Gå til innhold

Hva synes dere om debatten om barnas sexualitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mye snakk om dette i mediene i forrige uke, at man ønsker at barn i barnehagen skal utfolde sin sexualitet, hva sier dere som har lest om dette om saken?

Jeg mener at man ikke bør oppfordre, men heller ikke straffe sexuelle aktiviteter. Alle barn gjør det, og man bør lære dem at det er ok(men så klart ikke på åpen gate).

Vet om ei som ble tatt av barnehagetanta med en gutt på badet når hun var 4 år og fikk KJEMPE KJEFT....det synes jeg er feil!!

(det er altså ikke snakk om å sette av tid til "sexleker" "doktorleker", men å ikke fye og hysje det ned)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan fortelle om noe som skjedde meg da jeg var rundt 4 år.

Jeg lekte mye sammen med en gutt som var 1 år eldre enn meg. På et tidspunkt fant denne gutten ut at vi skulle utforske hverandre, det begynte med vanlige doktorleker - og jeg syntes det var helt ok - men etterhvert gikk det over til å bli mye mer seksuellt prega og jeg ville ikke mer. Siden han var gutt klarte han å holde meg fysisk nede en stund, etterhvert ble bruken av trusler mer vanlig. Ingen voksne forsto hva som skjedde og jeg endte opp med å bli seksuelt misbrukt av denne gutten frem til jeg var 11 år! Prøvde flere ganger å stoppe han, men da fant han alltid en eller annen måte å true meg på..........

Dette har vært med på å prege meg og livet mitt frem til nå. Og spesielt nå som hormonene hopper og danser i kroppen så kommer vonde minner ofte frem. Har gått i terapi i lang tid for å bearbeide følelsene rundt dette.

Med bakgrunn i min egen erfaring så synes jeg at barn helt ok kan leke doktorleker og se litt på hverandre. Men jeg synes det blir for mye fokus på det seksuelle når det er diskutert i media nå. For jeg tror ikke slike overgrep jeg opplevde er unormalt, desverre. Vi er alle seksuelle vesener, men vi må ikke bli så opptatte av å være det at det blir det eneste vi fokuserer på. Barn skal lære ting med tiden, ikke alt på en gang.

La barn være barn, og la de få utforske i sitt eget tempo. Samtidig så må vi voksne kunne snakke med barn om ting de lurer på, også om kjønn og seksualitet - men på barnets premisser og med et språk som er begregnet for barn.

Skrevet

det var ikke no særlig å lese om at du hadde det slik...men der igjen ser man jo at hvis det hadde vært mer åpenhet så kunne det kanksje blitt forhindret?

Turte du ikke gå til dine foreldre og fortelle om det?

Skrevet

Jeg er en klar motstander. Synes ikke barn skal løpe nakne og beføle hverandre (kanskje litt drastisk dette).

Sexalder i Norge er ikke 16 år som loven sier, det er allerede for mange barn 11-12 åringer som er sex aktive. Tror nok barn lærer det meste om sex for tidlig uansett og de behøver ikke å lære det i barnehagen.

HELT KLART IMOT!!!!

Skrevet

og du har lest alt hva dette dreier seg om?

Fordi det er jo ikke snakk om å oppfordre ungene, men å akseptere at de gjør det! ikke fyfy på de lissom......

Tror uansett ikke du klarer å unngå at unger tar på hverandre....

Skrevet

Kjære anonym,

Med et større fokus på barns seksulalitet i den settingen (barnehage?) hvor du lekte mye med denne gutten på den måten som pedagoger og psykologer nå i media har tatt til orde for, så hadde dette blitt stoppet og du hadde sluppet disse opplevelsene!!

Det tas til orde for å ikke å stoppe eller sanksjonere seksuelle leker mellom barn, men deriomot å sosialisere. Barn må vite om og bli fortrolig med sin egen seksualitet for å kunne lære å sette sine egne grenser og si stop og si fra.

Vi lærer naturlig nok barna at hvis noen slår dem eller kaller dem atygge ord, så skal de komme til en voksen og si fra. Men fordi seksualitet er tabu er det ingen som forteller barna, at hvis noen tar deg på tissen uten at du vil ha det må du si fra. Det er FEIL og kan bare løses ved at voksne legger tabuene sine til side og åpner munnen, fremfor å lukke øynene, si fy eller andre helt uholdbare strategier. Strategier vi aldrig ville brukt, når vi skulle lære ungene om andre ting!

Skrevet

Tiger-baby!

Du har helt misforstått debatten. Den dreier seg faktisk ikke om SEX! Men om seksualitet! Det betyr at det ikke er snakk om å lære ungene om å ha sex, men om kroppen deres, hvordan den fungerer og at de selv bestemmer over kroppen sin og å respekterer andre sin kropp.

Å gå rundt å tro at man kan utsette barns seksuelle bevisthet helt frem, til 16-årsalderen er i beste fall veldig naivt og å prøve på det tror jeg kan være direkte farlig. Alle tabuer, hemmeligheter og forbudte ting kan bare lede noe negativt med seg.

Skrevet

Jeg er førskolelærer, og enig i mye av dette om åpenhet omkring barns seksualitet. Det skal ikke være fy fy og utforske egen eller andres kropp, det er en naturlig del av barns nysgjerrighet. Men jeg er dypt uenig om en ting: nemlig at barna skal få onanere åpenlyst!! Man skal akseptere at de onanerer, men lære dem at dette er noe man gjør når man er alene. Det er da dette som er normalt for oss voksne. I min barnehage sier vi til barna at "det er greit at du koser med tissen din, men du kan heller gjøre dette hjemme på rommet ditt" (eller noe i den duren). Altså anerkjenne, men sette rammer for hvor det er akseptabelt.

Skrevet

men det er jo nettop det som er menigna her, de skal lære at det er OK å gjøre det men IKKE ved bordet f.eks!!(altså akkurat sånn at vi lærer å ikke fise ved maten osv.)

Men man merker fort om folk har fulgt med på saken eller bare leser overskriften....ble litt satt ut når jeg hørte de første tingene om dette på radio men når jeg fulgte litt mere med så fikk jeg etterhvert et bedre inntryk av hva som var saken her!

Media er flinke til å overdramatisere!!

Skrevet

hei,

vet ikke hvor jeg har vaert, sikkert nedgravd i masteroppgaven min, men fikk foerst denne debattenmed meg idag (da jeg var inne paa vg for aa sjekke om det var nye resultater mht oslovannet:( )

syns det er noen morsomme og gode innlegg som florerer derinne, og det er absolutt verdt aa ta en titt derinne :)

jeg venter selv en gutt og jeg og mannen min har hatt samteler mht dette tema allerede:) om hva vi burde si naar han er stor nok til aa skjoenne man ikke drar seg i tissen osv.. naar man evt er 'stor nok' og hva som er mest pedagogisk riktig aa si (jeg er selv hovedfagstudent i pedagogik:) naar men burde ta snakken om blomster og bier osv. vi kom ikke riktig frem til noe 'facit' men fant ut at vi vil heller vaere for aapne (hvis det er mulig) enn aa vente for lenge til aa prate om slike ting. De er jo naturlige oppfoersler, som det ikke skal forbinnes tabu, frykt eller fornedrelse mht, men det er jo greit aa formidle fra en tidlig alder at man tar ikke paa seg selv med mindre man er alene. dette er jo ogsaa viktig slik at barnet ikke blir latterligjort av andre, fornedret og et evt offer for mobbing hvis lign atferd skulle finne sted paa et tidspunkt det bare ikke passer seg.

ja, det var mine tanker, en torsdags morgen:)

Skrevet

jeg utdanner meg til førskolelærer nå og har gjrt meg opp noen synspunkter om saken. vet ikke hva som egentlig er det rette, men her er hvertfall slik jeg ser det...

Mange barn er svært opptatt av det med hvertfall åse på hverandre. kommer man inn i et rom hvor dette foregår bør en hvertfall ikke reagere på en slik måte at barna føler skam. jeg mener det er helt normalt at barna begynner å utforske og synes slik kan være spennende.

Kanskje kan det være en ide`med litt bevistgjøring på dette feltet, siden det uansett vil finnes enten vi tar det opp eller ikke. Barn er jo nysgjerrige av natur og det bør de få være. ved å bevistgjøre personalet i barnehagen og at de snakker litt om hvordan de kan møte slike situasjone tror jeg dette kan hjelpe barna.

(Men mener absolutt det er en stor forskjell på det å være nysgjerrig å se på, og det at leken går over til litt mer grovere aktiviteter)

Skrevet

synes det er mange gode argumenter her!

Jeg synes heller ikke at man skal oppfordre til sexleker, men det er det jo ingen som hadde tenkt å gjøre heller!:)

Men å få ungene til å skamme seg er jo heller ikke riktig! Vi må jo regne med, vi som skal få barn, at de en eller annen gang begynner å se på og ta på seg selv/andre

Skrevet

Jeg er enig med HI - man trenger ikke oppfordre til seksuell utforskning, men heller ikke hindre dem, eller på noen måte straffe dem for det. Barn legger jo slett ikke noe seksuelt i denne type lek - de er nysgjerrige, merker at det pirrer "nye" sanser og synes det hele er spennende. At en over her opplevde at det førte til overgrep over flere år, er trist, men jeg tror ikke det skjer ofte heldigvis. Men NETTOPP på grunn av slike episoder, er det viktig med åpen dialog rundt det. Barna må få en følelse av at det de gjør ikke er galt eller skittent. Det er viktig at barnet føler seg trygg på at dersom de opplever noe i forhold til slik lek som de synes er ekkelt og feil i forhold til egne grenser, at de da kan komme og fortelle om det til de voksne, uten å få skjenn. Det er også viktig at de forstår at de må være lydhøre for hverandres grenser; hvis noen ikke vil være med på leken lenger, så er det ok.

Jeg husker selv at jeg ble "fersket" i doktorleken da jeg var liten - og at vi fikk en ordentlig skjennepreken. Sjelden har jeg følt meg så skitten og fæl som da, husker at den skamfølelsen satt i lenge. Det blir helt feile signaler å sende - kropp og seksualitet skal ikke være forbundet med noe negativt.

(hører egentlig ikke til her inne heelt enda, men ble så engasjert, så måtte bare...hehh...) :D

Skrevet

er ikke dette om hun psykologdama da??hu sa jo at de skulle få leke puleleker o.l.ikke bare at man ikke skulle gjøre sex om til fyfy.

har 2 barn på 2.5 og 6.5 år selv og de er nysgjerrige på hverandre og både nakne voksne og barn.her i huset er det lov å spørre hvis de lurer på noe angående kropp og andre sexuelle ting.de lurer jo på hvor babyen i magen min kom både inn og snart skal komme ut.jeg forteller dem sannheten på en grei og enkel måte.når de er nysgjerrige på meg naken eller hverandre så kan de også bare spørre og jeg har fortalt om jente og guttetiss,men de har aldri lov å drive med "puleleker"eller tapå leker med hverandre eller selvsagt ikke meg.

syntes det er stor forskjell å opplyse barna om sexualitet og kropp og la dem være nysgjerrige på seg selv og andre mot å la dem leke sexleker i barnehagen.syntes det er helt forkastelig og på grensen til å bli perverst!!!

de lærer jo ikke at kroppen er deres egen og ikke for hverken andre voksne eller barn har noe med å tukle med den på denne måten.

er ikke så lenge siden jeg lærte eldstemann at han må vaske tissen og rumpa si selv for han er så stor gutt nå og den delen er hans private plass som ingen skal røre,så skulle de la barna få gjøre sånn i barnehagen??!!

nei de må helle lære barna at det er et privat område som ikke fysj fysj men et sted andre ikke har noe med å røre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...