Gå til innhold

Er det noen her som kan noe om blomster??? Orkide.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nydelige hvite orkide med 26 store hvite blomster på har blomstret siden jeg fikk den første juni.

Nå har vi vært på ferie, og det har den ikke tålt. Blomstene henger slapt ned med har ikke falt av enda. Er det noe håp?

(Den har fått ALT for mye vann...)

Hva gjør man med dem når de er avblomstret? Ikke noe og håpe på nye blomster? Klippe av stilken og håpe på ny stilk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

klipp av så kommer det nok nytt

Skrevet

Klipp av hvor?

Hele stilken helt nederst ved bladene?

Skrevet

Klipp av ved det tredje øyet (den tredje "klumpsaken") har jeg lært av svigermor...

Men jeg gidder aldri å vente på at den skal komme igjen, så den går i søpla, uff...

Skrevet

Dær hvor den tredje blomsten sitter???

Skrevet

Har du blomster overalt på den? Hehe...

Er sånn trekantklumpsak, er det ikke? Inntil "stammen"...

Skrevet

har hatt blomster på mine orkideer flere ganger. Første gangen de avblomstret klipte jeg ned hele stilken. Da tok det over 1,5 år før det kom ny stilk og blomster. Etter den avblomstringen llipte jeg av stilken i 5 ledd fra toppen, og da fikk jeg kjapt nye blomster. gjennomvanner de en gang i uka, og setter de på plass i potten når vanner har runnet godt av. Har hørt at orkide ikke skal stå med vann i potten.

Skrevet

Og ja, det er der blomsten er ja :o)

Skrevet

Hvis du ser helt nede på stilken så ser du det er ledd oppover. klipp ved andre eller tredje ledd.

Andre tips om orkideer:

-Skal ikke ha springvann, for mye kalk. Sett helst en bøtte utenfor og vann planten med regnvann.Du kan også koke opp vann og ta bort det øverste laget av vannet, kjøle ned og vanne med resten. (utenom det som er i bånn)

.Orkideer skal aldri flyttes. skal ikke skifte vinkel en gang. når du tørker i vinduskarmen skal du alltid sette planten tilbake _nøyaktig_ sånn som den sto.

-Gjennomsiktige potter, orkidegjødsel, gi litt mer vann enn et eggeglass i uka (det er for lite), orkidebark som bør byttes med jevne mellomrom

Skrevet

Jeg ble tipset på å klippe av de tre ytterste leddene, skylle rota en gang i uka, og sette potta i et vestvendt vindu.......og jaggu.....etter 4 uker har det begynnt å spire.....Jeg har aldri tidligere fått nye skudd, så dette funket faktisk... tok ikke lang tid før det begynte å vokse nye blader nederst også.....morro

Skrevet

At rommet er litt kjøligere på natt enn på dagen skal visst også være lurt for å få orkideen i blomst igjen.

Her har vi varmepumpe nå, dvs jevn temp hele døgnet, og orkideene kom oftere i blomst gang nr to da vi hovedsaklig fyrte med ved...

Skrevet

Så det er altså ikke håp for de blomstene som er dær nå, men mulig å få nye blomster?

Det er to stilker på den nå, og blomster tett i tett begge beier. 26 stk tilsammen. Så innmari synd at de ikke overlevde at jeg reiste bort. Det var masse vann i potta da jeg kom hjem. Ikke bare litt fukt liksom, men det demte opp med vann nedi dær. :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...