Sessa ruger igjen... Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Har jobbet i lekebutikk i 10 år og hver jul kommer det hundrevis av stressa og oppgitte foreldre/besteforeldre innom for å kjøpe småting til julekalenderene til ungene. De uffer og åkker seg over at det er dyrt og mange sier rett ut at de angrer på at de begynte med denne tradisjonen. Ofte blir mange småting veldig dyrt tilslutt og barn forventer gjerne litt mer etter hvert som de blir eldre. Og småtingene blir ofte bare liggene og samle støv fordi det ikke blir brukt til noe fornuftig. Jeg har ofte tipset kunder om å heller kjøpe lego eller plastelina eller lignende som kan deles opp i flere gaver over flere dager. Alt dette har fått meg til å tenke at gavekalender ikke skal opp i vårt hus med det første. Men jeg ser jo at dette er noe som kan glede barna og at det er en fin måte å korte ned ventetiden på. Men jeg tror faktisk at vi heller skal pakke inn litt julepynt som vi kan åpne hver dag frem til 24. desember så sparer vi penger og slipper masse smått som ligger og roter. Hvorfor sier jeg dette i grunnen? Ikke for å provosere, ikke for å rakke ned på noen. Bare tenkte å si hva jeg har erfart.
rødhette* Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har heller ikke sansen for å ha masse dill i pakkene. Men man kan jo gi f.eks. opplevelser. "I dag ser vi en film sammen, som du velger ut." "I dag lager vi vafler sammen." Kinobilletter. Eller man kan gi en sjokolade, et tegneseriehefte, et par sokker... Det MÅ ikke være leker og dill i gavene heller
Lille Ollebolle Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Takk for tipset!! Guttungen her i huset er veldig opptatt av duplo for tiden, så det var ikke dumt! Han fikk kalender i fjor, og det ble jo bare masse dill... Små sjokolader på lørdagene tror jeg likevel jeg tar med i år. Koslig med julepynt også! Hvis du finner noen søte ting som også barna liker, så blir det god julestemning av det!
*ale* Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg gir "praktiske" ting på ukedagene, sokker, strømpebukser, ny kopp, barnebestikk o.l. Til helgene legger jeg leker, film, o.l.Kutta ned på dill. Men noe blir det jo da... 48 pakker som skal fylles :/
Sessa ruger igjen... Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 trodde jeg kom til å få pepper nå, jeg. Lurt med sånne hverdagsting som de trenger, da!
*ale* Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 JA sånt som man må kjøpe uansett liksom, så kan de heller få gleden av å få det som gave:) De blir jo kjempeglade uansett:)
Mom2Two Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Oj, dere med søsken, får de en pakke hver hver dag? De åpner annenhver dag hos oss.... To gaver på julaften da:-p
*ale* Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Så smart du er. Ikke tenkt på det jeg. 4 år mellom mine, så kan nok hende det blir suuure miner fra eldste:)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Hørte ein god ide for litt tid tilbake, gutten min var for liten til detta på den tida, men det var ei som hadde 5kr i pakka kvør dag. Så når julaften kom så fikk dei lov til å bruke halvparten av pengane dei hadde fått og den andre halvparten skulle dei gi bort til ein god sak. Jula handlar jo ikkje bare om å få og få men å gi litt også, og kanskje spesielt til dei som ikkje har det like bra som oss. Det er viktig å lære ungane at det er ungar som ikkje får feire jul og som ikkje har det like bra som det me har det. Gutten min er 3,5år nå og eg lura på om eg skulle innføre det til han. Er litt usikker på om han for liten til å skjønne poenget med ein slik kalender. Tulla er 16mnd nå så ho er for lita til noko slikt nå. Men så kan ikkje han ha kalender og ikkje ho for det skjønnar ho!!
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har det med å overdrive noe sinnsykt når jeg skal lage julekalender. For snart to år siden lagde jeg til samboer, og handlet snop for 250 kr, pluss en kilo marsipan og kokesjokolade.. Kassadamemannen så litt rart på meg da, ja Han ble dritlei av masse snop etterhvert...Men jeg slanket meg, og trengte å styre litt med snop selv om jeg ikke kunne spise det! Men når det gjelder ungen min er jeg helt sikker på at jeg kommer til å gjøre det samme. Hun er ikke et halvt år en gang, og jeg har allerede snoket på hårstrikker og klemmer på h&m og smådill i bokhandler. Har også planer om å sy kalender i fine farger... Håper fornuften innhenter meg en dag!
minimoya Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har også laga til kalendere til mine ( ikke lenger fullt så små). Jeg har også pakka inn praktiske og nyttige ting (utrolig hvor glad gutten blir for et par sokker..). I år har ungene fått interesse for klistremerker.. Gjett om det blir et ok innhold i kalenderen i år.. Har tenkt å starte med ei klistremerkebok,- for så å gi de innhold til den. Da har de litt å holde på med i førjulstida, -og pynte på julekortene med.. Dette i tillegg til andre små ting som jeg vet de trenger. Flott at det ikke er bare meg som er lei av at det skal være leker i pakkene..
Mamma Mim Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Når jeg var liten fikk vi pakkekalender, noe vi kommer til å vidreføre her hjemme også.. Da fikk vi en liten godis, eller noe smått som vi trengte, på hverdagene og i helgene fikk vi en leke, ei bok eller noe, da fikk vi alikevel lørdagsgodt.. Synes deeet var veldig greit og vi var alltid fornøyd! Mamma kjøpte sånn BarneTv-pose el. og fordelte utover dagene, trenger ikke bli noe dyrt da.. Og ikke blir det kjempe mye søtt på engang heller..
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Helt sant, alt små pjåtte fra i fjor er vell kastet nå tror jeg.. Hadde egentlig tenkt å kutte ut gavekalenderen i år og bare ha sjokolade kalender.MEN så har hun begynt å interessere seg for Polly Pocket, pocket puppy/cat, så har tenkt å kjøpe litt sånn, for det er jo noe hun leker med, og det følger jo med klær og div, så da kan jeg få mange pakker ut av det+ at hun liker godt disse små my little pony village, og har sett at de har ett sånn rør med 4 hester( en med nisselue) så tenkte å kjøpe det og da, siden hun samler på det. Alt hun da får er noe hun allerede samler på og har esker til.... også skal vi til Syden i år i stedet og det blir da ikke så mange gaver ellers:)
Tante Sofie # Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 JAAA, klistremerkebok var jo kjempesmart å ha i julekalenderen!!!!
Alltid Var Jeg Klar- Alltid!! Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 Hos oss har vi blitt enige om en annen ordning med julekalenderen, vi har en aktivitetskalender, der det står en ting hver dag som hele familien skal gjøre sammen. Det er alt fra å bake pepperkaker til å kose oss med å se en film sammen. Det er veldig populært faktisk, dem gleder seg allerede til vi begynner med den, og alle syns det var helt i orden å ha det slik, så får dem pakker i helgene, og de siste par dagene før jul. I pakkene dem får så prøver jeg å gi dem endel praktiske ting som dem har bruk for. Og på julaften får dem alltid en film ilag. Ett år kjøpte jeg en pakke med masse plastdyr, så fikk minsten ett dyr hver dag. I år vurderer jeg lego, er veldig populært med lego city for tiden blant dem største. Så har dem fått strømpebukser, sokker o.l. Og hvert år gir jeg dem ny tannbørste i kalenderen, det trenger dem alltid. Andre ting kan være : Badeskum såpe shampoo hansker/votter lue spill (slike små lomme reisespill f.eks, eller kort)
Tommage♀♂ Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Vi skal kjøpe lekekjøkken til frøkna til jul, og kommer til å pakke inn "kjøkkenting" til kalenderen. (Gryter, asjetter osv som følger med) Hun blir 2 år 1.Desember og får nok temmelig mange pakker da, så de første årene kommer hun nok til å dele kalender med lillebror
3 rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 www.helti100.no dette er en veldig fin side med ting til julekaledere
børdi Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 enig med deg,, i fjor kjøpte vi thomas toget serien i duplo, siden det var noe hun ønsket seg.. delte den opp i masse pakker og hadde litt snop osv på lørdagene da, så med det, og noen sabeltannfigurer hadde vi nok pakker, så da ble det ikke så ille alikevel...:-) Kommer til å gjøre noe av det samme i år, men legge i litt str bukser, sokker, gensere osv som hun trenger.
ettie Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Hva med å lage en aktivitets kalender for barna. En lapp med en aktivitet for hver dag. Feks: Bading, kino, lage pepperkaker osv. Genialt synest jeg. Så får man gjort noe spennende sammen som familie hver dag frem mot julen også. Og det er jo mye det julen handler om.
*ale* Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Joda men ha ikke tid til sånt hver dag:) Så legger det til helgene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå