beautiful Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Min stefar mener han nar adoptert meg for mange år siden, men det tror ikke min mor og jeg stemmer-hvor hendvender jeg meg for og finne ut det? Mor og stefar er gift, han mener min mor aver han hvis han går bort først...jeg tror hun da må dele med hans biologiske barn, stemmer ikke det?? Takker for alle svar:)
Mor til en stor og en liten Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Din stefar kan da ikke ha adoptert deg uten din mors samtykke og un derskrift samt at din biologiske far må vel ha gitt sitt samtykke? Om så er, at han har adoptert deg, så skal det stå på fødselsattesten din som folkeregisteret har. tror jeg...... Begynn der.
beautiful Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2007 Min far flyttet til utlandet da jeg var liten, ikke hørt noe fra den kanten...mulig mor har skrevet under noe men husker iallefall ikke det...de traff hverandre da jeg var 3 ca, så da er det vel ikke noe på fødselsattesten.. Hva med arv, noen peiling?
Mor til en stor og en liten Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Tror man får utstedt ny attest når man blir adoptert? Folkeregisteret er nok uansett stedet å starte for å høre om hvem som står registert som din far.
beautiful Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2007 Så da stemmer det at arven blir delt mellom hans kone og hans biologiske barn?
yvve73 Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Hvis han har særkullsbarn, har disse krav på arv når han går bort. Hvis det kun er snakk om felles barn, kan man velge å sitte i uskiftet bo, dvs moren din vil råde over alle midler så lenge hun velger å sitte uskiftet. Det finnes her noen regler ang. at man ikke kan forringe verdien osv, men dette kan ikke jeg noe om.
Niem og Patrick Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg tror det stemmer ja, at det blir fordelt mellom hans kone og biologiske barn (evt adopterte, visst det skulle vise seg). Hadde de ikke vert gift, hadde hans barn fått alt, tror jeg..
Mininni Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Det er riktig som yvve sier over her - hvis hans barn er såkalte særkullsbarn (som han da ikke har med din mor) må arven etter hm deles med dem. Men de kan gi sitt samtykke til at din mor kan sitte i uskifte med midlene frem til hun dør, og så kan fordelingen skje da. Dette samtykket bør gis skriftlig og oppbevares hos advokat el., slik at det ikke blir spørsmål om saken når man først står midt oppe i situasjonen. For øvrig er det som flere har sagt, folkeregisteret er nok stedet å henvende seg for å vite hvem som står oppført som din far, adoptert eller biologisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå