Gå til innhold

Har dere egentlig lest denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det hadde ikkje jeg før nemelig. http://www.dinbaby.com/felles/support/regler_for_forum_og_fotoalbum

Hehe, rart at folk her inne er så skeptiske til å legge ut bilder av barna på facebook eller lignende, men ikke har problemer med å legge ut her.

"BabyMedia forbeholder seg retten til vederlagsfri videre utnyttelse i alle andre medieformer (inkludert bøker, brosjyrer, video osv) av innlegg og bilder lagt inn av brukerne på nettstedene av uten at ytterligere godkjenning av opphavsperson innhentes. Det er således ikke tillatt for brukerne å publisere opphavsrettslig beskyttet tekst, bilder eller video på nettstedene. "

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se der ja! :) Tror egentlig det er ganske vanlig, men at noen fant ut at de skulle henge seg opp i det når det gjalt facebook....

Skrevet

Ja, jeg har lest dem.

De reglene er ulovlige. Eller, altså - de kan ikke uten videre benytte seg av bilder som viser personer, samme hva de har skrevet i reglementet sitt, og det de fleste legger ut her er jo nettopp personbilder.

Problemet med facebook var vel at de ikke omfattes av norsk lov. Det gjør dette nettstedet.

Ikke at det uansett ville falle meg inn å putte ikke-manipulerte bilder av verken meg selv eller kidsa på et åpent nettsted.

Skrevet

Poenget mitt er vel egentlig at jeg syns mange hanger seg veldig opp i facebook, men ikke tenker over at dette gjelder på veldig mange andre sider. Jeg er fryktelig dårlig til å lese sann avtaler selv, men tipper jeg vil finne lignende "forpliktelser" på de fleste netsteder.

Virker som om at grunnen til at folk har blitt skeptisk til facebook nettop er fordi det har blitt omtalt så mye i media. Og at en stor del av folk er akkurat sann som meg -de leser ikke betingelsene nøye nok.

Forøvrig syns jeg media er veldig opphengt i facbook, har spesielt lagt merke til dagbladet (kan det ha noe med den synkende interessen for blink, i det facebook ble populært?)

Skrevet

Nå har jeg veldig lite peil på lover og regler, men enn om "babymedia" ble solgt til et utenlandsk selskap da- da ville de vel måtte forholde seg til lovene i det landet, ikke norsk lov?

Skrevet

Usikker, tror serverplassering også spiller inn. Men dersom både redaksjonen og serveren fysisk befant seg i et land hvor dette ikke var lovregulert (som Facebook gjør i ... er det Delaware, tro?) ville de kunne gjøre som de ville. Jeg antar, uten å konkret vite, at det finnes lover som regulerer utførsel av denslags materiale - siden det vanligvis er avtaler blir ugyldige om premissene endres drastisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...