Gå til innhold

Ang. toll regler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet noe om tollregler på varer som koster over 200kr?

Jeg har litt lyst til å bestille klær fra Danmark, men er usikker på om det er dyrt å få sendt pakken og fortolle det? Går det på pris eller vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på tollreglene..

Men jeg bestilte doodoo bamsen fra Danmark. Den kostet i utgangspunktet 350 kr eller noe sånn. Fikk brev fra tollgreine om at jeg ikke behøvde å fortolle pakken, men jeg måtte signere på et brev og returnere den før jeg fikk pakken i posten.

Så feil kunne man ta..Pakken kom i oppkrav, FRA tolldirektoratet, og etter at oppkravet pluss frakten var betalt hadde bamsen kostet meg 850kr..

Så vær NØYE med å sjekke på forhånd :)

Skrevet

Usj er det mulig!! Det avgjorde saken, skal ikke kjøpe noe derfra hehe!

Skrevet

Du skal betale 25% moms, og et gebyr til tollen på et par hundre på alle varer for over 200 NOK. Fragt regnes ikke med i den summen. Det er det varen koster som teller. Noen nettsteder trekker fra den danske momsen, så du slipper å betale den. Noen nettsteder sender også som "gave", da kommer det som regel gjenom tollen uten å måtte betale et øre, men du kan risikere at de tar den i en stikkprøve. Jeg har bestillt 2 ganger fra prinsessebutikken i danmark, og bedt dem sende det som gave. Har sluppet unna både dansk og norsk moms, samt toll, begge gangene.

Skrevet

Oki, tusen takk for svar smitt& smule!

Men må spørre om en ting til :-) Spør du dem rett ut om de kan sende som gave?

Skrevet

Ja, når jeg bestiller, kommer det opp en rubrikk der du kan skrive melding til dem. Der har jeg skrevet "send som gave", og det har de gjort. Det er jo litt juks da men.... Men som sagt så kan du likevel risikere at de tar pakken di som stikkprøve, og da får du oppkrav både på toll og moms. Jeg har bestillt skikkelig svære pakker altså, den ene gangen var verdien for over 2000 NOK, ble ikke stoppet for det. Men det er jo et sjansespill, et litt uærlig et....

Skrevet

Å jeg skjønner, å det skulle pokker i meg bare mangle, de tar seg alt for godt betalt noen ganger.

Skrevet

Jeg bestilte et par ting på ebay for ikke lenge siden. Totalverdi med frakt(mener den også skal regnes med) var på ca 1500 kroner. Hadde regna med flere hundre kroner i moms og toll, men selgeren sendte pakka som gave, og med svært lav verdi, så den kom rett til posten, uten at jeg måtte betale noe som helst. Gledelig overraska? Jepp:)

Skrevet

Nei, frakten regnes ikke med. Så lenge verdien på VAREN er under 200 NOK, så slipper du toll og moms. Har gjort det flere ganger på det ærlige viset også, så dette vet jeg :-)

Skrevet

Det var det jeg også hadde hørt, så jeg bestillte nettopp varer for 197kr, bare for å se litt åssen klær det er der osv... Greit det før man tar helt av liksom... Kjedelig å handle for 1500kr, så er det bare sparkjøp kvalitet. Misforstå meg rett, mye bra der, men mye dritt også!

Skrevet

Se denne linken for nærmere info om tollregler

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=118784&epslanguage=NO

Når det gjelder frakt er det slik at den ikke regnes med i vurderingen om varen koster over eller under 200 NOK. Om varen koster over 200 NOK og det skal betales moms og evt toll (+ gebyr) - da er det den samlede verdien av varen og frakt som legges til grunn for beregningen.

Det skal ikke være lett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...