Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg ammer litt og gir flaske. I en periode greide han seg med bare pupp ca tre ganger om natten. i det siste har han endret dette. En vanlig kveld/natt forløper seg ofte slik; Pupp i åttetiden, bades og flaske før leggetid i ni-ti tiden (tar da 90 til 120 ml NAN) Legges og sovner enten med en gang, eller vi kan bruke op til halvannen time. Men han holdes i senga si. Så våkner han i ett tiden (litt avhengig av hvor sent han sovnet. Sover ca tre timer fra han sovnet om kvelden) Sovner ved puppen og nekter å ta mer om jeg prøver. Våkner igjen etter en til to timer og får mer pupp, og får til han sovner. Prøver alltid å gi mer helt til han nekter... Så sover han en times tid til, og da gir jeg flaske, og med litt småpauser nå og da (HAN sover men ikke jeg) så går det ned som regel 120 ml.Rundt sekstiden på morgenen våkner han igjen og da får han komme opp i senga og jeg tar fram puppen når han viser behov for sutting/mat (han tar smokka greit, så jeg merker om han vil bare kosesuge ved å prøve den først) Og da ligger vi begge og smådupper (maks 1/2 t av gangen ) og gir/tar litt pupp fram til åtte-ni triden.... Nå er jeg sliten. Om han bare hadde kunne spist og bli ferdig med det ogå, men ettere måltidene så ligger han å tar i og stønner som en voksen kar...Og han ser ut til å sove, men bråker..Han trenger ikke rape og han har heller ikke avføring før utpå dagen så det er ikke det.....Høres ut som om det er pga av smerter, men jeg vet ikkem for som sagt, det ser ut som om han sover og han gråter ikke. Hva kan jeg gjøre for at han skal sove lenger og spise sjeldnere på natten?? Det lengste jeg har sovet siden fødsel er tre timer,-ikke kødd en gang. mannen stille opp, men han må opp klokka seks på hverdager for å dra på jobb, og han tar seg av storesøster på snart fire som også krever sitt i sekstiden, uansett hverdag eller helg....Og da jeg gir pupp på nattn så må jeg opp en gang eller to alikevel. Pga av dårlig melkeproduksjon får jeg veldig melkespreng (som når melka begynner å komme på sykehuset, sil dere som har opplevd det) på nettene om jeg ikke gir pupp... Kan jeg evt blande mme tykkere enn angitt på pakke?? Eller gi grøt/velling som jeg blander tynnere enn angitt??? Jeg er desperat nå, og kommer til å prøve noe.... HS sier jeg må prøve å hvile meg i løpet av dagen, men jeg er av den typen som IKKE klarer å gjøre det. Dessuten sover han ikke på dagtid hvis vi ikke triller eller kjører med ham. Maks 1/ 2 time om gangen, men han er VELDIG blid og snakker og smiler og virker UTROLIG fornøyd.... Håper noen gidder å lese alt dette og komme med råd.
YallaYalla Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Høres fryktelig slitsomt ut! Jeg har det også sånn at jeg ikke har sjans til å sove på dagtid, og bruker lang tid på å sovne igjen etter mating om natta også. Kanskje du kan gi bare flaske med mme på kvelds/nattestid?.. Og amme bare på dagen. Virker som flaskebarn spiser bedre uten å sovne før de har fått i seg nok, og dermed sover lengre også, enn barn som blir ammet. Om du har veldig spreng kan du jo kanskje pumpe deg før leggetid?
Matja Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Innlegget ditt var litt langt, og jeg skjønte egentlig ikke helt alt, men du gir mme i tillegg til å amme? Jeg sluttet å amme da min lille var 1 mnd pga det var så mye styr. Hun sov heller aldri mer enn 3 timer hver gang, og det er jo heller ikke så uvanlig når de er 8 uker. Mat hver 3. - 4. time. Du må IKKE blande mer pulver i melken, det er jo farlig! Og heller ikke begynne med grøt eller velling. Men det du kan gjøre er å pumpe deg på kvelden, og gi dette eller mme om natten. Mellom 23 og 06 er det natt, og ved 8 uker kan det fremdeles hende at han trenger 2 måltider om natten. Når du gir mme kan det gå 4 timer mellom hvert måltid fordi du vet hvor mye han får i seg. Jeg vet ikke helt om dette er noe hjelp, men hvis du ikke på død og liv MÅ amme, så tror jeg kansje at jeg i en ukes tid ville kun pumpet meg og gitt en viss mengde til hvert måltid. Du regner ut hvor mye han trenger ved å ta 15% av vekten. Det tallet du får (feks 730) er hvor mange ml han skal ha i løpet av et helt døgn. De trenger 5-6 måltider pr døgn. Håper det hjalp litt.... Grunnen til at han er urolig er nok fordi han er sulten. Lykke til, og bare spør mer
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Et par måltid pr. natt er ok, men når det er nesten 4...Også går det sjelden 3 timer mellom måltid, både dag og natt, samt at han bruker lang tid på å roe seg etter et måltid (ligger å tar i som om han skal bæsje, men bæsjer ikke på natta lenger. Kommer etter et par måltid på dagtid,-da uten at han tar i...)... Og han spiser seg mett på flaske, jeg har prøvd det de siste nettene, men alikevel har han våknet i løpet av en times tid og spist bra igjen.... MÅ ikke absolutt amme, men gjennom store deler av dagen så er han mer enn fornøyd med pupp, spiser lenge, for da er han våken, og ofte må han gulpe opp litt overflødig. På natten gulper han veeeldig sjelden..... Og siden jeg på dagtid slipper å ha mulighet til å varme opp flasker hvis jeg må noen steder, så ønsker jeg å amme en stund til iallefall. Ihvertfall til jeg skal begynne å gi grøt, da kan jeg blande mm med grøten og kaskje lykkes litt bedre enn med førstemann. Hun fikk aldri sansen for grøt, i og med at hun ffikk bare MME så brukte jeg grøt for å blande ut i vann... Nei jeg får se hva jeg gjør. Bestemor, mamma og tanter har kommet med mange tips, ikke alle like gode da ) ALt var annerledes før. Men ble litt overrasker over at bestemor oppforet alle sine seks barn på KUMELK fra første dag!!! HUn hadde ikke nok melk, og brukte vanlig kumelk som hun i begynnelsen spedde ut i litt vann...Og alle barna vokste opp og ble friske,. Førstemann skrek konstant det første året, men da fikk han bare pupp....slik hun fant ut at hun hadde lite.... Og vi som helst ikke skal gi barna kumelk før de er litt oppi alder ) Nei, jeg tar en natt til, så får jeg se om jeg flipper ut helt, eller hva som skjer. Noe MÅ endres her i huset iallefall... Takk for svar også får jeg se hvilke av rådene jeg har fått idag jeg tør prøve om ting ikke endrer seg av seg selv. Takk igjen.
Matja Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Men hvis barnet spiser seg mett på natten, sovner og spiser seg bra igjen etter en time så er det jo noe galt et sted! Unnskyld meg, men det er jo ikke normalt! Hvis du gir han mat så ofte så vil han vel kreve mat oftere også. Det er jo kanskje lurt å prøve å gi ham bare smokken når han våkner igjen etter en time, men det har du sikkert også gjort. Når det gjelder ku-melk, så er jeg også oppfostret på det utblandet med vann og sukker. Pluss litt mme og mm. De gjorde mye før i tiden som vi ikke gjør nå, men vi blir jo proppet full av alt mulig gjennom hundrevis av medier, så det er jo ikke rart vi gjør det som fremstår som rett! Nei, du må prøve å være sterk om natten, tror jeg. Kanskje det er på tide å legge ham på eget rom?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Hadde en av "de bedre" nettene natt til i dag, og da er det utrolig hvor man øyner håp igjen. Men i dag har han sovet mer enn hva han noensinne har gjort i løpet av en dag, så jeg krysser fingre for at "søvn avler søvn" stemmer.....Hvis ikke blir natten som kommer VEEEELDIG slitsom. Har prøvd å få i ham mere melk i dag, om han har vært fornøyd etter pupp så har jeg prøvd å gi litt MME alikevel, og det har faktisk gått ned en del. Får håpe at han slik har fått i seg mer av døgnets behov i løpet av dagen og dermed ikke krever like mye i natt. Men må si det at førstemann var også en "dårlig sover". Sov lite fra fødselen av, og sover fortsatt lite. Hun hadde bare en dupp om dagen (siden vi stod opp i sju tia kunne hun duppe ti minutter MAX i ni.-tiden en sjelden gang) fra hun var 4-5 måneder gammel og la seg i sju/åtte tiden og opp igjen i sju tiden..... Duppen varte opp til tre timer... Og Matja, jeg tror ikke noe er galt med ham. Han vokser enormt, men mest på lengden ( 8 cm fram til seks-ukerskontroll)..har regelmessig avføring, ikke noe for ofte iallefall, og gulper svært lite de gangene han gjør det. Også er det dette utrolig blide humøret hans da. Hadde nok ikke vært så blid om noe var galt, så foreløbig velger jeg å tro at alt er normalt, men som sagt, nettene tar snart knekken på meg, så om det fortsetter slik så må jeg vel kravle meg til HS for å se om det kan være noe.... Tusen takk for alle henvendelser iallefall. Skjønner jeg ikke er alene om dette problemet, men det føles ofte slik..... Om vi får gjort noe med dette så skal jeg self skrive inn om hva som har skjedd og evt hva vi gjorde.
Matja Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg sa vel egentlig ikke at det var noe galt med babyen, men at det var noe galt et sted. Orker ikke forklare hva jeg tenker, og det er jo kjempeflott at du har hatt en rolig natt da! Håper det går seg til for deg, for det er ingenting som er så slitsomt som nattevåk! Sov godt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå