Gå til innhold

Hva skal vi gjøre???? (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg råd og veiledning her....

Samboeren har to barn fra før, forholdet der tok slutt for snart 3 år siden. Han har "vanlig samværsrett", dvs en dag hver uke og annenhver helg.

Nå hadde det seg slik at i helga planla jeg og samboeren å ta med guttene til min hjemby slik at mine foreldre og besteforeldre fikk hilse på barna. Foreldrene mine har truffet barna før og kom godt overens med dem, så det er ikke noe problem sånn sett.

Problemet startet med at eldstebarnet hadde en håndballkamp på søndagen (som mange andre ganger), og det ville vanskelig la seg kombinere med denne turen som tar et par-tre timer å kjøre.

Derfor informerte (eller samboer spurte om det var greit for biomor) han mora at vi skulle dra osv.

Det var greit helt til hun plutselig ombestemte seg, og mente at barna hadde familien sin i hjembyen, så hun ville ikke at mine foreldre skulle involveres med barna hennes. Uansett, dette er jo nokså naturlig, da jeg er gravid og vi er praktisk talt "gift".

Hun nektet derfor oss å ta med barnet som hadde kamp på søndagen, fordi denne visstnok var så viktig for han (det er mange andre kamper han kan være med på, og turen var planlagt for flere uker siden)

Derfor kunne vi reise alene, og barna kunne være hos henne. Men det var visstnok greit at vi kunne ta med minstebarnet (hvor ble det av motstanden med at barna ikke skulle involveres med min slekt?).

Samboer og x har hatt en laaaang diskusjon, der han også tok opp fordelingen med jul/nyttår fremover. Han fikk bare beskjed om at hvis han ville være sammen med barna, måtte han komme til henne, for han kunne ALDRI ta fra henne julaften med barna sine. Han var der siste jul men følte seg svært utilpass da stemningen mot han var dårlig (x og foreldrene hennes pratet ikke til han under hele kvelden). Han var der jo kun for barnas skyld.

Nå skal jo vi stifte familie også, så det er jo rett og rimelig at jeg og samboer vil feire jula sammen, også sammen med barna hans annenhver jul. Vi vil jo så gjerne inkludere barna hans i vår "nye" familie også, og barna gleder seg jo til å bli søsken.

Hvilke rettigheter har far her? Biomor sa at når de satte opp samværsretten har hun foreldre ansvaret helt alene (det er jo ok) , så det er hun som bestemmer alt, også slike ting som at eldstebarnet ikke skal være med på tur. Har han ingenting å si hva han vil gjøre når han har barna i helgene sine?

Og kan han ikke si noe på samværet i jula? Kan hun nekte han å ha barna alene i jula?

JEG BLIR SÅÅÅ FRUSTRERT!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her.

Må også tilføye at samboeren min har stilt opp hver gang det er noe (at mora ikke kan ha barna el.l) og at han gjerne har barna ekstra innimellom hvis de vil til oss. Han har alltid betalt bidraget han skal, så hun kan ikke nekte han noe ut i fra det iallefall.

Kan vi kreve å endre samværsavtalen til f.eks 50/50?

Hun vil helst ikke at han skal ha noe med barna å gjøre, så kan hun få pengene uansett.

Skrevet

1. Far kan kreve foreldreansvar. Dette vil han få UANSETT

2. Mor kan ikke legge føring på hva far skal gjøre i sin samværstid, mener dere at barnet skal droppe kampen og bli med dere, så MÅ barnet det i hans samværstid så lenge barnet er mindreårig.

3. Far har RETT på å ha barna annenhver jul/nyttår og det kan mor IKKE nekte han, selvom hun har foreldreansvar. Alt dette er nå lovfestet (ikke delt foreldreansvar, men det følger av rettspraksis) så uansett hva mor sier hun SKAL/VIL så er ikke det relevant. Loven kommer før mors lyster og ønsker.

4. Hvem barna omgås når de er hos far, er det opp til far å bestemme. (såfremt han ikke drar de med i et narkoreir el som er klart farlig for barna)

5. Stå på rettighetene deres. For far HAR rettigheter selvom mange biomødre innbiller seg at de har alle retten.

Skrevet

I denne samværsavtalen, er det en del i forhold til høytider. Det er rett som Tøydukke sier her, Far SKAL ha barna annenhver jul/ Nyttår.

Jeg ville allerede nå tatt kontakt med en advokat, bare for å "sette henne litt på plass".

Jeg er selv Biomor og kunne aldri ha tenkt meg å nekte Far å se barnet sitt annenhver Jul!Det er da ikke bare MITT barn!

Skrevet

tenker at det her er ei dame som gjør seg vanskelig enn godt er... snakk om å være ambivalent. jaja... Far har rett på annenhver jul/påske etter hva jeg har skjønt, men ville kontaktet advokat, som det blir sagt over her. Jeg er ikke tilhenger av å lage mye bråk, men på ett punkt må grensa gå for hva man skal godta.

lykke til!!

Skrevet

Tusen takk!! Godt å se at far også har rettigheter på dette området.

:-) Skal ta kontakt med advokat i neste uke, så vi får se åssen det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...