) men den ene jobber i matbutikk i ferskvaredisken og den andre jobber som hjelpepleier. Tror vi alle må være mer åpne om at de faktisk kan de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå