Gå til innhold

Laaangt utenfor tema... Kakeoppskrifter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen kunne hjelpe meg, har mista den dyrebare oppskriftsboka mi som jeg har rabla i i de siste 10 åra (snufs)

Der hadde jeg samla alle mine favorittkaker.. Men nå har jeg ikke noen igjen.

Så lurte på om noen vennlige sjeler her inne kunne hjelpe meg litt,

hvis du har en SUPERFANTASTISKFENOMELNAL oppskrift på ei kake (eller ei kake du bare liker veldig godt) kan du gi meg oppskrifta?

Må jo begynne helt på ny her.

Jeg tror jeg har ei oppskrift liggemde, så skal skrive den inn her når jeg finner den :)

Noterte meg karamellkaka som var inne her for en stund siden, den var KJEMPEGOD!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens beste gulrotkake

4 egg & 3 dl sukker (piskes - men IKKE til eggedosis)

3 dl hvetemel

2 ts natron

2 ts kanel

1 ts salt

1 ts vaniljesukker

1 1/2 dl olje (bruker olivenolje)

4-5 dl finrevne gulrøtter

Bland alt dette i en bolle,hell det over i en rund form (26diameter)

Stekes på 190grader i 50-60min på nederste rist i ovnen.

Avkjøles på rist.

Fyll:

100 g naturell kremost eller philadelphia

1 ts vaniljesukker

50g smør (romtemperert) IKKE smeltet smør

125 g melis

Rør først sammen smør & ost,og ta deretter i resten.

Pyntes etterpå med revne sjokoadebiter , after eight eller daimkuler

Nam nam

Skrevet

Min favoritt er denne superenkle sjokoladeskuffkaka; Uten egg for de som ikke tåler det, og uten smør(!!!!!) Nesten sunn(?), og supersaftig!

1 l hvetemel

8 dl sukker

3 ts kanel

3 ts natron

3 ss kakao

Bland dette, rør inn

1 l cultura naturell ellere kefir

Røres til alle klumpene er borte, går helt fint å gjøre for hånd med ei sleiv.

Ha i langpanne, stek på 170 grader i 30-40 minutter (litt avhengig av ovn, jeg steker ca 35)

Synes denne glasuren er god på:

1 pk kokesjokolade

100 g smør

smeltes over vannbad

blandes med mixmaster med

1 pk melis

litt kakao

litt melk eller kaffe

Bland det godt, ha i melk/kaffe til passe konistens. Sett bollen i kjøleskapet i en time eller to (mens kaka avkjøles..)

Pisk så kremen opp igjen med mixmaster, må kanskje ha i litt mer kaffe/melk. Kremen blir da veldig luftig, og kan smøre på et tykkere lag uten å bruke mer ingredienser.... Fordel utover kaka, og ha på strøssel, kokos, seigmenn, nonstop eller det du måtte ha lyst på. Kjempegodt!!!

Ps: Om du ikke gidder ta runden med mixmaster er oppskriften på kremen også god å bare røre sammen på vanlig måte og fordele utover kaka. Laget med krem blir bare ikke fullt så tjukt....

Bør prøves....

Skrevet

Oioi, her var det mye spennende, den siden du oppga Turbotrollet, den var jo bare helt fantastisk!! Tenker det blir baking til helga!

Skrevet

Dytter litt på denne jeg, tror jeg må prøve gulrotkake etterpå....

Skrevet

Denne ostekaken er kjempegod, og dessuten veldig enkel å lage:

3 dl bixit kjeks knuses og blandes med 75g smeltet margarin. Klemmes til i kakeform og steikes nederst i ovnen på 175 grader i 8 min. Jeg bruker ofte flere kjeks (og dermed også mer smør) for å få en tykkere bunn.

1 pk sitrongele tilberedes som på pakken, men med halve vannmengden. Avkjøles til ca fingervarmt.

1 pk fløte piskes. Bland i 1 pk rømme og 1 pk cottage cheese samt 125 gram melis og 1 ts vaniljesukker. Ha til slutt i geleblandingen og hell det hele over kakebunnen.

Kaken er ganske frisk, hvilket gjør at man har plass til mer :)

Skrevet

Bunn:

150 g smør

1 liter surmelk

7,5 dl sukker (kan gjerne redusere sukkeret til 6 dl)

5 ss kakao

6 ts natron

9 dl hvetemel

Glasur:

3/4 dl kremfløte (gjerne matfløte)

50 g smør

200 g firkløver

75 g melis

Tips:

Hvis du ønsker en nøttefri

Slik gjør du

Bunn:

Smelt smør og avkjøl det litt. Bland deretter smøret sammen med surmelken og rør rundt. Tilsett så alle de tørre ingrediensene og rør til den er klumpefri. Hell røren over i en stor bakepapirbelagt langpanne (30x40). Stekes midt i ovnen på 180 grader til den er gjennomstekt (ca. 40-45 min).

Krem:

Smelt smør (svak varme). Tilsett sjokolade, melis og kremfløte og rør til kremen er klumpefri. La kreme kjøle til den er passe myk slik at du klarer å smøre den utover kaken.

Spesielle egenskaper

Barnas favoritt, Rask å lage, Stor langpanne, Uten egg, Velegnet til frysing

Skrevet

Glemte å nevne at kaken over er en supergod FIRKLØVER KAKE.

Skrevet

MEKTIG sjokoladekake med kransekakebunn:

250 g kransekakemasse kjevles ut slik at det dekker en kakeform og stekes i ovnen på 175 grader i ca 20 min.

250 g lys kokesjokolade

250 g mørk kokesjokolade

3 dl kremfløte

125 g smør

Smelt smøret på svak varme. Når det er smeltet rører du inn fløten og lar blandingen koke opp. Ta av platen og bryt sjokoladen opp i. La smelte. Rør slik at det blir en jevn masse. Hell over kakebunnen. La stå kaldt i minst fire timer før servering.

Veldig enkel å lage, men også veeeldig mektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...