Gå til innhold

Hvordan ser vannkopper ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har riktignok mine to eldste hatt vannkopper, men det er 9 år siden, og jeg husker ikke hvordan det begynte.

Min treåring er litt slapp, virker varm (har ikke målt tempen) og har tre røde prikker med gult inni - én i ansiktet og en på hvert kne.

Pleier det som er inni vannkopper å være gult, eller er det blankt?

Eller hvordan var dette her nå igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

røde tror jeg og de klør noe vannvittig mye husker jeg

Skrevet

Hm, kanskje det ikke er det da. Det virker ikke som om de klør...

Skrevet

Hva er vannkopper?

Vannkopper er derfor den eneste ”gamle” barnesykdommen det ikke vaksineres mot i Norge. Vannkopper skyldes et virus og er svært smittsomt. Inkubasjonstiden er 10-20 dager, og man kan smitte andre selv før sykdommen bryter ut.

Symptomer

Feber, hodepine, utslett og kløe er vanlige symptomer. Utslettet begynner med en liten rød prikk som utvikler seg til en væskefylt blemme hvorpå det i løpet av 3-4 dager dannes en skorpe. Noen får mye feber og blir dekket av utslett, mens andre bare får noen få blemmer og ikke føler seg syke. Stadig nytt utslett kommer i løpet av de første dagene.

Når smitter man?

Man er smittsom fra 2-3 dager før utbrudd til alle blemmene har fått skorper. I løpet av 1 uke er oftest barnet friskt og smitter heller ikke.

Behandling

Det anbefales å behandle kløen med hvitvask liniment. Hvitvask tørrer imidlertid ut huden slik at fuktighetskrem bør brukes i tillegg. Dersom hvitvask eller andre reseptfrie kløestillende midler ikke lindrer nok og nattesøvnen forstyrres, kan lege eventuelt skrive resept på antihistamin.

Vannkopper og barnehage

Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket helt inn. Kontakt lege ved dårlig allmenntilstand, kraftig hodepine, nakkestivhet, kvalme, oppkast og feberkramper, da dette kan indikere komplikasjoner.

Skrevet

Som jeg husker det: det kom noen få, små røde prikker spredd rundt på kroppen - så dukket det opp noen større som var litt gulaktige i midten -tror jeg........:-)

Du får google litt!

Skrevet

Ja, jeg har googlet det - men takk likevel Heidi84 for at du til og med klippet ut noe tekst for meg! - men jeg tenkte det var braå høre med noen her inne, for selve beskrivelsene av utslettet var ikke så bra på de sidene på nettet.

Noen steder står det at det inni er klart, men ut fra din breskrivelse kan det være vannkopper. opg så fant jeg noen bilder der noen ligner det han har og andre ikke.

Tusen takk!

Skrevet

vannkopper er røde små utslett som får gule væskefylte blemmer på seg.

det er vanlig med lett feber og forkjølelsessymptomer rett før utslettet kommer..

Skrevet

Akkurat de symptomene han har.

Skrevet

da er det nok en fare for at det er det...

har han vært i kontakt med noen med vannkopper?? det er ca 10 dager inkubasjonstid. altså tiden fra han er smittet til det bryter ut..

Skrevet

Må bare legge til at vannkopper trenger ikke klø. Jenta vår var ikke plaget med kløe i det hele tatt. Hun fikk vannkopper da hun var tre, og fikk moderate mengder prikker, noen store og noen små. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...