Gå til innhold

Overvekt og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt gravid, og det er ikke helt planlagt. Det gjør meg forsåvidt ikke noe og jeg hadde vær overlykkelig hvis det ikke hadde vært for at jeg etter etter en periode med depresjon har lagt på meg helt enormt. Har en BMI på 33!!! Jeg har nettop begynt å slanke meg, og trener 4-5 ganger i uka, men det går jo ikke fort ned akkurat....

Derfor hadde jeg ingen planer om noe barn enda, i allefall ikke før jeg hadde fått tatt av meg såpass mye at det ikke er veldig helseskadelig... sitter nå her og er kjemperedd for komplikasjoner, og trenger noen råd om hva jeg bør gjøre. Har ikke vært hos legen enda, men regner med at ikke 4 tester kan være feil. vet jeg må ta det opp med han, men sitter her nå og har litt nerver....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse først og fremst:)

Ikke inne på BMI så vet ikke hva det vi si, men skjønner poenget da.

FAren ligger vel i at man har risiko for å få svskapsdiabetes, BTplager o.l.

Men leger og JM er veldig obs på sånt i dag så du vil nok få den oppfølgingen det krever for at du skal være sikker..

Men ta det rolig med slanking da. Rådfør deg med noen som kan det mht svskap og slanking.

Lykke masse til:)

Skrevet

GRATULERER!

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid jeg også, og det var heller IKKE planlagt :-)

Jeg har ikke enorm periling når det gjelder overvekt og graviditet, og har heller ikke helt peiling på hva bmi på 33 vil si, men jeg vil jo tro at det viktigste for bebien er at du lever sunt mens den er i magen og det høres det jo ut som du har tenkt å gjøre.

MEN IKKE SLANK DEG! Grete roede har egne kurs for gravide, det kunne kanskje være noe?

Lykke til!

Skrevet

Dersom du får tett oppfølging fra lege, og lever sunt, kan nok dette gå veldig bra. Det er mange overvektige som har bestemt seg for å legge om kosthold og treningsvaner i svangerskapet, og som har holdt seg friske, og faktisk blitt i bedre form enn de var før. Svigerinna mi, som er overvektig, gikk ned i "reell" vekt under sine svangerskap, uten problemer.

Du kan ha mange aktive måneder fram til magen blir så stor at den begrenser deg. Men rådfør deg med lege.

Skrevet

Kjære deg jeg er ei jente som er gravid for andre gang med en bmi på 33 jeg også. Jeg er sunn og frisk så tror det skal gå bra jeg å gå gravid denne gangen også enda jeg er for tung. Var like tung sist også og jobbet til jeg var 7,5 mnd på vei. Var ganske stor og jobbet i et tungt yrke. Hva slags helse har du i utgangspunktet da? Jeg tror det kan gå bra med deg også jeg da.

Skrevet

Tusen takk for svar! er fullstendig klar over at jeg ikke bør slanker meg når jeg er gravid, men har funnet ut om graviditeten først i går.

Det som bekymrer meg er at jeg leste et sted (husker ikke lenger hvor) at det kunne være farlig for både mor og barn hvis mor er overvektig... er mest bekymret hva som kan skje med barnet? husker det var noe om fødselsvansker også...

Men er det noen her inne som har vært overvektig og gravid? jeg er forresten 160 høy og veien 85 kg! (hvis det gav mer mening enn bmi en)

Skrevet

jeg hadde en bmi langt høyere enn deg da jeg har gått med mine barn. det har gått helt fint. fikk svangerskapsdiabetes uka før fødsel med siste og det er det.

i første svangerskap gikk jeg opp hele 4 kg, men en god del mer i svangerskap nr to.

ikke la vekta skremme deg. det skal mye til før det begynner å bli alvorlig.

Skrevet

helsa mi er såvidt jeg vet helt fin den. med unntak av at jeg har dårlig kondis, det er nok det eneste jeg vet om i allefall...

Skrevet

hva er egentlig svangerskapsdiabetes?

Skrevet

dårlig kondis har jeg også. Dette klarer vi begge 2. Hvor langt er du på vei da?

Skrevet

Og tusen takk for svar alle sammen, kjenner jeg begynner å slappe litt mer av... hadde litt panikk her i stad...

må forresten si at et barn er ikke noe jeg gruer meg til hvis det virker sånn, er bare redd for at det skal skje noe og at det skal være på grunn av meg. ble overlykkelig når jeg så test resultatet, men så begynte jeg å huske alle de advarslene jeg har lest om å bli gravid når man er overvektig...

Skrevet

kan vel for lettvinthetens skyld si at det er forbigående diabetes som kan komme nettopp i svangerskapet. øker risikoen for diabetes senere, men man kan hindre mye av det selv.

Skrevet

Jeg er nå gravid for andre gang med en bmi på en god del mer enn deg og det gikk fint sist gang og så langt går det også fint. Lever egentlig ganske så sundt nå og vekten kom av tidligere sykdom og har bare blitt her:o)

Begynte å gå ned noe etter sist jeg var gravid og kommer til å fortsette etter ammingen til denne babyen.

Skrevet

har ingen anelse. sist jeg hadde mensen var i begynnelsen av september, men jeg bruker ha det veldig regelmessig det var derfor jeg kjøpte en test, for jeg burde hatt mensen i slutten av september også. Trodde ikke jeg var gravid, det var mest for å utelukke det at jeg tok en test, men så viste det seg jo at den var positiv... og alle de andre testene også..

Skrevet

Heisann:=)

Du kan slappe helt av, det skal veldig mye til før det blir komplikasjoner ved overvekt.

Svangerskap diabetes kan tynne, mellomtynne og overvektige få, så det er ikke forebeholdt overvektige. Men du tar prøver til hver kontroll , du blir godt tatt vare på av lege/jordmor. Bare husk å spise sunt, være aktiv og nyte graviditeten :=)

Gratulerer så masse og kos deg :=)

Skrevet

Gratulerer med spire! :0)

Det er ikke bra for et foster om mor slanker seg ved å slutte og spise....

Men det er bare FLOTT om du legger om kostholdet, samt trimmer ofte ved f.eks. rask gange, mange ganger i uka. Det er til det beste både for deg og den lille. Lykke til.

Skrevet

TAKK IGJEN ALLE SAMMEN!!!

Jeg er helt utrolig overrasket over hvor rask respons jeg har fått! Har hjulpet en masse på humøret! Nå kan jeg bare glede meg! :D

Skrevet

Gratulerer all mass med spire:)))

Dette går kjempebra Umulig:) Selv hadde jeg et helt uproblematisk svangerskap, kjempe form, ingen problemer og trives kjempe godt:) Min bmi har jeg ikke lyst å legge ut her, men har du lyst må du gjerne sende meg en pm.

Hilsen en som også ønsker seg spire:)

Skrevet

hei! jeg er 165 cm høy og veide endel mere enn deg når jeg ble gravid... fikk bekkenløsning, men ikke verre enn mange andre. levde normalt i svangerskapet, ikke kjempesundt... gikk opp 10 kg, og gikk de nbed med en gang etterpå.

fødselen gikk helt supert, ikke vanskelig å føde, gikk fort og greit. :o)

gratulerer så mye! kos deg masse og lykke til :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...