snupp & mamma Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 noen som vil gi meg noen gode tips for hvordan man søker på nettet? jeg skal begynne med en oppgave og stinker i å søke og finner liksom aldri det "gode" stoffet:/
Kjetil! Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Du skriv inn det du leitar etter, så trykkjer du på "søk". Det er jo ikkje så enkelt å hjelpa deg å leita når du ikkje fortel kva det er du ikkje finn...
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Bruk Google.com. Skriv inn ett eller noen ord som du antar vil finnes i emnet du søker info om, prøv deg fram med og uten +-tegn foran ordene (+-tegn betyr at ordet MÅ finnes i teksten). Så må du studere trefflista di, vurdere hva slags kilde det virker som dette er hentet fra, hvor troverdig den virker, hvor gammelt dette er, etc.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 I tillegg til det som ble nevnt, kan det lønne seg å sette ting i anførselstegn; du får mer konkrete treff i din leten etter et spesifikt kamera om du skriver "Sony Alpha 100" enn om du skriver Sony Alpha 100, fordi du også får opp bloggen som omtaler en Sony dvd-spiller gubben ikke var fornøyd med samtidig som den diskuterer litt astronomi og forteller om de 100 dalerne blogger'n fant på gata her om dagen, liksom. Om du skal ha fagstoff må du kunne sortere treffenes relevans, f.eks er websider som heter blablabla.edu stort sett mer pålitelige enn de som heter blablabla.slæsjdottblog.com og er pyntet med glitrende effekter.
snupp & mamma Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2007 okey, takk! bruker alltid google, men -+ visste jeg ikke om... off, 3 året på høyere utdanning så har jeg enda ikke lært meg god søketeknikk:/ hehe:) takk skal du ha..får bare prøve mg videre!
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 Det skal litt trening til å få til gode søk, men prøv deg fram! Hva skal du skrive om?
snupp & mamma Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2007 skal skrive om aids og afrikansk kultur. hvilke forestillinger afrikanerne har osv.. skal enten fokusere på en bestemt gruppe, som f. eks zuluene, eller til et bestemt fenomen som f. eks enker, omskjæring o.l. under apartheid tiden var det jo ulovlig for en svart å ha sex med en hvit, noe som trolig sitter igjen enda. først kommer de hvite å bestemmer hvem de kan ha sex med, så kommer man og legger begrensinger.. tror nok gjerne det har en sammenheng ja...
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 Ok, da prøver du selvsagt aids, hiv, Africa, zulu, widows - i større eller mindre kombinasjoner, med og uten +-tegnet.
Gjest -<<- Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Oi. Det hørtes ut som en oppgave hvor du skal balansere jævlig forsiktig for ikke å komme ut av det som nok en patroniserende hviting. Men interessant, så avgjort. Den generelle mistro mot kondomer kan du nok greit anklage både den katolske kirke, den generelle mistro mot europeiske besserwissere og maktkåte heksedoktore for. Skyldfordeling i prosenter er nok noe verre. =)
snupp & mamma Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2007 hehe, skal være forsiktig:) ja, veeldig interessant. hehe, ja det er nok verre:) om noen vil bidra med stoff så er det bare til å hyle ut:)
Kjetil! Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Kan jo sjå om du finn noko her: http://en.wikipedia.org/wiki/HIV/AIDS_in_Africa Wikipedia er jo ikkje rekna for å vera ei påliteleg kjelda, og det står vel meir om dei medisinske sidene enn om dei tinga du er ute etter. Men artikkelen har jo ein del informasjon og det er ei kjeldelista nedst, så kanskje du finn noko du har bruk for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå