Gå til innhold

Ang toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lgen i dag og spurte om det var mulig å ta en prøve som viser om man tidligere har vært smittet av toxo. Og det finnes. Altså ikke den vanlige prøven på om man nå har smitte i seg, men om man har dannet antistoffer for toxo. Om det da viser seg at man har hatt det før kan man koooose seg med all den spekemat man vil... Så i dag har jeg tatt denne blodprøva. Angrer nå bare litt på at jeg ikke spurte legen om dette da jeg var gravid med 1. mann (venter nr 3).

Har hatt katter hele livet og vært mye i utlandet, og har spist det meste, så det er vel en viss sjanse for at jeg kan være imun... Gjett om jeg skal spise fenalår til jul om jeg har antistoffene i kroppen... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hatt katt siden jeg var liten, og vært mye i utlandet hvor jeg har spist det jeg vil. Tok den testen, den viste negativ på meg. Så det er ikke så stor sjans for det. Hvis du hadde bodd i Frankrike og kost med kattene der, så kanskje...

Skrevet

Jeg fikk positivt på den testen, men fikk beskjed av jordmor å passe på hva jeg spiser allikavel. Det finnes flere typer....

Skrevet

Jeg fikk også positiv test og fikk bsekjed om st nå kunne jeg spise hvor mye rått kjøtt, skitten frukt og muggen ost jeg bare ville....Så jeg har spist roastbeef og brie til den store gullmedalje...

Skrevet

Jeg spurte legen min om dette da jeg har ei venninne som har positiv test.

Jeg lurte på om hvis jeg hadde vært smitta før - kunne jeg da spise det jeg ville?

I teorien ja, sa han, men i praksis nei. Det er ikke det som er "rådet" fra helsevesenet siden de ikke helt vet alt om dette etc.

Hva sa legene til dere? Kunne dere spise det dere ville?

Lurer egentlig litt på dette. Har en antistoffer er en jo immun, så skulle jo tro at en kan spise det en vil.

--- Jeg spiser forresten fenalår som jeg har hatt i fryseren noen dager. Det er "lov":-)

Skrevet

Jeg er ikke immun og legen sa til meg at jeg kan spise det jeg vil bare ikke røyke og drikke alkohol... men nå skal det sies at legen min ikke alltid er helt på nett...

skal til han etterpå.... juhu...som jeg gleder meg. NOT!

Skrevet

Jeg har antisoffene i kroppen, og fikk klarsignal fra legen om at jeg kunne kose meg med spekemat og kjøtt som ikke var helt gjennomstekt. Dette fant de ut på førstegangskontrollen, så jeg har spist det lenge nå. Tror, og håper, det er i orden!

Skrevet

Vil bare opplyse om at grunnen til ikke å spise muggoster, bløte oster(brie) og rakfisk ikke er pga toxo men listeriabakterier. Og bakterier kan man ikke bli immun mot..

Skrevet

jordmora mi sa jeg kunne såpise ALT jeg ville bortsett fra sushi...for jeg sa hvor mye "hysteri" det er rundt alt mulig...men hun bare flirte å sa nei det er ikke noe å vær redd for-...et i vei du sa hun til meg...kan nå bli ganske så forvirra her inne...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...