Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 følgende situasjon? Jeg er gift med verdens HERLIGSTE mann. Og da mener jeg det virkelig. Han gjør alt han kan for at jeg skal føle meg bra, og verdsatt. Han ringer bestandig når han reiser ut for å gjøre ærend uten meg (noen ganger ringer han for mye i mine øyne) Han overrasker meg stadig med blomster eller små gaver. Han gir meg komplimenter i overflod. Han er godt likt av absolutt alle. Han ringer meg hele tiden fra jobb, og han er så ærlig som det kan gå ann å få blitt, han skjuler aldri noenting for meg. MEN... han sliter litt med nerver innimellom, pga ting som har skjedd i fortiden hans.Derfor drikker han heller aldri, for han fant ut at det bare forverret ting for han, så han er ikke på byen og fester og sånne ting. Han fikk tabletter av legen for nervene sine, som han skulle ta hver dag. Men tablettene gjorde han sløv, og likegyldig, så han ville ikke ta dem mer, fordi han følte han ikke var tilstede. Istedet røyker han en joint noen få ganger i måneden, når han føler det topper seg litt for han (for da får han noen ganger problemer med søvnen) Han har aldri prøvd å skjule det for meg. Jeg har sagt jeg vil vite minst mulig, jeg vil ikke SE han røyker, og jeg vil ikke finne noen spor av det noen steder i huset. Han respekterer alt dette, og røyker som regel etter jeg har lagt meg (på verandaen vel og merke) eller hvis jeg ikke er der.. Jeg liker det absolutt ikke. Det var en periode hvor jeg kommenterte dette hele tiden, og jeg var kanskje ikke så snill. Jeg fikk han til å føle seg liten, og som et forferdelig menneske. Men etter at jeg sluttet å krangle med han om det, bestemte meg for å se hvordan det gikk så har han blomstret helt! Han er blid og glad og jeg ser han har det godt inni seg. Jeg vet at han ikke røyker mye, for jeg er en ekspert på å se dette (uten at jeg orker å forklare hvorfor) Men det at han vet at jeg ikke sier noe på at han tar seg en blås i ny og ne har virkelig forandret livet hans, og han er den godgutten jeg kjenner han som.. Det jeg lurer på er om jeg er helt syk hvis jeg lar ting være som de er nå? Kan det være akseptabelt at han gør dette en sjelden gang, eller burde jeg nekte han det? Takk for at du gadd å lese..
Vestlandske meierier A/S Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 uff jeg haddde faktisk ikke godtatt det............Men det blir jo igrunn din vurdering....Er jo narkotika da og det er NEI hos meg.
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Det er trist at det skal være slik tenker jeg. Det som er bevist er at hasj kan gi angst. Det hjelper i øyeblikket, men på sikt blir det verre. Sånn er det. Jeg jobber med rusrelaterte problemer og dette ser vi ofte. De fleste synes ikke hasj er et problem og det hjelper på angsten deres mener de, men på sikt gjør den den bare verre... Blir en spiral på en måte. Jeg ville vel oppfordret han til å kontakte lege igjen og se om det finnes andre alternative måter å få hjelp med "nervene" på. lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Cannabis i form av hasj og marihuana blir flere steder i verden brukt som medisin. Det han driver med er jo i grunn en form for "selv-medisinering" og det har fungert bra for ham, så hvorfor ikke? Det blir imidlertid værre nå fremover, for nå er det snart ikke bare dere to lenger. Nå kommer det et lite barn inn i bildet, og da må han til en hver tid kunne ta ansvar for barnet sitt. Hva om han er alene med barnet og det blir sykt? Jeg synest du skal oppfordre ham til å gå til lege igjen. Få en henvisning til psykiater. Kanskje de tablettene han fikk forrige gang ikke fungerte, men det finnes veldig mange på markedet! Det er jo en del av prosessen, å finne den medisinen som fungerer best for ham. Hasj kan være bra for noen og kan ha en beroligende effekt, men langtidsvirkning kan være at man blir apatisk og deprimert. Det kan også være psykose og schizofreni fremkallende. Håper han kan finne en medsin type som er lovlig og som fungerer godt for ham. Han virker jo helt fantastisk! Jeg håper dere finner ut av det og at dere får et godt liv sammen:-)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Enig med hun over her...håper mannen din finner medisiner som er lovlige og fungerer på han.. Men jeg hadde som deg "godtatt" det så lenge jeg ikke hadde trengt å se det og så lenge det ikke var for ofte. Støtt han uansett i å finne en løsning for problemene hans.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 min manns bestemor bor i marroko og får hasj av legen for astma.hehe. men til saken:min mann var avhengig av hasj da vi ventet vår første sønn for 6.5 år siden.han røkte enda litt men minimalt etter noen år etter at barnet var født.han satt da i garasjen og røkte.man merket aldri noe på at han var ruset og er en drivende dyktig arbeidskar og mann/far,MEN det ER ulovlig og jeg sa til han at dette mått stoppe for gutten begynte å spørre etter pappa når han var en liten tur i garasjen. og mann min sluttet på dagen og har ikke tatt ett eneste trekk etterpå.han er sta som et esel og kom seg ut av avhengigheten av seg selv uten problemer. syntes ikke det passer seg å røyke sånne tingnår man har barn.om man gjør det en sjeldent gang på fest får så være men hold sånne ting vekk fra barn. håper han finner ut av ting av seg selv og at han ikke føler han trenger sånne ting mer snart.lykke til! syntes nemlig at rus nær barn(uansett hva slags rus)ikke skal forekomme.
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg kjenner ikke til din manns nerveproblemer eller hvor alvorlig det i tilfelle er, men personlig synes jeg ikke det å røyke en liten joint i ny og ne (snakker ikke om jevnlig her!) er problematisk. Selv har jeg en mann som tar seg en joint en sjelden gang, og jeg mener at han har et fornuftig forhold til det. Han er forsiktig med det, på lik linje som at han er forsiktig med alkohol. Misbruk av alkohol og/eller marijuana er ikke akseptabelt for min del. Jeg har selv røyket en sjelden gang, men har valgt å holde meg helt borte fra det nå som jeg blir mor. Ikke fordi jeg tror det er farlig (for meg selv vel og merke. Jeg har stor respekt for at det kan være direkte farlig for mange. Men det kan også alkohol...), men fordi det er ulovlig etter norsk lov og fordi jeg vil være en minst mulig lovbrytende mor:-) Tror jeg da.. Jeg skal ikke vær bombastisk, men det er slik jeg føler nå. Jeg tror det er viktig å se din manns 'røykevaner' i sammenheng med det du har skissert. Hvorvidt det er skadelig eller lindrende for din mann, kan nesten bare dere svare for. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 jeg ser egentlig ikke helt problemet. før jeg blei gravid kunne jeg ta meg en blås i ny og ne. 1 (kanskje 2 ganger i mnd).. jeg syns det var deilig, og avslappende. har også hatt litt problemet med å sove. og det er så deilig og få slappe av helt, og sooove.. ah.. jeg var ihvertfall mer tullete i hodet av å ikke få sove, og disse sovepillene syns jeg ihvertfall ikke noe om. når han skal ha barnet alene osv røyker han jo ikke vell, kanskje jeg er veldig liberal når det gjelder sånnt. men jeg tror mannen din har funnet en balanse han liker. og han har nok hatt god grunn til å slutte på medisinene. man kjenner seg selv best. det er jo litt annet med en joint i ny og ne sammenlignet med andre narkotiske stoffer. man blir jo ikke helt på trynet av en joint akkurat. jeg syns det er værre med alle disse medisinene i alle varianter man putter i seg.. noen kaller jo feks antideppresiva for "selvmords medisin".. hvorfor skal sånnt være så masse bedre.
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg så en dokumentar en gang om rusmidler i Norge, der flere overleger OG rusmiddeleksperter ble spurt føgende spørsmål: Hvis dere skulle valgt ETT rusmiddel som skulle vært lovlig i Norge, hva ville dere valgt (deriblant alkohol)? Alle svarte hasj, INEN svarte alkohol... Synes det sier litt... Synes også det er bedre med hasj enn sovepiller, piller er mye mer skadelig og avhengighetsdannende og har mange fler bivirkninger som ikke er gøye (blir redusert hele neste dag av de fleste piller f.eks, ikke fornuftig om man har barn mener jeg...)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #10 Skrevet 18. oktober 2007 Hei. Du kan ikke ha det lett... Vil bare si noen få ting. Hasj er et ulovlig stoff, som er veldig omstritt. Skal ikke ta opp noen diskusjon, men det er faktisk ulovlig. Derfor vil han til en tid komme i konflikt med barnet i løpet av årene. Vil du at ditt barn skal røyke hasj? Hvordan forholde seg til det? Samtidig er det viktig å få med at om noen skulle reagere på dette, og melde det til barnevernet, er det ikke sikkert det går så bra. Barnevernet vil ikke kunne godta bruk av narkotiske stoffer i hjemmet. Så om alt går fint nå, er det viktig å tenke på fremtiden og konsekvensene som kommer. Det kan nok være lurt å ta kontakt med en rådgiver, få råd om hvordan dere skal håndtere dette. Vil anbefale at dere snakker om det, og prøver å innse at selv om det for han er en god løsning, vil det ikke fungere i en familie... Det er tungt å holde ting skjult for samfunnet også. Det kan også være en grunn til psykiske problemer i forbindelse med bruk av illegale stoffer. Frykten for å bli oppdaget. Medisinforskning pågår stadig og det kan finnes et preparat som passer akkurat DIN mann som han enda ikke har prøvd!! Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Har lest hele tråden...og sitter å tenker nå "HVA? Er det så mange som driver å røyker hasj til vanlig?" *sjokkert* Glad jeg ikke er en av dere
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Fler enn du aner tror jeg. Alt fra besteforeldre til normale "flinke" abeidende mennesker, til lærere, kanskje din mor eller far, onkel... Utrolig hva man legger merke til når man røyker litt selv... Mer normalt å treffe på folk som røyker litt på fest enn de som aldri gjør det ;-) Mye mye bedre enn den kvalmende alkoholen som forandrer personligheten til folk og som henger igjen dagen derpå :-)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 ja, men det er da ulovlig? Og dere er da voksne mennesker? OG venter barn?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #14 Skrevet 18. oktober 2007 Eh, ja, jeg røyker jo selvfølgelig ikke NÅ og ikke når jeg ammer. Og om vi er voksen eller ikke spiller vel ingen rolle, det er fler voksne enn unge som røyker hasj faktisk... Og at det er ulovlig er bare en formalitet, når alle rusmiddelforskere og overleger mener at alkohol heller skulle vært ulovlig... Stoler på dem jeg, ikke på tafatte lover.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #15 Skrevet 18. oktober 2007 Men er prinsippet.....Det er ulovlig! Legene meneer det er bra og bruke som medisin. Ikke som nytelse. Idioti..... Håper dere blir tatt! Det fortjener dere.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #16 Skrevet 19. oktober 2007 Huff da, så sinna du er da ;-) Du gjør vel aldri noe ulovlig du da? kjører akkurat på fartsgrensene, tisser eller drikker aldri offentlig osv? Det å røyke seg en joint er kanskje den mest ufarlige loven det går an å bryte! Prinsipper og prinsipper... Du må ha et kjedelig liv.... Naivitet og total underkastelse er det mest idiotiske som finnes! Legene foretrekker hasj fremfor alkohol, det er fakta :-)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #17 Skrevet 19. oktober 2007 da jeg traff min samnoer/forlovede røykte han til fest og i godt lag... han slet pogså veldig med isjas (hvet ikke helt hvordan det skrives) han røykte nesten hver kveld for at han skulle få sove,han hadde opperert for isjas men operasjonen var ikke vellykket! jeg brydde meg egentlig ikke så mye om det,men da vi fikk vår sønn og han ikke sluttet å røyke av den grunn (da røykte han av og til på dagen og...da sa jeg til han at han måtte slutte og det gjorde han ikke så vvi flyttet ut! ville ikke at sønnen vår skulle oppleve dette. han klarte ikke å avstå fra suget etter å ha røykt som medisin i så lang periode ( 3 år) da vi flyttet ut fikk han heldigvivs vett i hodet til å ta seg sammen,så etter et år med avhold fra hasjen flytett vi sammen igjen og forlovet oss et år etter det og venter nå vårt 2 barn:) har kjøpt hus og,så nå er alt slik det skal være:)
Rakri Skrevet 19. oktober 2007 #18 Skrevet 19. oktober 2007 Vanskelig situasjon... det man KAN tenke, er at jointen erstatter alkohol (sikkert mange her som både har samboer som er full en gang i måneden eller to - eller er det selv, når man ikke er gravid). Min erfaring er at folk sjelden blir mer "fjern" av en blås enn av mye alkohol. (utenom de som virkelig røyker mye på en gang). Utfra det er det ikke så galt - i og med at han er en sånn bra man ellers. Når det er sagt, er det jo, som mange påpeker ikke lovlig i Norge. Så jeg vet ikke helt. Den forrige samboeren min gjorde det samme, men da i skjul, etter å ha bedyret å slutte. Så jeg ble rasende da jeg oppdaget at han løy. Vet ikke om jeg hadde akseptert det om han hadde vært åpen på det. Tror ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå