Gå til innhold

Syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er stesønnen min syk og må være hjemme fra skolen. Mannen min MÅ på jobb i en annen by, ellers risikerer han å miste en stor kunde. Jeg mener vi skal ringe moren og høre om hun kan ta seg fri fra jobb da, men mannen min mener jeg skal være barnevakt. Jeg har hjemmkontor, så selvsagt skal jeg utnyttes. Så jeg må løpe frem og tilbake mellom spy og kontor. Jeg mener det er veldig galt, fordi foreldre får jo betalt for å ta seg av syke barn, mens det eneste som skjer med meg, er at jeg taper penger. Jeg kan jo ikke la være å overholde en deadline fordi STEbarnet mitt er sykt.. Men, dette er en typisk kamel jeg må svelge for å unngå krangel... Nå skal det sies at hver gang han har vært syk, har han tilfeldigvis vært hos oss, så moren slipper alltid unna sykdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener dere, skulle jeg spørre til slutt?

Skrevet

Hei

Nå kommer denne kanskje litt forseint, men..

Påmin arbeidsplass er det faktisk slik at stemor/stefar også har mulighet til å være hjemme med sykt barn. Siden jeg er leder i firmaspurtejeg spesielt om dette for da får jo skilsmissebarns foreldre dobbelt av sykedager,og ja: det stemte visst (jeg tror faktisk det er en del av IA-avtalen)

Så til hva jeg mener selv: Jeg synes i utgangspunktet at dette får foreldrene ordne opp i. og får du ikke gehør så ta en spansk en: ring å si at de ringte deg fra kontoret og at det var viktig at du kom på et møte der inne i dag, og at hun må ta henne/han halve dagen, hvis ikke må mannen din komme hjem. (for det møtet er veldig viktig at du deltar i) Ta en liten hvit løgn der:)

Så lenge du er den med mulighet for hjemmekontor så er du enkel å bruke til denslags, så sett ned foten nå. Tror også barna hadde foretrukket mor eller far når de er syke - iallefall her i huset.

Lykke til:)

Skrevet

Som avd.leder på en stor kvinnearbeidsplass har jeg kommet opp i dette problemet ang steforeldre som melder barn syk(fravær).

Det er IKKE mulig for steforeldre å melde fravær på egen arbeidsplass grunnet stebarn.

Det er far og mor som har omsorg for barnet og de rettigheter det medfølger, IKKE steforelder.

Den som har daglig omsorg for barnet kan overføre halvparten av sine "barn syk" dager til sin nye ektefelle (samboer er jeg litt usikker på)Hvis de har vært gift minst i ett år.

Biologisk far må søke om halvparten av "barn syk" dager hvis han har mindre samvær en 50 %.Han har i utgangspunket ikke "barn syk" dager

Hvis mor har den daglige omsorgen er det slik at mor skal være "beredt" til alltid å være tilstede for sitt barn.

Dette gjelder når far er syk eller er forhindret til å ha samvær av en annen grunn.

Min mann har vært i barnefordelingssak hvor mye av kjernen var at mor ikke var intressert i å ha barnet når far var bortreist,syk eller annet fravær.Hun mente at dette var fars ansvar alene å finne annet samvær når han var forhindret.Dette fikk hun IKKE medhold i.

Far kan melde fra til mor at samvær ikke er mulig og mor kan da ikke kreve at far skal finne annet samvær. Det er hun som har den DAGLIGE omsorgen.

Skrevet

Noen bedrifter har en slik mulighet for steforelder, at han/hun kan ta ut sykedager pga av stebarn. Min manns jobb har det slik... dette er da en privatbedrift og en IA bedrift, men om det er sammneheng der vet ikke jeg.

Skrevet

Vi har stebarnet 50% og foreldrene har en avtale at de er hjemme annenhver dag når barnet er sykt. For det er jo litt kjipt at barnet er sykt 5 dager i din uke på en måte og aldrig syk hos mor.

Det har fungert fint hos oss, men hvis barnet er veeeeldig dårlig er det ikke helt lurt at "kaste" barnet frem og tilbake så de ser ann hva slags sjuk barnet er.

Det var en gang han ikke hadde mulighet at være hjemme og spurte meg, som har timelønn. Jeg sa at det var greit men at jeg faktiskt mister lønn en hel dag.

Han betalte meg faktiskt penger for det jeg mistet i lønn den dagen!!

Må inrømme at det føltes litt rart at få penger av min sambo for at være "barnevakt" men jammen heller, hvorfor skal jeg tape penger når at barnet hans er sykt?!

Stå på ditt Dolphin, man kan ikke svelge alle kameler heller vettu!!

Skrevet

Synes dette er noe som din mann først og fremst må ordne opp i. I alle fall når dere begge har viktige frister og kunder, arbeid som må gjøres.

Selv om du har hjemmekontor har du likevel en viktig jobb. Dessverre er det ikke alltid like lett å skille jobb og omsorgs- og husarbeid når man jobber hjemme.

Jeg leser litt mellom linjene at det kanskje ikke er første gang dette skjer. Jeg tror du bare må ta den krangelen for å unngå at du blir utnyttet når du har hjemmekontor. Det er alltid viktige ting på jobb! Først og fremst må du sette foten ned for din mann. Din frist er vel like viktig som kunden til din mann?

Jeg vet jo ikke hvilken samværsgrad dere har, men det kan jo tenkes at det ligger en enighet mellom guttens foreldre om at man er hjemme der gutten er syk. Tolker det i alle fall slik når du skriver at moren alltid slipper unna sykdom. Det er vel kanskje derfor din mann ikke ønsker å ringe guttens mor. Men kanskje han hadde gjort det hvis han måtte være hjemme i dag?

Skrevet

tja...

for å si det sånn, jeg hadde aldri bedt min mann om å være hjemme fra jobb for å være hjemme med et barn som var mitt og ikke hans, og som var sykt. Men igjen, jeg har heller ingen jobb hvor jeg kan risikere å miste store kunder, så jeg forstår din manns frustrasjon også. Han kan vel rett og slett ikke unnværes denne dagen.

Men det er ikke dermed sagt at det er ditt ansvar å være hjemme med hans sykt barn selv om du har hjemme kontor? Du har sikkert opplevd dette før, siden du skriver om det.

Jeg synes nok det mest riktige for alle parter her, vil være å kontakte mor for å få henne til å være sammen med barnet, selv om dette innebærer at hun må ta en sykt-barn-dag på jobb. Men som du sier, hun får jo betalt for dette. Og hun er jo tross alt barnets mor.

Dette er hva jeg synes iallefall

Skrevet

Hmmm..... hvordan har du det nå, DolphinGirl? Dette var en kamel du skulle ha sluppet å svelge, synes jeg. Hva med å klaske mors og fars plikter og rettigheter i bordet til mannen din? Har man hjemmekontor, så er man på jobb som alle andre. Og deadliner er til for å overholdes. Ser at du har fått mange gode råd. Supert! Ha en fin søndag og stå på!

Skrevet

Det endte nå med at jeg ble hjemme denne gangen, og det gikk greit. Vi har tilfeldigvis fått vite i ettertid at mor var utenbys den dagen uansett, så hun kunne ikke ha hatt han. Ungen kviknet nå raskt til uansett og jeg klarte å gjøre jobben min uten for mye mas. Men mannen min har sagt at han ville ha vært hjemme hvis han kunne, men denne kunden var så viktig og han ville ha mistet den hvis han ikke dro. Og når det gjelder at han nektet å kontakte mor slik jeg ville, er det fordi han rett og slett ikke liker at ungen er hos moren. Han mener hun er en dårlig mor og derfor hater han å ringe til henne. Jeg har nå i alle fall fått tusen takk for at jeg gjorde dette, og jeg får tro på han at det var et engangstilfelle. Så gjenstår det å se om det skjer flere ganger. Skjer det igjen, vil jeg selv ringe til mor og forklare situasjonen hvis han ikke kan være hjemme. Takk for svar og for at dere var enige med meg! Det var det jeg ville høre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...