Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)Meg og min smboer er ikke enige. Jeg vil døpe ogikke han. Han er ikke kristenog det er forsåvidt ikke jeg helle. Er vandt til dåp, har døpt mitt barn fra tidligere forhold og synest det er en fin tradisjon. Jeg mener vi ikke gjør noe galt iå døpe og barnet kan selv bestemme seinere i livet. Presten sier han tar "til seg barna" og velsigner dem. Det er en fin semoni og man føler barna er litt "beskyttet".Hva gjør jeg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lar være!!!

Barnet bestemmer ikke selv da- Du har jo da valgt for barnet!

Meldt det inn i et trosamfunn som du selv ikke tror på!

Hvorfor kan ikke barnet få velge selv når det blir stort nok til å ta et bevist valg?

Hvis det er en fin sermoni og gaver og kaker du vil ha, så finnes det tros alt alternativer!

Skrevet

Jeg ser på dåpen som en tradisjon der vi ønsker at barnet får del i alle de gode kreftene i verden. Gud er det gode og barnet blir i dåpen Guds barn.

Dessuten er det en fin måte å feire barnet og ønske det velkommen til verden!

Presten ber menigheten om å be for barnet, og det kan vel ikke skade!

Skrevet

For meg er valget enkelt. Hverken jeg eller min mann er kristne og vi kommer aldri til å oppdra barna i den kristne tro. Derfor har vi aldri vurdert dåp.

Der skal man love å oppdra de i den kristne tro og de blir samtidig medlem av et trosamfunn.

Hvis mine barn senere finner ut at de er troende så står de fritt til å velge selv, men vi kan ikke døpe fordi de fleste av de vi kjenner gjør dette..

Det å si at det er en fin tradisjon tror jeg er et utsagn mange gjemmer seg bak fordi man ikke kjenner til noe annet og er redd for å bryte med faste ritualer.

Dåpen er en fin sermoni. Men er forbeholdt de kristne.

Selv syns jeg det er kjempeviktig med tradisjoner, men for å følge denne tradisjonen ville det for meg vært å lyve. Det syns jeg ikke er noen god start på et barns liv.

Så da velger jeg å starte nye tradisjoner som passer vår tro/meninger bedre.

Skrevet

Vi har heller ikke tenkt å stå i en kirke å lyve, derfor kommer vi til å bli de første i slekta som velger navnefest fremfor dåp. Synes det blir helt feil å melde dem inn i noe vi ikke tror på selv. Har selv meldt oss ut av statskirken, da vi mener det blir feil at kirken skal få statsstøtte for at vi står som medlemmer. Den støtten kan brukes mer fornuftig på andre områder....

Skrevet

både mannen min og jeg står i statskirken, så vi kommer til å velge dåp.

vi er ikke noen ivrige kirkegangere men er der 4-6 ganger i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...