Gå til innhold

Hva skal til for å få sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 25, og studerer fullt og jobber mye ved siden av. Dette orker jeg ikke lenger, men vet ikke helt om jeg kan få sykemelding? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skal til for å få sykemelding er at du har en reell nedsatt arbeidsevne av helsemessige årsaker. Du skal gå til legen og si at du sliter, og så skal legen faktisk ta deg seriøst. Vet det er mange her inne som advarer mot at leger ikke gir sykemelding til gravide bare fordi de er gravide, men jeg tror faktisk at de fleste leger ønsker å ta vare på mor og barn og ikke ønsker at mor skal overanstrenge seg.

Fortell legen hvordan du har det og hvordan du blir sliten, og si at du synes det er tungt. Jeg er usikker på hva slags sykemelding du trenger i forhold til studier, men i forhold til jobben så bør det være greit å få en sykemelding.

Skrevet

På min sykemelding har det stått "tretthet i svangerskap". Legen må skrive en "diagnose" på sykemeldingen.

Si til legen at du er sliten. Det er viktig at du tar vare på deg selv og babyen i magen :-)

Skrevet

Som tidligere student, så møtte jeg en del motstand fra den legen jeg hadde for fire år siden i forhold til sykemelding pga trøtthet. Du må be om sykemeldig, og begrunne godt. Du får sannsynligvis en sykemelding, du tar kopi av sykemeldingen - gir en side av den til både arbeidgiver, skolen og lånekassen.

Hvis du har lån har du rett til å få lån omgjort til stipend for perioden du er sykemeldt. Det finnes et skjema på www.lanekassen.no du kan printe ut og søke på. Du har sannsynligvis også rett på penger fra jobben din - det avhenger om du har fast arbeidtid/prosentstilling, tror jeg. Mener det er slik at arbeidsgiver får refundert alle sykepengene sine fra Nav, siden du er gravid. Håper det ordner seg for deg:) lykke til

Skrevet

Glemte å skrive at du må be om 100 %sykemelding, ellers får du ingenting i fra lånekassen. Hva skal til sykemelding: Sliter du med trøtthet/sover dårlig eller kvalm- kaster opp hver andre time, og derfor også trøtt...

Skrevet

Takk for svar! Hadde tenkt å fortsette studiet, men blir altfor mye med begge deler. Går det an?

Skrevet

Tror ikke det går an hvis du får en sykemelding fra legen. Feks hvis du møter en kollega som også er student på skolen, så hadde i hvert fall jeg følt ubehag. Men det er ingenting i veien for å lese hjemme. Men så spørs det om du har obligatoriske timer du må gå på. Hvis sykemelding bare er for en periode, to til seks uker så er nok det enkleste å være sykemeldt 100 prosent...

Kanskje andre har svar???? Tenker det er lurt å finne ut av om du kan bli sykemeldt fra jobb, men gå på skole før du snakker med legen, fordi da vet du mer hva du skal be om i forhold til grad av sykemelding.

Skrevet

Jeg er i uke 26, er fulltidsstudent og har jobbet mye ved siden av. Jeg gikk til legen fordi jeg var helt utslitt og klarte ikke jobbe så mye lenger... Jeg fikk beskjed om at han ikke hadde lov til å sykemelde meg bare fra jobben. Dersom du skal kunne få sykepenger fra NAV må du først være sykemeldt fra studiet før du kan få sykepenger for tapt arbeidsinntekt. Dette er for at folk ikke skal kunne jobbe 100% også sykemelde seg og studere ved siden av... Så nå er jeg "sykemeldt" - jobber rett og slett bare mindre, men det merkes jo også godt på lommeboka.

Det er veldig frustrende når man har vært flittig student i flere år og samtidig jobbet og stått på ved siden av studiene. Det er ikke akkurat slik at man kommer langt her i verden med stipend og lån fra lånekassen!

Skrevet

Skulle stå: "Så nå er jeg "sykemeldt" på eget initiativ - jobber rett og slett bare mindre, men det merkes jo også godt på lommeboka....

Skrevet

på min sykemelding står det redusert arbeisevne pga svangerskapsplager.... jeg har så vondt i bekkenet og klarer ikke fungere på jobb da det er bare gåing og ståing. legen må jo ta gravide på alvor, vi bruker dobbelt så mye energi nå, og det er ikke rart vi blir trette og slitne. Nei jeg mener vi skal lytte til kroppene våre...Legen din forstår sikkert hva du mener. Ikke spør om du KAN få sykemelding, si du SKAL ha, fordi du trenger å slappe av.

Lykke til

Skrevet

Jeg snakket med NAV, de sa at man kunne få sykemelding fra jobb og fortsette på skolen. (Hun dobbeltsjekket til og med for å være sikker) Men det gikk ikke å begynne å studere mens du var sykemeldt. Så du bør ta det opp med legen din en gang til. Nå skal jeg hvertfall sykemelde meg!

Skrevet

Jeg har også jobbet en del i tillegg til 100% studier. Ble fryktelig sliten og trøtt av jobbingen, slet med å følge med på skolen. Jeg sa det slik det var til legen og ble sykemeldt fra jobb. Ikke noe problem, legen sa at de skulle ha en lav terskel for sykemelding, det er jo bare kvinnen selv som vet hvor mye de orker!

Så hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å få sykemelding eller sjekke om du har tett på svangerskapspenger (sjekk på NAV.no). Du må sørge for å få den hvilen du trender, ellers kan du riskere at du hverken kan jobe eller studere!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...