Gå til innhold

Gi meg noen tips!!! Nå er det nok altså!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste fire mnd har jeg vært oppe med lillegutt 4-7 ganger pr natt. Han sovner straks han har fått pupp, så han er jo ikke lenge våken. Men nå fungerer jeg knapt mer, hukommelsen min er lik null pga dårlgi søvn!!!

Han er nå 7 mnd. Frem til han var 6 mnd, ble han fullammet. Har alltid lagt på seg som han skal, er blid og fornøyd hele dagen lang! Fra 6 mnd har jeg prøvd å gi han både grøt, middag og skiver, med lite hell. Den siste uken nå, så har han klart å spise "masse", dvs maks 15 ts med enten grøt eller middag tilsammen hver dag. Han er såååå lite interessert i annen mat. Men det går tydeligvis fremover.

For to uker siden, så prøvde jeg å nattavvenne han. Gav vann og var der til han sovnet. Gjorde dette i tre netter, og var så flink syntes jeg. Men han våknet ikke mindre av den grunn, så jeg gikk tilbake til amming igjen. Følte att siden han fremdeles våknet, så trenger han maten likevel, spesielt siden han knapt spiser annen mat.

Han sover to lurer for dagen, ofte opp mot 6 timer tilsammen, andre ganger 4 timer. Men om han sover mindre eller mer på dagen, ser ikke ut til å ha effekt på noe om natten (overtrøtte barn svoer jo ofte dårlig på natta).

Må legge til att dette er nr tre på fem år, så jeg er jo ikke håpløs innenfor spedbarn omsorg. Kan ikke huske att de to andre var på denne måten.

Noen må gi meg noen tips!!!!!! Alt. Kanskje det er noe jeg har oversett i mitt fortumlede hode av for lite søvn!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff - dette høres veldig slitsom ut. Man blir helt utmattet av å ikke få sove - du har min største sympati.

Jeg har ikke så mange gode råd, men kan dele en erfaring jeg hadde med jentene mine da de var på samme alder.

Jeg har to jenter født med 20 mnd mellom. Ingen av dem ville ha "vanlig" babymat. Vi kjøpte inn absolutt alt av grøter og glass, og fikk ikke i dem noe som helst. For ikke å snakke om alle forsøkene jeg hadde på å være "god mor" og lage sunn, hjemmelaget mat som de gren på nesen av og som jeg bare måtte kaste... De ville bare ha melk.

Vår redning ble å blande velling på flaske og gi dem. Jeg blandet inn grøtpulver med morsmelk i en flaske - morsmelken gjør at denne "grøten" blir veldig tynn og lett å drikke. Så klippet jeg litt større hull i smokken, og dette fikk jentene som sin "faste føde" i flere måneder. Det gjorde at barna og vi fikk sove. Og de vokste og la på seg begge to. Da de til slutt gikk over på annen mat, var det faktisk rett over på "vår" mat - de ville ikke ha babymat.

Lykke til.

Skrevet

Velling er også mitt første forslag, dette har jeg gjort med begge mine to eldste.

Når det gejleder å stå opp om natten og gi vann, så ville jeg gitte det en ny go, men holde på litt lengre enn tre dager, noen unger trenger lengre tid til natt avvenning. Men jeg ville gjort dette gradvis. dvs, bestem deg for hvilket klokkeslett han først skal sove over, når det er oppnådd går du videre. Altså, si du vil han skal sove fra over kl 02 måltidet, da gir du kun vann der, og venter til han sovner. Sover han da en stund kan han få en sup melk neste gang. Ved at han sover over ett og ett måltid, vil du gradvis oppnå det du vil, men det er ikke gjort i en håndvending.

Altså begynne å gi velling om kvelden, og prøv å hoppe over ett og ett ¨måltid¨ om natten. du går altså ikke vider til å skippe et nytt måltid på natt, før det du valgte er oppnådd.

Skrevet

Hva om barnefaren går inn om natta og gir vann og roer ned ? Da lukter ikke småen melka og det kan være lettere for ev sultfølelsen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...