Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg planlegger julekalender. Det er fordi jeg har bedre ting jeg burde ha gjort, og jeg planlegger neste års sommerferie også, så drit i "det er lenge til jul"-retorikken. Drit i at det hører hjemme på skravle også. Vi har to unger på 2 og 9. Og så har vi to på 4 og 6 som er her av og til, men utover én spesifikk helg vet jeg ikke når og hvor mye de kommer til å være her i adventsperioden. For å toppe det kan det - teoretisk sett - ramle inn en unge til uten forvarsel - den vil i så fall være under sju år gammel. Vi skal ha adventskalendere. Det er ikke et alternativ å kopiere fjorårets praksis. Det er ikke et alternativ at de to som er her innimellom har en kalender de frakter mellom her og det andre hjemmet sitt. Ungene må gjerne dele kalender, men kan også ha hver sin. Niåringen er forholdsvis avslappet til deling og mangel på manisk rettferdighet, men det er ikke de tre andre. Såh, kreative innspill på hvordan vi lager fungerende kalenderopplegg uten gråt og tænders gnissel?
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Ja, det var tanken. Selv om jeg ser at vi gjør livet lettere om vi går for sånn bildesak.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Kan du ikke bare slenge opp et par pakker ekstra de dagene dere har ekstra barn? Evt. legge inn pakker der med noe som inneholder et eller annet som legger opp til felles aktivitet.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Jo, det er fungerende alternativer. Vi ender nok antagelig på at våre deler én kalender og at vi henger på ekstra de dagene de to/tre andre er her. Samtidig som det - som vanlig - er no' dritt i forhold til at de avogtil-ene blir oppmerksomme på at våre får hver dag og de skal hjem til ikkeno'. Men de er jo godt vant så i måte. Sånn sett ville det være mer just at våre ikke fikk no' mens de var her, men samtidig kan de fort ende opp med å være her hele adventstiden. Ja, jeg innser at det er et kjerringaktig luksusproblem. Det var denne oppgaven, da. =P
Süsse Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 Ce la vie, sier du bare. Sånn er det bare når de ikke er der hver dag.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg vet det. De hører det ofte. Det suger like fullt.
Süsse Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 Da har du bare et alternativ og det er og kjöpe inn mange flere pakker og de 2/3 kan ha pakkegilde hver gang de kommer.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Det suger litt, det også. Hmf. Ja, jeg er klar over at det mangler fasitløsninger, og det er helt greit, jeg bare blir så fordømt nihilistisk av eksamenspress. ;-)
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #10 Skrevet 18. oktober 2007 Vi pleier å gi adventsgaver istedenfor. Kjøper en større gave til hver søndag i advent, da slpper jeg å kjøpe så mange gaver og barna å få mange små tøyseting.
Smellt P. Tjukka Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 De ungene som ikke er hos dere hver dag , har vel kalender hjemme? Da ser jeg ikke problemet med å fortelle de at de har kalende hjemme , men her får dere pakke de dagene dere er her !
Monajenten Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Hva med å kjøpe max antall smågaver til avogtilungene. Altså, hvis de kommer til å være der max to helger fredag til søndag, kjøper dere seks gaver til hver av dem. (trenger ikke bli dyrt.) Om de ikke skulle komme de dagene likevel, kan dere jo kanskje gi dem resten av smågavene som en ekstra gave til jul?
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 Nei, det har de ikke. Det er antagelig deres minste problem hjemme, men likevel.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #14 Skrevet 18. oktober 2007 Joa, utgiftene er ikke no' issue i det hele tatt. Mest konflikten mellom det at de bare får innimellom og er klar over at våre får hele tiden og at jeg synes det blir feil å dynge dem ned med stæsj når de er her, både i forhold til dem og våre. Men det blir vel sikkert ekstrapakker de dagene de er her og tough life for dem ellers.
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #15 Skrevet 18. oktober 2007 Dine to skal dele, ikke sant? Er de to andre som kommer også søsken? Da kan du lage en pakkekalender på deling til de også og så sender du med dem pakkene som ikke skal åpnes de dagene de er der hjem. (Hvis ikke foreldrene de har er håpløse nok til å ødelegge de da...)
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #16 Skrevet 18. oktober 2007 Nja, hadde vi hatt bare våre ville de nok delt. Med pakker tilpasset den som skal åpne den dagen. De kan godt dele alle fire, men vi vil helst at innholdet skal tilpasses den som åpner - siden niåringen og toåringen ikke har så mange fellesønsker. Å sende med dem hjem er ikke et alternativ, uten at jeg kan gå så mye inn på hvorfor.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 18. oktober 2007 #17 Skrevet 18. oktober 2007 Innimellom de 24 pakkene, har vi noen opplevelsesgaver. En fyrstikkeske betyr tur med pølser og bål, meisebolle - da lager vi mat til fuglene, pepperkakeform-da baker vi pepperkaker osv osv. Du kan henge en opplevelsespakke de dagene alle barna er der...
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #18 Skrevet 18. oktober 2007 Jo, spørs om det blir greia. Bare et salig makkverk når man ikke vet hvilke dager det er - litt sånn "oops, i dag skal vi plutselig på tur i skogen alle som én." ;-) Oh well, det årner sæh.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #19 Skrevet 18. oktober 2007 Hva med å gi opplevelser de dagene dere vet at de andre kommer? Eks: I dag skal vi bake pepperkaker/gå i teateret/lage snømann/synge julesanger/se en jule-film (går ut fra det er helgebarn dere har utenom egne) Gode løsninger for overraskende besøk har jeg ikke, men hvis det er i helgene innrykkene kommer, kan dere uansett ha opplevelser lørdag og søndag. I stedet for kalender har en bolle eller noe og legge morgendagens pakker der før dere legger dere, så ser ingen at andre får flere pakker, går også an.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #20 Skrevet 18. oktober 2007 Skål er en god ide. Avogtil-ene kan dukke opp hvilken som helst dag, når som helst på døgnet. Dermed planleggingsissuene.
Kjetil! Skrevet 18. oktober 2007 #21 Skrevet 18. oktober 2007 Heng driten opp om kvelden, etter at ungane har lagt seg. Du veit vel kven som er der dagen etterpå. Så slepp dei ungane som ikkje er der kvar dag å sjå at dei ungane som er der kvar dag har fleire pakkar enn dei. Det er då ikkje ditt ansvar å sørga for at ungane har adventskalender når dei er hos det andre foreldresettet, eller kor dei no er.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #22 Skrevet 18. oktober 2007 Neida, de er bare vårt ansvar når de er her. Men det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss om hvordan de har det den tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå