Gå til innhold

Hvordan løser dere andre dette????

Anbefalte innlegg

Skrevet

...i forhold til julefeiring og julegaver??? I år skal jeg ha mine unger, første jula jeg og barnefar ikke er sammen.

Det jeg lurer på er om dere andre pleier å ha julegavene ungene får fra DIN familie hos dere, og de gavene de får fra barnefar sin side av familien hos han?

Og pleiere dere å lage julefeiring for ungene når de har vært hos pappan på selveste julaften????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som oftest har mor hatt første delen av julaften og da pakker de opp gaver fra hennes familie der,så pakker jenta opp gaver fra vår familie når hun kommer til oss.I fjor var hun hele julaften hos oss og da pakket hun opp morens (og hennes families) julegaver lille julaften. Vet ikke hvordan vi gjør det i år for hun skal være hos moren og jeg vet ikke om vi skla ha henne lille julaften,men tror ikke vi lager noe "julaften" på lille julaften. Vi får jo et nytt familiemedlem i år så etterhvert måvi jo også ta hensyn til dette, og da kan ikke stedattern sitte å åpne alle sine pakker lille julaften mens den andre må vente en dag.

Ja det var vår måte. Funker greit her iallefall.

Lise:)

Skrevet

Det funker fint med to ulefeiringer så lenge ingen av foreldrene har fått seg barn på nytt, eller partnere med barn.

Vi har hatt to julefeiringer før, men nå når vårt barn er blitt så gammel og har fått forståelse for hva jul er, da går det jo ikke lenger, kunne sikkert ha strekt det et år elle to til, men to julefeiringer er jo egentlig en uting.

Er også noe med at det kan ta glansen fra julen med den de feirer hos på den virkelige julaften om en har hatt lillejulaften dagen før.

Skrevet

pga lang reisetid og avstand pleier vi å sende med julegaver eller få julegaver hit, alt ettersom hvor sønnen min skal feire jula. Det gjorde vi også forsåvidt når vi bodde i samme by... For oss er det helt naturlig. Ser ingen grunn til å dele opp jula... Funker hos oss :-)

Skrevet

Jeg og samboer har ikke fellesbarn, men jeg har tre fra før, og han har to. Mine unger har i 11 år hatt to julefeiringer. Hvis de feirer på julaften med faren sin, så har vi full julefeiring med mat og gaver f.eks. 3.juledag. Pga lang avstand kan vi ikke dele opp selve julaften. Pakker fra farens familie pakkes opp sammen med ham, pakker fra meg og min familie pakkes opp her. Det er et valg ungene selv har tatt. Eldstedattern min er 19, og hun vil fortsatt ha det sånn, for det er det hun er vant til:) Samboer har hatt samme ordning etter at vi ble sammen for fem år siden.

Skrevet

Takker for svar, det er akkurat slik vi har tenkt å gjøre det. Så får vi se om det er like bra i praksis som det er i hodene våre :-)

Skrevet

Hos oss så feirer barna annenhvert år med mors familie og med oss, da har de med julegavene og åpner dem der de er. Vi deler juleuka i to, en forelder har lillejulaften til 2./3, dag, og den andre har fra da til over nyttår.

Vi har aldri snakket om å lage to julaftener, barna har aldri ytret noe ønske om det heller. Vi gjør noe sammen begge familiene et par dager før jul, slags juleavslutning. Og de som ikke har barna i jula har kanskje en ekstra kos og stas middag eller noe før jul eller noe sånt. Funker bra hos oss. Jeg er glad for at vi ikke har begynt med dobbel jul nå som vi prøver å bli flere, kan bli vanskelig å få til etterhvert med flere barn. Er ikke så lett å få koordinert alt dette. Og nye barn og annen familie skal jo også taes hensyn til.

• 1 måned senere...
Skrevet

I år skal jenta mi være hos pappan sin på julaften.. hun blir der til 2.juledag. Der får hun åpne gavene som er fra hans side.

Derfor kommer vi til å feire hjemme hos min mor på lillejulaften, der hun får åpne gavene fra min side. I år skal min bror være hos pappan sin, og mine stesøsken være hos mamman sin på julaften. Derfor velger vi å gjøre det slik.

Men! Nå som det blir ett nytt familiemedlem i mars, kan vi nesten ikke gjøre det slik om to år igjen, når jenta mi skal være hos pappan. Da får vi heller prøve å dele opp julaften, slik at hun får være hos meg fra morgenen av.

Skrevet

Vi har måttet del det opp. Gaveåpning hos oss og så hos mor, eller omvendt når det er sånn. Ikke noen problemer med med fellesbarn heller. Tror felles barnet setter pris på å få se ansiktet til stesøsken når gaver fra dem åpnes. Her får fellesbarn åpne noen gaver lillejulafte. Egentlig så syns jeg det bare er tull at det kun er en dag man skal kunne få åpne julegaver. Det burde vært fordelt litt. Spm liten så gledet jeg meg enormt til å åpne gaver på julaften. Og når dette endelig var gjort, så var jeg så trøtt og sliten at jeg ikke fikk kost meg skikkelig med alle gavene. Ble bare flyvende mellom alle tingene jeg hadde fått. Måtte vært finere å fått noen på lillejulaften, noen på formiddagen på julaften, noen (kanksje de største) på julaften kveld, og så noen 1. juledagsmorgen. Men det er nå bare meg............

PS. Det er også stas for stebarna at vi pakker opp gaver fra dem mens de er samme med oss. De er jo spente på hva vi syns om dem.......

Skrevet

Stesønnen min har også to julefeiringer. I år skal han være hos moren, og da blir alle gavene fra hennes familie åpnet der. Han kommer til oss 2. eller 3. juledag, og da blir alle gavene fra oss og våre familier pakket opp. Det er det som fungerer best hos oss; ellers ville han hatt ALLE leker og klær osv hos moren, for hun er typen til å nekte å sende noe med til oss. Vi har han 50 % av tiden, og da blir dette den beste løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...