Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når steller dere babyen for natta?

Min sover stort sett døgnet rundt så jeg føler jeg ikke har fått inn noe skikkelig rutine enda.

Så min blir bare flyttet inn på soverommet når jeg legger meg. han spiser og sover stort sett når han vil ellers.

har kjøpt nattdrakter nå og tenkte å ordne litt rutine.

Hvor ofte bader dere dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rutiner kommer gjerne av seg selv ved 3mnd. Helt vanlig at småen sovner akkurat slik han selv vil nå. Mat,søvn og stell skjer hele døgnet.

Du kan hjelpe til med å skape rutiner ved å gjøre kveldstellet til samme tid hver kveld. En annen ting er at du absolutt bør gjøre småen kjent med soverommet, slik at han senere forstår at han skal sovne når du plasserer han der. Så ved 3mnd vil jeg anbefale at han får lov til å sovne for kvelden inne på et soverom.

Det er lurt å bade hver kveld de første ukene. Da forstår babyen din at nå er det snart leggetid. Dessuten er min erfaring at de små sover mye bedre etter et bad. Gjør gjerne bade stille og uten stress. Demp lysene i stuen og skru ned volumet på tv.

Min gutt er 6 mnd og han bader jeg nå annenhver dag - smak og behag.

En ullpysjamas er å anbefale når vinterkulden kommer.

Skrevet

Vi har egentlig hatt kveldsrutine fra lillegutt var nyfødt... Var vel mer rutine for oss enn for ham til å begynne med, men;) Han har alltid fått på pysj, så fått mat og så blitt lagt i sengen sin for kvelden. I begynnelsen ble han lagt ca kl 23 og så har det blitt tidligere og tidligere. Nå er han 2 1/2 mnd og vi legger ham en gang mellom kl 19 og 19.15.

De første 3 ukene sovnet han ved "matbordet", men etter det har han sovnet av seg selv i sengen sin. Nå er det noen kvelder hvor vi må inn et par ganger for å putte i smokken og kanskje synge en liten nattasang hvis han er urolig, men ellers er han en drøm å legge om kvelden:) Vi tror dette har litt med rutinene vi har fulgt hele veien;) Bader ca annehver dag. Noen ganger blir det hver tredje dag... Har også noen kvelder hvor han får massasje istedet for å bade (fant ut at han ble ALTFOR trøtt hvis han både ble badet og massert... Da sovnet han før han fikk spist...).

Skrevet

Høres jo ut som om det er en god ide å starte nå da.

Bedre sent enn aldri... :)

Vi har ett eget rom til babyen med sprinkelseng, men inntil nå har han ligget i en kurv som vi tar med der vi er.

Fra 3 måneders alderen, vil det da være lurt å legge han inne på rommet sitt?

Eller burde man vente til etter 6 måneder?

Rommet hans ligger midt i mellom stuen og rommet vårt så vi vil høre han godt på begge stedene.

Skrevet

Der tror jeg nesten du må føle deg fram... Vi følte at det passet fint nå ettersom han knirker mye når han sover og begynte å bli ganske var når vi kom og la oss også, og vi endte opp med å sove dårlig alle sammen egentlig... Har venninner som ikke er klare enda med baby på 4-5 mnd og noen som har lagt babyen på eget rom etter 3 uker. Smak og behag og hva man føler er riktig for seg. Jeg føler meg trygg så lenge jeg vet at jeg hører ham om det er noe. Høres jo også ut som om dere vil høre babyen fort om det er noe, så sånn sett ville jeg ikke synes det var noe problem. Begynn med leggerutiner og se hvordan det går og føl dere fram:) Det er mitt råd iallfall! Lykke til!:)

Skrevet

He he Vår knirker også noe enormt. Synes det er så søtt :)

Har egentlig "planlagt" å legge han inne på eget rom fra ca 4 mnd, men nå synes jeg det hørtes ok ut, når vi likevel skal begynne med litt rutiner :)

Og blir det får ille, flytter vi han vell bare inn til oss igjen.

Tror våre er omtrent like gamle da, min er født 08.08 .

Tusen takk for veldig gode råd ! :)

Skrevet

Ja, da er de omtrent jevngamle! Emil er født 02.08:) Lykke til! Må fortelle hvordan det går!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...