Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Hva slags mat skal jeg IKKE gi til gutten min på 7,5 mnd.(hvilken type fisk/kjøtt skal jeg styre unna)? Hva slags frukt skal jeg IKKE gi han? Kan han f. eks. få smoothe blanding (av blåbær, bringebær og banan)? Vet at han ikke skal ha melkeprodukter før han nærmer seg året.. Syns det er vanskelig å lage middag, for er så redd for å gi han noe som jeg ikke skal gi han.. Vi har ingen kjente allergier hverken på den ene eller andre siden.. Kjøttet skal bare kokes? Kan det tilberedes i ovene? Er det bare stekemat de ikke skal ha? Ja, det ble noen spm. Om du ikke kan svare på alt, så er det fint om du skriver det du evt. vet=) På forhånd tusen takk=D
kladde Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har også tenkt å lage middag selv, og har prøvd å lese meg til hva bør gi og ikke bør gi. Basert på det jeg har lest på div. nettsteder (amerikanske, norske, svenske): - Du skal IKKE gi: honning, peanøttsmør, nøtter, skalldyr, rått kjøtt og fisk (inkl. spekemat, salami), upasteuriserte oster - Du bør vente litt med melkeprodukter, men kan begynne med yoghurt og litt melk/ost i matlaging og som pålegg fra 10 mnd - Du bør vente litt med grønnsaker som inneholder mye nitrat (12 mnd): rødbeter, spinat, salat, endiven, fennikel, kål, squash, bladselleri. Grønnsaker bør kokes til de er ti mnd. Agurk, tomater og artisjokker er litt "tøft" for magen, men du kan gi det fra ca. 10 mnd. - Sitrusfrukter, jordbær og druer er tøft for magen, så det kan du vente litt med. Ellers kan du gi alt av frukt. Frukt kan gis rå fra ca. 8 mnd. Den smoothien du nevnte er nok grei. - Du kan gi alt av kjøtt og fisk - men det er greit å begynne med magert kjøtt og kylling. Begynn forsiktig med små mengder og øk etterhvert. Husk at farseprodukter kan være tilsatt salt og konserveringsmidler. Rene produkter er best. Du kan gi eggeplomme - men bør vente med eggehvite. (allergifremkallende). Noen fraråder fisk hvis det er mye allergi i familien. Da bør du vente til ett år. Linser og bønner er også bra proteinkilder. Kjøtt bør kokes - har lest at man også kan ovnsteke det fra ca. 8 mnd. - Ellers bør du selvsagt unngå salt, sukker og tilsetningsstoffer så lenge som mulig. Du kan krydre med urter, kardemomme, kanel, ingefær og karripulver. - Vegetabilske oljer er bra å tilsette - evt. usaltet smør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå