Torill E. Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har hørt at folat bare bør brukes ut første trimester. Altså etter 12 uker.. Men er det mors uker eller barnets uker? Hvis barnets uker så bør vi jo spise det til og med uke 14....
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Slutta i MIN uke 12 jeg, for det er de man skal følge! Men mange her tar folat i 2 uker ekstra i tilfelle egget ble befruktet senere enn hva man selv trodde!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Hei:) jeg fik bare beskjed om å spise opp glasset.. Har ingen ting og si om du tar det i 12 eller 14 uker.... Ta det ca 3 mnd så holder det...og det er ikke farligt og ta det for lenge.
Erisa* Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Det er bare tull at det ikke bør brukes etter 1.trimester! Man trenger litt folat gjennom hele svangerskapet, men da ikke pga nevralrørsdefekt, men av andre grunner (folat er viktig for å lage røde blodceller). Men etter 1.trimester holder det å ta 0,2 mg daglig. Den dosen er det i de fleste multivitaminer, så fra uke 12 og utover, holder det å ta vanlige multivitaminer. Det er uansett ganske lurt når man er gravid. I multivitamintabletter er det også vitamin B12, som også trengs i større mengder under graviditeten enn ellers. Men med tanke på nevralrørsdefekt, er det mors uker, og ikke fosterets uker, man går ut fra. Men å ta resten av glasset skader altså ikke:)
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 blir nok litt unødvendig og ta selve folsyre tab. lengre en 12 uker men vitamin tilskudd er nok lurt uansett for mor barn og gen det med å få litt energi i en ellers så slakk og søvnig hverdag...
Erisa* Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 jada, absolutt. Jeg tar bare multivitaminer uten A og D vitamin, og tran. Det med folsyretilskuddet hadde jeg ikke visst hadde det ikke vært for at vi hadde en forelesning om det i vår (er medisinstudent). Er ikke akkurat noe som det opplyses så mye om..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå