Gå til innhold

Fadder/gudmor som ikke er medlem av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fryktelig lyst til at en av mine venninner skal være gudmor til babyen, men hun er verken døpt eller konfirmert.

Leser på kirken.no at man må være over 15 og medlem i statskirken eller annen trosretning som ikke forkaster dåpen for å kunne være gudforeldre...

Hun er jo ikke dette da, men kan kirken gjøre unntak?

Er det opp til hver enkelt menighet å avgjøre?

Min menighet er veldig liberal, har både homofile prester og kateketer og andre liberale rutiner og måter å gjøre ting på.

Noen som har vært borti dette????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er verken døpt eller konirmert, men er likevel fadder til min venninnes barn.

Skrevet

Jeg har hørt om folk som har vært fadder uten å være statskirkemedlem, men det var nok mest fordi presten bare har antatt at de var det.

Konseptet fadder er til for å sikre at barnet får en kristen oppdragelse, og da blir det jo litt meningsløst å akseptere at man benytter seg av faddere som ikke deler den troen de skal forplikte seg til å sørge for at barnet tilegner seg.

Skrevet

Min mamma fikk ikke være fadder pga at hun ikke er medlem av statskirken. Hun er pinsevenn, mener jeg..

Skrevet

Tulla har to faddere som ikke er medlem av statskirken, var ikke noe problem det hvertfall.....

Skrevet

Det gjelder jo også ikke-kristne foreldre som døper ungene sine.

Mange døper jo p.g.a. tradisjon og ikke for at de lar ungen vokse opp i kristen tro...

Gjest irismor
Skrevet

Ikke noe problem. Onkelen til samboeren er ikke medlem av statskirken, ikke døpt eller konfirmert. Gikk helt greit å ha han som fadder. Venninnen din blir jo ikke den eneste fadderen, og da er det som regel ikke vaskelig å ha henne som fadder.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorvidt de driver noe bakgrunnsjekk på de som skal være faddere. Det vil jeg ikke tro at de gjør.. men jeg vet ikke da.

Skrevet

Gudmora til min gutt er ikke medlem i statskirka. Var ikke noe problem

Skrevet

Man kan jo være kristen uten at man er medlem i statskirken...Min mor er utdannet diakon, men er ikke medlem der f.eks...:)

Skrevet

Natty har en fadder som ikke er medlem i statskirken. Presten spurte ikke noe om det, vi sa ikke noe om det. Enkelt og greit.

Skrevet

Man er medlem av statskirken selvom man ikke er døpt/konfirmert. Man må melde seg UT, ikke inn, og dåpen er ikke "innmeldingen" liksom. Så kan hende hun er medlem uten å egentlig vite/tenke over det.

Skrevet

Da min datter skulle døpes sa presten at de som ikke er medlem ikke kan vere fadder!

vist noen melder seg ut av kirken, sier de sammmtidig opp fadder oppgaven sin!

Skrevet

Mamman min er den mest kristne i slekta på begge sider og er den som formidler ungene våre mest, men hun fikk som sagt ikke lov. Hun kunne godt følge med opp, men hun kunne ikke bli skrevet opp som fadder og det får en jo til å føle seg litt uvelkommen så derfor ble det droppet..

Skrevet

Joa, men at kirken skulle oppfordre til det ville jo være tåpelig. Like tåpelig som å døpe ungene sine om man ikke ønsker at de skal voksne opp som kristne, i grunn.

Skrevet

men spør de om det? vil jo ikke risikere å stå der også sier de plutelig at hun ikke kan være.

Forsåvidt litt enig med pila her oppe, men har mine grunner til at jeg vil hun skal være. De 3 andre faddrene må vel klare å tilføre henne det kristelige en fadder skal

Skrevet

Nevøen min er av fadderene til datteren min,han er ikke medlem av statskirken. Ble aldri døpt han.

Men jeg spurte presten om han kunne være fadder til tross for det,og det var ikke noe problem.

Gjest irismor
Skrevet

Onkelen til samboeren er pinsevenn, han fikk da være fadder for snuppa. Ikke noe problem det.

Skrevet

Jeg fikk ikke lov av presten å være fadder siden jeg ikke stod i statskirken. Samme med 3 andre jeg kjenner. Det er nok opp til presten.

Skrevet

dette må du ta opp med presten som skal døpe. Her fikk vi ikke ha en fadder som ikke var døpt.

Skrevet

Jeg snakket med kirkekontoret om dette da jeg bestilte dåp til Milla - for jeg vil at mamma, pappa og min søster skal være fadre denne gangen. De er ikke medlem i statskirken. Det gikk helt fint så lenge jeg hadde to fadre som ER medlem i statskirken:o)

Bare ta en tlf og hør med dem:o)

Skrevet

Praksis her varierer nok fra menighet til menighet. Jeg står i statskirka,men ikke samboeren min. I helga var vi fadre for ei søt lita jente, og det hadde visst ikke vært noe problem med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...