Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Noen som har eller har hatt dette? Har nå nesten ikke følelse igjen i fingrene mine. Mistet 50 % førlighet i den ene hånda og 70 i den andre. Dette er ekstremt ubehaglig og kjipt. Verst når det er varmt og om natta. Men har det hele tiden på dagen og.
Minnie Mom Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg var veldig plaget av det samme de siste ukene i forrige svangerskap. Gikk over da babyen ble født, men vondt var det ja..
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har fått det siden uke 30 og sliter fortsatt med det. Jeg har kun litt følelse i lillefinger og har fått carpal tunell syndorm i begge hender pga. vannansamling og hendene er hovnet opp utrolig mye. Fikk beskjed at det kanskje går vekk men mest sansynlig må jeg operere det etter fødsel. Har kjøpt to håndledssortoser (støtter) til 450 kr hver og det er gull verdt. De støtter håndleddet så det gjør mindre vondt. Har dem på 24 t i døgnet.
Rosalie Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg var bland de mest uheldige å fikk carpal tunnel syndrom da jeg var 3 mnd på vei. Fikk beskjed av legene at det ville forsvinne 1-5 mnd etter fødselen. Pga at mine plager/smerter bare økte og økte og jeg kunne nesten ikke bruke hendene fikk jeg innvilget haste operasjon. Opererte høyre hånden i juli og det var så utrolig deilig å slippe smertene selv om fingrene fremdeles er litt numne (nerven min var skikkelig klemt sammen derfor tar det tid før numenheten gir seg). Venstre hånden ble operert for ca 1 mnd siden og den er omtrent nesten 100 % bra nå :-)) Men begge hendene er blitt litt verre pga mye vann i kroppen (klarer bl.a ikke å bøye ned den ene pekefingeren). Det jeg fikk av tips for å lette smertene/ubehaget var å holde hendene høyt og bruke skinner på hendene om natten. Ingenting av dette hjalp for meg.
sørlandstulla Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg hadde antydning til dette før jeg ble gravid. Da kunne jeg være plaget 3-4 ganger i året hvor jeg verket voldsomt i hendene om nettene i et ukes tid. Fryktelig vondt... Men det var som regel ok om dagen, og det ga seg som regel etter noen dager/ ei uke. Men som Rosalie over her,fikk jeg også plagene i svangerskapet rundt 3-4 mnd. Legen ville helst ikke gjøre noe, men vente og se. Plagene bare øker og øker, nå kan jeg ikke skrive mer enn ei halv A4 side før fingrene er helt ubrukelige og prikker, sender støt oppover i armen osv. Sover dårlig om nettene, og er plaget hele dagen. Så nå er det hasteoperasjon til mandag på den ene hånden. Håper jeg rekker den andre også før fødsel, men kan hende det blir litt liten tid. (er i uke 32 nå)Hvor lang tid måtte du vente Rosalie? Alt må jo vare bedre enn å ha det slik, så gleder med veldig til endelig å få gjort noe. (nå skriver jeg med lillefingrene siden de er minst rammet... Hehe...) Når dette er sagt, så er det nok ikke vanlig å operere dette sånn uten videre i svangerskapet. men be om å bli henvist til ergoterapeut som kan lage støtte ortose som kan hjelpe litt dersom en ikke er veldig plaget. Min venstre er verst, men med ortosen på om natten, er den litt bedre på morgenen faktisk. Er litt hoven i fingrene, men det har jo sine naturlige årsaker nå.
Rosalie Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 Sørlandstulla; Jeg fikk beskjed at det måtte gå minst 6 uker mellom operasjonene (men vet om andre som har hatt mindre uker imellom -hun var ikke gravid da). På første hånden tok det ca 4 uker før hånden var orntlig brukanes igjen (dette fordi operasjonssåret gikk opp dagen etter at stingene ble fjernet og ble betent). På den andre hånden tok jeg av den store bandasjen 2 dager før tiden fordi jeg følte den var veldig god. Og den var omtrent helt brukanes etter 2 uker. Man må ha en litt stor bandasje på i 1 uke (gjør at hånden er litt låst) så får man bare en liten bandasje over såret. Stingene fjernes etter 2 uker og dersom såret er grodd kan man fjerne bandasjen dagen etter. Det som er viktig er at du 2-3 dager etter operasjonen holder hånden høyt oppe og beveger fingrene. Selve operasjonen tar bare 40-45 min fra du kommer inn til du går ut. Det eneste som var vondt var bedøvelsen -den var helt jæ..... men men vi skal jo snart gå igjennom noe som er enda mer smertefull enn litt bedøvelse :-)) Lykke til med operasjonen
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Ja , jeg er under vurdering jeg. Så ille at jeg kjenner ikke hendene mine på morgenen :-( Forlovelses ringen må av snarest.. ( Dvs så fort hevelsen av hendene har gått ned) Skikkelig trasig dette. Å dessverre blir det værre og værre!! Har enda ikke forsøkt skinne ,men har en vaaaag anelse av at det bare er noe forbanna tull! * for min del* Godt å høre at andre plages også ...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå