Topp 10. Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Har fått inntrykk av at mange får det?? Er det ting man bør unngå o.l for å slippe unna?? Eller kan man ikke gjøre noe fra eller til?? Hadde høyt blodtrykk på sist jordmor time så hun var litt bekymret for at det kunne utvikle seg denne veien. Til svangerskapsforgiftning... kjiiiipern!! Har også nedsatt nyrefunksjon og har lest at de med en slik "lidelse/sykdom" var ekstra utsatt.... Dere her inne som har hatt svangerskapsforgiftning tidligere eller nå... når fant dere det ut (hvilken uke)? ble dere innlagt på sykehuset? Fødte dere for tidlig? Er selv i min 25 uke..
Kjukka Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Nå har jeg ikke fått svangerskapsforgiftning, men i følge jordmor så var det ingenting man kunne gjøre for å unngå det. Eneste som _kunne_ hjelpe, var å ta det med ro, men var ingen sikkerhet... Jeg har diabetes, så jeg er også i en utsatt gruppe, men håper det går greit! Har hatt litt høyt blodtrykk de siste gangene på kontroll, men ikke sånn veldig høyt! Er i uke 35 jeg
Topp 10. Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2007 Flere som har opplevd svangerskapsforgiftning??
Eliise Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg hadde det første gangen... Og jeg tok det veldig med ro i svangerskapet, så det hadde ikke noe å si for min del. Har og fått med meg at de vet lite om hva som forårsaker det, og at de ikke vet hva man kan gjøre for å unngå det. På kontroll i uke 37 fikk jeg beskjed om høyt blodtrykk, og litt for stor vektøkning (hadde MASSE vann i kroppen) + proteiner i urinen. Jeg ble sendt på kontroll på sykehuset, og lagt inn samme dagen. Jeg fikk da beskjed om å ta det med ro. Selv var jeg i fin form, og merka ikke noe til svangerskapsforgiftninga. Var heller at jeg holdt på å kjede vettet av meg på sykehuset de 2 ukene før de satte igang fødselen. Det som er skummelt med sv.forgiftninga er at man kan bli akutt dårlig, og da må de sette i gang fødselen/ta KS. Derfor må man være på sykehuset under observasjon. For min del var det helt uten dramatikk, selv om fødselen drøyde ut i det vide og det lange da den ble satt i gang 1 uke før termin...
Yndig_stolt 2 barnsmor=) Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg hadde sv.skapsforgiftning sist! Ble lagt inn i uke 30 på observasjon,og etter 2 dager ble jeg veldig dårlig..kasta opp og hadde hodepine. da måtte jeg ta hastesnitt med engang! Endte bra og jeg fikk ei jente på 1280 g og 36 cm=) Jeg vet ikke hva det kommer av,fikk ikke særlig mye info på sykehuset,men har lest at mye sukker kan være en årsak. har også bare en nyre,men vet ikke om det har noen sammenheng. Ligg unna for mye søtsaker i hvertfall,jeg spiste mye av det under første sv.skap og jeg tar ikke sjangsen igjen,ikke hysterisk selfølgelig=) er lov å kose seg,men i moderate mengder tror jeg er lurt!
Amanda- Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 hva som er årsaken til svangerskapsforgifting vet man ikke, men de vet at det er en morkake sykdom, grunnlaget for sykdommen dannes allerede når morkaken utvikkler seg.det finnes forskjellige grader av svangerskapsf. den mest alvorlige er ikke så vanlig i norge... siden vi har så god svangerskaps omsorg. symptomer: høyt blodtrykk eggehvite (protein) i urin plutselige hevelser og vektøkning hodepine smerter øverst i magen flimring for øynene. disse symptomene skal taes på alvor. SF kan føre til nesatt næringsmengde til barnet, noe som fører til dorlig vekst. de vet ikke såmye om SF derfor lite råd og gi mot forbygging. noen blir satt i gang før termin, eller KS pga SF. dette sto i boken min ivertfall...
mamma og godguttene Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg går til jevnlig kontroll nå pga av stigende blodtrykk, protein i urinen, litt ødemer, kvalme og uvell. Har fått beskjed om å ta det med ro og ta kontakt med en gang visst jeg får vondt i hodet eller øverst i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå