LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Har en venninne sm er alene med ett barn på 2 år. Hun er ufør pga fysisk sykdom, en sykdom som gir seg utslag i bla økt behov for hvile, hun blir fort sliten og kan ikke stå på så mye som oss andre. Hun har ikke stønad til barnetilsyn da dette krever at hun er i jobb, under utdanning eller reell arbeidssøkende. Økonomien er ikke den beste som ung og ufør. Jeg mener jeg har lest at hun kan få støtte til barnepass (noe ala stønad til barnetilsyn) for å få hverdagen til å gå rundt, men klarer ikke å finne info om dette noe sted. Slik det er nå holder hun på å slite seg forderva og vi venner må stille opp som barnevakt "bare" for at hun skal få seg en time på sofa for å klare ettermiddagen. Hun har nå søkt barnet inn i barnehage under særskillt grunnlag, og fått legeerklæring på at hun har absolutt behov for avlastningen det gir. Men dette vil gå sterkt ut over hennes økonomi, og jeg mener bestemt at det skal finnes en ordning, en paragraf, et smutthull som gir henne rett på støtte til barnehage. Hun har selvsagt tatt dette opp på NAV lokalt, men de haddde ikke fått spørsmålet før, og kunne dermed ikke svare. (ehh...ja) Er det noen som vet? Setter stor pris på hjelp her.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Det at også uføre aleneforsørgere skal kunne få støtte til barnetilsyn har vært foreslått, men jeg er bortimot sikker på at det ikke har blitt innført. Men under de forholdene du beskriver er mulighetene svært gode for at hun kan få barnehage betalt av det lokale barnevernet, med grunnlag i barnets behov.
nick_339050 Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hei Barnehageprisene er regulert i forhold til inntekt. Har hun inntekt under 150.000 koster en fulldagsplass kr 777,- For inntekt mellom 150.001 - 300.000 koster den 2071,- og for inntekt over 300.000 koster den 2330,- Utenom dette er det ingen spesielle ordninger for uføre, men hun får jo ekstra uføretrygd hvis hun er ung ufør. Dette burde utgjøre ca 12.000 pr mnd. I tillegg kommer støtteordninger til aleneforsørgere som jo i allefall er dobbel barnetrygd ca 2000.
* 5 om dagen * Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 grunnstønad kan den dekke noe sånt da?? vet ikke men...det er jo flere grader av den....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Da har jeg kanskje bare sett en diskusjon eller et lovforslag ang temaet da. Var skråsikker på at det fantes en ordning. Og jeg mener uansett at det absolutt burde finnes et slikt tilbud. Skal snakke med henne jeg, hun må sikkert ha litt ekstra back-up om BV skal være aktuellt. Men takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå