Gå til innhold

Ang gåing.

Tanja-oktober og november barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som ble 1år 13 oktober. Hun driver nå å slipper seg å går bortover gulvet. Men går kun til bestemte steder hvor hun vet det ikke er lang vei. Hun går også hvis jeg og barnefarne sitter i hver vår ende av rommet. Men hun setter seg fort ned.

Hvor lang tid tok det fra deres barn begynte å gå hele tiden fra de første skritt?

Hun kan jo gå.

Noen råd for å hjelpe henen litt på vei, hun vil gjerne for hun blir fort irritert når hun faller ned igjen. Hun klarer ikke å reise seg uten å ta i noe enda. Hun reiser seg opp til alt å slipper å går litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke helt, men det tok lang tid her i gården. Hun gikk først når hun var 19 mnd, men begynte vel å slippe seg rundt 1 års alderen. Men når hun først hadde funnet tryggheten og balansen, gikk hun veldig stødig og trygt.

Ei som jeg kjenner gikk nesten bare et par uker fra det hun tok sitt første skritt uten å holde i bordet.

Selv om hun kan å gå, så må hun selv finne ut av dette med balanse, stødighet etc. Så bare gi henne tid til å bli trygg på seg selv, så blir det nok ikke så lenge før hun går skal du se :)

At hun blir frustrert er ganske normalt. Er irritasjon over å ikke mestre, og dermed så jobber hun på litt ekstra for å klare. Er mange slike frustrasjonsperioder i denne læringsprosessen :)

Skrevet

Her tok det ca en måned fra de første skrittene til hun gikk hele tiden

Skrevet

Her tok det 2 uker fra de første skrittene til han gikk hele tida :)

Han tok ikke de første skrittene før ca 16mnd da :)

Skrevet

Samme som Andreas... Lillemann brukte ca 2 uker fra han slapp seg til han nå går hele tiden, men begynte først når han var 16 mnd. Kanskje det tar litt lengre tid når de begynner så tidlig som din, balansen er kanskje ikke helt på topp :)

Skrevet

Min lille L er og har alltid vært en forsiktig frøken. Tror hun brukte nesten to måneder fra hun gikk sine første skritt alene til hun virkelig slapp seg :-)

Noe som hjalp mye på balansen og selvsikkerheten hennes var å gå med henne og kun leie i den ene hånda, ikke begge. Ellers så er vogn e.l. også god trening om hun vil gå med det. L har en liten dukekvogn i tre som jeg stabiliserte med å legge 5-6 tunge bøker nedi. Den har hun dyttet på og gått med mye både før og etter hun begynnte å gå alene. Etter at hun slapp seg selv og var stødig nok til å tørre det, så tok jeg ut bøkene av vogna sånn at hun måtte balansere mer selv og ikke bare bruke vogna som støtte :-)

Skrevet

Tok sine første skrritt akkurat 10,5 mnd. og det tok 7-10 dager før hun kun gikk.

Hadde veldig god balanse ettersom hun da i 6 uker hadde reist seg uten støtte midt på gulvet og stått og danset der.

Hun var forøvrig av den typen som ikke syntes det var noe stas å gå så mye langs møbler og bord. Holde oss i henden og gå gjorde hun ikke før hun ble 14 mnd. da ble det stas.

Så vårt barn er ett eksempel på at det ikke er nødvendigvis de som går masse rundt bord osv. og holder noen i henden som begynner å gå tidligere enn andre. Her vard et motsatt.

Skrevet

Det er forskjellig fra barn til barn hvor lang tid de trenger.

Syntes ikke du skal gjøre noe jeg, bare la henne styre tempoet selv:-) Hvis hun ser du pusher henne, kan hun få dårlig selvtillit, og nekte helt å gå.

Det er så utrolig morsomt å se når de begynner å gå! Min første brukte bare noen dager fra der du forteller, mens yngstemann brukte nærmere 1 mnd:-) Men like søte begge to, hehehe:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...