Gå til innhold

Toppskatt burde være behovsprøvd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det hele tatt antall prosent skatt i det hele tatt. Hvorfor sees det kun på inntekter - og ikke utgifter?

Staten vil ha folk til å utdanne seg - de vil at folk skal utdanne seg til leger, ingeniører osv. som har høy inntekt. For så at de skal betale mye skatt. Tenker de ikke på feks. alt studielånet som mest sannsynlig er blitt tatt opp? Tenker de ikke på at det er en viss forskjell på å bruke MINST 7 på å ta en bachelor + mastergrad og det å gå ut i lærling som feks. tømrer etter 2 år på vgs.? Og ikke minst de latsabbene som ikke gidder verken skole eller jobb - sosialklientene! (No affends - ikke for å angripe noen, men dette er realiteten).

Folk sliter seg gjennom tunge utdannelser, bruker mye penger på det - når de er ferdig utdannet har de studielån å betale på i tillegg til lån på evt. hus/bil/leilighet + kanskje en familie atpåtil. Så skal de få "svi" for at de var så "dumme" (ja, faktisk) og utdannet seg til noe stort som i utgangspunktet skulle bli lønnsomt, og istedet må betale nesten halvparten av månedslønna i skatt! Jeg syns det er urettferdig!

Det samme med firmaeiere. De fleste fimaeiere sitter på en kjempe stor gjeld til bank, de risikerer mye - de pantsetter ofte huset sitt eller andre ting som skal kausjonere - de jobber HARDT, som oftest jobber de seg oppover i systemet. Og ikke minst: DE SKAPER ARBEIDSPLASSER! Burde man da "straffes" for at man har/er hardtarbeidende ved å måtte betale så innmari mye ?

Til og med Kjell Inge Røkke startet med så og si ingenting. Per i dag har han skaffet arbeidsplasser til flere tusentalls mennesker her i Norge. Og det ER en viss forskjell på mennesker født inn i alskens rikdommer som feks. Cappelen, Løvenskiold osv. Disse folkene har ikke jobbet for det de eier og har siden deres tipp-tpp-oldeforeldre grunnla en bedrift her og der.

Tilbake til overskriften - det burde tas hensyn til flere ting når skatt skal betales - Hvilke og hvor store utgifter har personen/familien, har de lån de betaler på, har de mange barn osv.

Hilsen opprørt Telemarks kvinne med fire barn, lån på bil og hus, studielån, ektemann med lån og pantsatt hus på firma som betaler toppskatt og alt for store utgifter på skyhøye strømpriser, mat, klær og annet til fire unger pluss to voksne! Vi er alltid "raka fant" på slutten av måneden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke være mer enig.

Jeg selv er ikke i den situasjonen for jeg har en helt ordinær jobb, men min søster er advokat og jeg vet hvor mye jobb hun har lagt ned i den utdannelsen og hvor mye hun har forsaket opp gjennom årene. Får nå å betale uhorvelig mye i skatt i forhold til alle utgiftene på digert studielån ++ alt det andre som kommer med en familie.

Jeg syns det er uretferdig at hun skal måtte betale blandt annen for alle de her inne og ellers som ikke gidder jobbe for pengene selv men bare skal ha for landet norge er jo rik som de sier, vel noen må betale skatt for at norge skal gå rundt.

Skrevet

Forstår ideen, men tror absolutt ikke det hadde fungert...

Jeg har en bekjent som sluttet i sin jobb fordi han tjente så lite at han ikke klarte å leve av det.. Tjente jo bare 800000-1 mill i året.

Han startet egen bedrift å tjener nå 2-3 mill og har fortsatt ikke god råd...

Så dette med økonomi har litt med hvordan man stiller seg.. Og greit nok at gjelden fra lånekassen varierer utifra hvor lang utdanning man har, men resten av utgiftene vi har kan tilpasses. og det tror jeg de fleste gjør.

Hvis man må spise hummer til middag på en torsdag og ikke klarer å bo i et hus som har et kjøkken som er billigere enn 1 mill når man pusser opp så blir det fort dyrt å leve...

Og en ferie som man bør unne seg koster flere hundre tusen.

Jeg og min kjære har bedre råd enn denne mannen. Selv om vi tilsammen tjener knapt 500 000

Skrevet

Det er jo klart, gode poenger du har, men han har kanskje ikke mange barn, da? Dette er jo noe de så absolutt burde se på. Og dessuten så tror jeg staten har både autoritet og mulighet til å sjekke hva som er utgifter til egen fordel. De kan jo finne ut av alt annet, så det burde ikke være noe problem. De finner jo ut av feks. skattesnusk, trygdesvindel osv.

Skrevet

Jeg satte jo ting litt på spissen med mitt eksempel. Vet at de fleste familier ikke lever slik (ihvertfall ikke i min verden) men han har tre barn.

Men syns at grensa for toppskatt burde vært hevet, og at de som tar seg gode utdanninger skal få betalt for det. Vi trenger dyktige folk i dette landet.

De aller fleste utgifter vi har kan reguleres etter behov selv om dette er tøffere for noen.

Skrevet

Om man utdanner seg innen visse år så får man jo tilbakebetalt litt av studielånet, men er ikke mange dråper i det store havet. Godt vi kan velge selv hvilken framtid vi vil ha da uansett.

Vi er alle vår egen lykkesmed!

Skrevet

Er det sånn at folk her inne ikke forstår skattereglene?

Man får faktisk mindre skatt av å ha høye lån, siden man får fradrag for rentene. Det gjelder rentene for studielånet også.

Har man barn får man fradrag for dem.

Også for en del andre utgifter får man fradrag. Men veldig mange utgifter er jo frivillige. Det kan ikke være sånn at det offentlige (dvs jeg, du og alle andre skattebetalere) skal betale for at folk skal skaffe seg ting som ikke er nødvendige.

Dessuten lurer jeg på en ting: Hvis de som tjener mest og skaper disse arbeidsplassene, samt de andre som tjener høyt skal slippe å betale skatt, hvem tror du må betale for fellesgodene da?

Det blir dem som betaler mindre det da. Noen land har jo flat skatt, dvs at alle betaler den samme prosenten uansett. Det vil kanskje føles greit for dere som tjener godt (for det gjør dere om dere betaler toppskatt) men hva med de lavtlønte?

Ja til at de som tjener mest skal betale mest til fellesskapet. Uansett om de er født til rikdom, eller har vært heldig med noen pengeplasseringer.

Skrevet

Om dere har høy inntekt og fremdeles sitter igjen med null i slutten av mnd tror jeg nok mest det handler om prioriteringer og livsstil enn at skatten er for høy.

Evnt. for dyrt hus, for dyr(e) bil(er) og for høyt forbruk på det meste. Det koster å være rik vet du.

Det finnes yrker du kan ta lang utdanning til som ikke er så svinbra betalt også, så synes ikke du skal skylde på studielån heller.

Om man bruker litt midre penger sitter man igjen med mer også, enkelt kanskje, men sant.

Skrevet

Her er det ikke snakk om født til rikdom eller heldige pengeplaseringer, men mye arbeid lagt ned i en lang og dyr utdannelse.

Flat skatt hadde vært noe da hadde det vært likt for alle.

Hvorfor skal de som tjener mest betale mere til fellesskapet som du mener? Skal alle heller være lavtlønte arbeidere for det lønner seg ikke å ta lang utdannelse eller tjene mere enn de som tar 0 til 2 års utdannelse?

Skrevet

Flat skatt er ikke likt for alle. Det norske systemet er som det fordi det er meningen å jevne ut noen av forskjellene mellom fattige og rike. (kommentaren om pengeplasseringer o.l var til et innlegg lenger opp som fremhevet at Røkke og hans like var bedre rikinger enn dem som var født til det).

Det hadde faktisk også vært fint for samfunnet om flere hadde vært interessert i de lavtlønte yrkene, da det er der vi kommer til å mangle folk etterhvert. Så ja, jeg er for at det skal være mulig å leve som lavtlønnet. Dermed er flat skatt en umulighet.

At innslagspunktet for toppskatten burde være høyere er jeg kanskje enig i, men det er jo også på vei oppover.

Et samfunn kan sammenlignes med en familie, synes jeg. I en familie er det naturlig at den som tjener mest bidrar mest til matinnkjøp, klesinnkjøp osv. Noen bidrar med økonomisk kapital, mens andre bidrar med arbeidsinnsats i hjemmet feks. Sånn er det i samfunnet også. De sterke må bidra til å ta vare på de som er svakere, ellers bryter samfunnet sammen. Derfor mener jeg at de som tjener mer skal betale mer.

Ingen hemmelighet at jeg ikke stemmer frp, kanskje.

Må også få med at jeg har lang utdannelse, og betaler min skatt med glede.

Skrevet

Er hjertens enig med tosøtesmå-enrødogenblå!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...