Gå til innhold

Toppskatt burde være behovsprøvd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det hele tatt antall prosent skatt i det hele tatt. Hvorfor sees det kun på inntekter - og ikke utgifter?

Staten vil ha folk til å utdanne seg - de vil at folk skal utdanne seg til leger, ingeniører osv. som har høy inntekt. For så at de skal betale mye skatt. Tenker de ikke på feks. alt studielånet som mest sannsynlig er blitt tatt opp? Tenker de ikke på at det er en viss forskjell på å bruke MINST 7 på å ta en bachelor + mastergrad og det å gå ut i lærling som feks. tømrer etter 2 år på vgs.? Og ikke minst de latsabbene som ikke gidder verken skole eller jobb - sosialklientene! (No affends - ikke for å angripe noen, men dette er realiteten).

Folk sliter seg gjennom tunge utdannelser, bruker mye penger på det - når de er ferdig utdannet har de studielån å betale på i tillegg til lån på evt. hus/bil/leilighet + kanskje en familie atpåtil. Så skal de få "svi" for at de var så "dumme" (ja, faktisk) og utdannet seg til noe stort som i utgangspunktet skulle bli lønnsomt, og istedet må betale nesten halvparten av månedslønna i skatt! Jeg syns det er urettferdig!

Det samme med firmaeiere. De fleste fimaeiere sitter på en kjempe stor gjeld til bank, de risikerer mye - de pantsetter ofte huset sitt eller andre ting som skal kausjonere - de jobber HARDT, som oftest jobber de seg oppover i systemet. Og ikke minst: DE SKAPER ARBEIDSPLASSER! Burde man da "straffes" for at man har/er hardtarbeidende ved å måtte betale så innmari mye ?

Til og med Kjell Inge Røkke startet med så og si ingenting. Per i dag har han skaffet arbeidsplasser til flere tusentalls mennesker her i Norge. Og det ER en viss forskjell på mennesker født inn i alskens rikdommer som feks. Cappelen, Løvenskiold osv. Disse folkene har ikke jobbet for det de eier og har siden deres tipp-tpp-oldeforeldre grunnla en bedrift her og der.

Tilbake til overskriften - det burde tas hensyn til flere ting når skatt skal betales - Hvilke og hvor store utgifter har personen/familien, har de lån de betaler på, har de mange barn osv.

Hilsen opprørt Telemarks kvinne med fire barn, lån på bil og hus, studielån, ektemann med lån og pantsatt hus på firma som betaler toppskatt og alt for store utgifter på skyhøye strømpriser, mat, klær og annet til fire unger pluss to voksne! Vi er alltid "raka fant" på slutten av måneden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere begge betaler toppskatt og alltid er blakke er det dere det er noe feil med. Ikke systemet.

Skrevet

Det kan også være en idè å ikke bruke engelsk i skriftlig tale dersom man ikke vet hvordan man staver ordene. Den kan like godt gjelde for muntlig overlevering, når jeg tenker meg om.

Det vil spare oss andre for mye cringing, if you get my drift.

Skrevet

Det er jo faktisk relativt få som betalar toppskatt. Og av desse igjen er det ekstremt få som betalar toppskatt av meir enn ein liten del av løna si. Og ingen med beina på jorda kan påstå at dei rikaste lønsmottakarane i Noreg har problem med å få endane til å møtast.

Og det vert jo teke omsyn til utgifter når skatten vert utrekna. Du får jo frådrag på skatten om du har kapitalutgifter, folk som driv eige firma skriv av ein masse personleg forbruk på firmaet sitt og får frådrag for momsen, folk som må forsørgja ein familie på berre ei inntekt får skatteklasse to... Det er jo berre tull å påstå at skatten din berre avheng av lønsinntekta.

Kjell Inge Røkke har skaffa arbeidsplassar? På kva måte då? Han har raska til seg ein masse kapital, og vorte kapitalist, slik at han kan skumma fløyten av det andre produserer, akkurat som alle andre kapitalistar gjer. Det er berre tull å seia at kapitalistar "skapar" arbeidsplassar, og det burde du vita, som skryt så av den høge utdanninga di. Målet til ein kapitalist er å få avkastning av kapitalen sin. Til det treng han arbeidarar, for det er berre arbeid som kan skapa verdi. Arbeidarane gjer den same jobben uavhengig av kven som eig kapitalen dei omset til arbeid.

Jaja, stakkars dei rike...

Skrevet

Sorry... :'( Hvordan staves det da? :(

Jeg er utdannet helsesøster, men det er bare min mann som jobber, da det ikke er lønnsomt for oss at jeg jobber. Men skjønner nå at det var dumt å si meningen min, tydeligvis et fåtall som mener det samme som meg. Jeg og min mann er langt i fra rike. Over og ut med denne diskusjonen... Det skulle gått an å slette egne innlegg.. Så slipper folk å ergre seg over min frustrasjon.

Skrevet

Hvordan kan penger i kassa ikke være lønnsomt?

Skrevet

Toppskatten er helt på sin plass, synes jeg. Det skulle bare mangle at de som tjener mest skal betale mest. Men den burde justeres etter prisnivået, det blir litt for sært hvis "alle" en dag skal betale den.

Det som forundrer meg er folketrygdens grunnbeløp. Samboer tjener en del over det, og vi så for oss at han ikke hadde råd å være hjemme i permisjon, siden han da ville gå ned til noe som tilsvarer 6G i inntekt. Men til alt hell betaler statlige arbeidsplasser mellomlegget, så vi berget oss der. Hvis man har høye inntekter, så har man med andre ord ikke råd til å få barn, med mindre man dropper å betale gjeld. Et utrooolig godt argument for å sette nye skattebetalere til verden.

Skrevet

Det må jo være horribelt å tjene "så mye" at man må betale toppskatt (ikke at det er så mye lengre for å treffe den grensen men...)

Det som ville hendt dersom toppskatten skulle vært behovsprøvd er at ALLE ville hatt en hel masse i utgifter plutselig, og mest sannsynlig da også levd over enve (slik som dere er på kanten til å gjøre vet du, siden dere akkurat får hjula til å gå rundt og er raka fant i slutten av hver måned.)

Det er ikke toppskatten det er noe galt med, det er dere, som ikke klarer å bruke pengene deres fornuftig.

Skrevet

Kjell Inge Røkke har jobbet seg helt opp til toppen fra ingenting så jeg synes han fortjener alle pengene har har. Hvorfor skal folk som gjør det bra straffes med toppskatt?

Skrevet

Toppskatten er behovsprøvd. Det er bare de med høy intekt og lave fradrag som betaler den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...