Gå til innhold

Er det egentlig normalt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

At min snart 5 åring (i mars):

- ikke er særlig interessert i tall og bokstaver

- ikke klarer å konsentrere seg i mer enn noen få minutter

- blir til tider hyperaktiv og finner på veldig mye sprell og spetakkel når hun holder på

- har lyst å ta på seg bleier igjen

- begynner nå i en alder av snart 5 år og tegne på vegger og vindu som hun aldri før har gjort

- ikke husker hva hun gjorde på dagen før. Må i alle fall tenke seg veldig godt om.

- lyger/snakker usant og dikter opp ting

- blir helt fjasete og får tullfliren og skal erte opp foreldrene når det er besøk til stedet.

JEG BLIR SÅ FRUSTRERT!!! men nå begynner jeg å lure på om det faktisk feiler henne noe :( Hun virker faktisk rett og slett mindre smart om jeg kan si det slik....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder barn, er det stor variasjon innenfor det normale. Selv om hun nærmer seg 5 år, trenger ikke tall og bokstaver å være noe hun interesserer seg for. Det å dikte opp ting er ikke så uvanlig. Min 4 åring dikter i veg om det meste. Senest i kveld sprang han og en venninnne (som blir 5 i mai) rundt og hylte og skrek, og drev rene krigsdansen.

Ja, jeg kan jo ikke gi deg noe svar. Men dersom jenta di går i barnehage, kan du spørre pedagogisk leder der, om hva hun/han mener, og hvordan hun/han vurderer barnet ditt i forhold til hva de anser som normalt.

Skrevet

Takk for svar. Skal snart på foreldremøte og har tenkt å ta det opp. Fint å høre at det ikke er heelt gale da :)

Skrevet

Er hun i barnehagen? Isåfall, spør om hun greier å konsentrere seg der - og fikser hun fellesaktiviteter?

Hvis hun er hjemme, prøv å lese for henne, noe hun synes er spennende, og ikke for "langlest". Ha det gøy, ikke gjør det til en "nå skal vi se om du har et problem- situasjon".

At unger blir slitsomme og skal ha oppmerksomhet når det er besøk er ganske normalt, ihvertfall her i huset, selv om ungene er litt yngre.

Kan du ikke få på henne yttertøyet og lufte henne når hun blir "hyperaktiv"? Ut, ut, ut. Løpe, gjøre alt mulig, det blir positivt.

Jeg skjønner du er frustrert og sliten. Men du må ikke tenke at ungen din er unormal eller har et problem. Det er en merkelapp altfor mange får helt ufortjent i dagens samfunn, hvor vi hele tiden henger oss opp i at en måte å være på eller tenke på er normal.

Gi henne masse positiv oppmerksomhet, og se på henne som en alminnelig intelligent liten pike. 80 % av intelligensen er arvelig, det kan da vel ikke stå så dårlig da? Hun blir det du forteller henne (i ord og handling) at hun er.

Ikke fortvil. Klem

Skrevet

Syns det høres ganske så normalt ut dette jeg, så jeg tror du kan ta det med ro. Hvis jeg skal peke på noe, så vil jeg si at hun kanskje virker noe uppmerksom. Ved at hun ikke kan sitte stille noen minutter (om det nesten aldri skjer altså), som ikke husker hva hun gjorde dagen før, og viser liten interesse for å lære (bokstaver og tall). Men at hun er veldig aktiv i perioder, forsøker å gjøre seg til å for å få oppmerksomhet ved besøk, eller har en livlig fantasi og dikter opp ting er nok ganske så normalt ja.

Dette med at hun ønsker å ha på seg bleier igjen, skjer dette i forbindelse med uhell? Eller er hun tørr og allikevel spør å få på seg bleie?

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen. Setter pris på det altså :)

Det med at hun vil ha på seg bleie igjen, det vet jeg ikke hva det kommer av. Hun har ikke hatt noe uhell nei.. Hun har ei lillesøster på 2 år, men har ikke vist interesse for bleiene hennes før nå. Hun vil ha på seg på barnehagen, hjemme og ute..hun får selvfølgelig ikke lov til det.

Idag har jeg kjøpt noe på helsekost (bare sunne omega-kaplser) som skal bedre hukommelse, konsentrasjon og hyperaktivitet. Kanskje det kan hjelpe litt. Kan jo være noe slikt hun mangler i kroppen.

Uansett så sitter jeg i alle fall med en følelse at jenta mi ikke er unormal allikevel og det takket være dere andre mødre. Det er vel lett å tenke slik, selv om man egentlig vet veldig godt at barn er veldig forskjellige.

Skal ta opp dette med barnehagen også. Skal i møte på mandag.

Takk for svar igjen...

flere synspunkter blir også satt pris på :)

Hovedinnlegger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...