Phantom´ Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Var hos lgen i dag og spurte om det var mulig å ta en prøve som viser om man tidligere har vært smittet av toxo. Og det finnes. Altså ikke den vanlige prøven på om man nå har smitte i seg, men om man har dannet antistoffer for toxo. Om det da viser seg at man har hatt det før kan man koooose seg med all den spekemat man vil... Så i dag har jeg tatt denne blodprøva. Angrer nå bare litt på at jeg ikke spurte legen om dette da jeg var gravid med 1. mann (venter nr 3). Har hatt katter hele livet og vært mye i utlandet, og har spist det meste, så det er vel en viss sjanse for at jeg kan være imun... Gjett om jeg skal spise fenalår til jul om jeg har antistoffene i kroppen... :-)
Guri-mamma Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Hadde akkurat de samme tankene som deg, og fikk tatt denne testen, og jeg var bra sikker på at jeg skulle ha dannet antistoffer etter å ha vokst opp på gård, vært omgitt av katter og deltatt i slakting etter høstjakt fra jeg var lita,- men neida, min test ble negativ den så her er det bare å styre unna fenalår og røykalaks og all slags snaddermat...:-(
Smellt P. Tjukka Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Det er antistoffer de tester alle på ;-) Om man har hatt eller har smitten er det antistoffer i blodet ! Samme blodprøven altså .
Phantom´ Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2007 Nei, det stemmer ikke. Jeg tok to ulike prøver. Den ordinære som viser om man er smittet nå, for evt å sette igang behandling mot parasitten, og en spesifikk som viser om man har antistoffer i blodet. Jeg tok den ordinære for 3 uker siden, og legen sa jeg måtte ta denne utvidede prøven for å få svar på om jeg har hatt det tidligere.
Galskapens overhode Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ble sjeket for antistoffer mot toxoplasmose.. og den ble negativ.. Bodd mye med katt og har spist det meste.. SÅ jeg ble veldig overrasket..
Maud Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har ikke bedt spesifikt om å bli testet for antistoffer i tillegg til aktiv smitte, men ble allikevel testet for begge. Et eller annet sted mellom første og andre svangerskap har jeg hatt toksoplasmose og har derfor i de to siste svangerskapene mine kunne spise salat, røykelaks og rått kjøtt uten å være redd for smitte :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå