Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Har ikke fått me meg noen tråder om det her på skravle.. Iallefall.. Hvis dette blir slik i en bhg Daniel skal inn i, holder jeg han hjemme til han begynner på skolen. Seriøst.. Greit at de skal lære seg og slikt, men jeg vil ikke komme inn i en bhg og se andre jenter og gutter ligge i sofaen og onanere..! Ingen voksne mennesker vil, hvorfor skal barna måtte bli tvunget på dette..??? Syns det rett og slett høres forkastelig ut. Onanering og lign er for voksne. La barn være BARN sier jeg bare... Huff... Grøsser ved tanken jeg altså...
♥Prinzessin♥ Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Du - det er ikke noe som skal inn i en læreplan, altså! Arrangerte sexleker er det jo ingen som har sagt noe om! Det er det sannsynlkigvis ingen som vil akseptere heller. Poenget er at barnehagepersonellet skal ha en naturlig innstilling DERSOM de ser at barn leker doktorleker. Dette betyr ikke at alle barn plutselig kommer til å finne ut at de skal kle av seg og onanere hele dagen. Hvilke barn gjør det? Nei, barna våre kommer nok til å fortsette med å leke med dukker, biler, tegnestifter osv. Det er jo barna selv som bestemmer hva de skal gjøre, IKKE de voksne. INGEN kommer til å arrangere sexleker!
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hva betyr d at de skal få leke puleleken da? He he..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Les hele artikkelen, og de påfølgende artiklene. og så trådene som var i går på dette og så kan vi snakke om du fortsatt har noe å tilføye.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 Når barn i bhg begynner å holde fast jenter f.eks får å kysse de Er det ikke normalt å si "nei, det er ikke lov". SKal man heller si: Så flink du er! Uansett, MIN sønn skal ikke gå i en bhg hvor man har sexleker. Samme hva, men opfordrer IKKE sønnen min til verken å onanere eller lære å nyte kroppen sin i form av hva vi voksne gjør. Jeg klarte meg fint i 16år uten sex. Det skal jammen sønnen min åsså, uten å måtte lære det i bhg.
Dronningen! Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 HI Tror du virkelig at seksualitet for ett barn er det samme for oss voksne?
*bolla pinnsvin* Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Det var masse tråder om det her i går, så tror de fleste har asgt sin mening om saken. Ikke enig med deg, forresten. Synes du (og mange andre som postet her i går) la mye mer i det som ble skrevet enn det som faktisk stod der. Dere vrir det jo omtrent over på at det skal være sex-opplæring og organisert onanering i barnehagen og det var jo overhodet ikke det saken handlet om.
gizka Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 så et program om det når jeg gikk gravid.der bygger de hytter inne i barnehagen som man kan gå inn i å vise sine ting å tang frem,og hvis man vil,kan man kjenne også.meningen med det er at ungene får avslappet forhold til sex og da blir de ikke pedofile/sexuelle forbrytere.når jeg så foreldrene som satt der og snakket så positivt om det opplegge,var jeg helt sjokket!!ALDRI om mine ungene skal i slike barnehager!!!aldri!
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 ikke mine barn heller!!! men hva tror dere at d betyr at de skal få holde på med puleleker?
rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 barn leker doktor, fødsler, mor og far, ammer dukker osv.. så lenge de gjør dette med klærna på er det ingen ansatte som reagerer negativt.. og det er ofte jentene som springer etter guttene for å susse.. og så lenge alle er med på leken er det jo bara morro og alt handler om nyskjerrighet og øving på voksenrollen.. men når hun pia sier onanering og springe naken skal være naturlig så reagerer eg.. skjønner ikke hva hun ser for seg da? og dere som er for dette!! hva inneholder onanering og springe naken??
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2007 barn leker doktor, fødsler, mor og far, ammer dukker osv.. Nettopp - me klær på. Dette er da normale ting. Men anser IKKE dette for å være puleleker, hva er det??
ana baroma Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Det jeg er litt usikker på er om personalet greier å fange det opp dersom det er noen som blir utsatt for ting de ikke vil... jeg vet at barn har et seksualliv, og det skal de ha. Men at barnehagepersonalet skal ha noe med hvordan mine barn skal forholde seg til det - det ønsker jeg ikke. Jeg vil heller gi mitt barn muligheten til å oppdage disse tingene for seg selv, og allerede som lite barn lære seg hva man gjør alene og hva man gjør sammen med andre osv. Jeg forsøker å se positivt på utspillet, men jeg vil fortsatt ikke at barnehagen skal ha all mulig innflytelse på mitt barn. Og dersom det tillates, og gjøres til en positiv ting å gjøre - så vil det kanskje utarte? For meg er seksualliv noe man har fra man er liten til man blir gammel. Men hvorfor skal man absolutt gjøre det til en barnehagegreie? Føler meg litt gammeldags og tantete her, men det får nå bare være:)
rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 ikke sjønner eg det heller.. og tror faktisk mange mener at dette er "puleleker" siden de er så positive til det pia sier. ellers skjønner eg det ikke.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Har du ikke lekt puleleker? Det er når man legger seg oppå hverandre og liksom puler. Med eller uten klær, jenter eller gutter, gutter med jenter osv osv... Det er normalt at unger "onanerer". Gutter drar seg i tissen fordi det er godt, jenter gnir tissen mot hender eller trær. Hvorfor tror du jenter synes det er så kjekt å ri hest? *ler* Dette foregår i hele barndommen. Jeg har sett 3åringer som "onanerer". Og det har ikke vært noe overgrep ute å gått altså. Barn har seksuelle lyster de også, som de bør få utforske. Og nå er det ikke sånn at man har tenkt å lære barna å onanere i offentlighet.. men de skal lære at seksualitet ikke er en ekkel ting som må gjemmes og skammes over.
rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 helt enig,, eg jobber i b-hage. ser ikke probleme me hele greia. ingen som gir ungene dårlig følelse om de plutselig stikker hånda ne di buksa. entel later vi som ingenting, og sier nå kan du vaske hånda di før du skal spise, el leke, får nå har du tiss på fingrene. IKKE høyt slik at alle barna hører på el.. og ikke sier vi FY SKAM dere om noen susser andre. sier noen nei, så ber vi ungene lytte og slutte med leken.. hva pia mener med puleleker?? og hvorfor mange er syns det er bra???
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. oktober 2007 TanteBassa og Augusta Da sir jeg bare: Oi, så flink du er til å ordlegge deg! Igrunn det jeg mener, men syns det på nyheter og lign kom så feil ut..
*Kari* Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Det verkar på meg som om mange har misforstått dette utspelet som ei oppfordring til å arrangere leiker med seksuelle undertonar i barnehagen. Slik tolkar ikkje eg det. Meininga (trur eg) er vel meir å oppfordre dei som arbeider i barnehagar til å møte situasjonar der born sjølv tek initiativ til slike leikar, med aksept og forståelse, i stadenfor "æsj, fy, slutt med slike ekle ting" osv. Eg veit ikkje kva eg skal vere einig i; men synes mange her svartmalar bildet veldig, og mantraet "La barn være barn" vert litt dobbeltsidig, når det denne Friis eller kva ho heiter oppfordrar nettopp til det; la born oppføre seg som born, også når det gjeld seksuell/kroppsleg utforsking. Når det gjeld akkurat onani-biten, så trur eg det beste er å møte born med forståelse for at det er godt å kose med tissen sin, men også ei forklaring om at det er noko ein må gjere når ein er aleine, og ikkje i bornehagen saman med andre born. Det er ikkje akseptabelt for ungdomar eller vaksne å tilfredsstille seg sjølv seksuelt i andres påsyn, og det er det kanskje like greitt å lære, først som sist?
rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 ja.. helt enig.. har sett jenter ri på hest.. og har ikke reagert. har sett gutter og jenter gni på tissene sine i b-hagen. men slik eg forstår pia, vil hun at vi ikke skal be ungene kle på seg og ser vi dem leke nakne på et rom skal de få lov.. syns at der går grensa da..
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2007 men slik eg forstår pia, vil hun at vi ikke skal be ungene kle på seg og ser vi dem leke nakne på et rom skal de få lov.. syns at der går grensa da.. Akkurat - der går grensen. Det er ikke normalt at man skal være naken og vise frem tissen sin overhodet. Man er naken unntatt i garderober og på doen. Og på soverommet hvor man er alene (eller me kjæreste, blabla..) Hvis Daniel leker me tissen sin i badekaret.. Da bryr jeg meg ikke. Men når han er 5år og leker me den i bhg.. Nei, det blir for dumt for meg. Barn bør lære at nakenhet er ting som skjer alene eller på off.rom og me sine kjærester.
rosa og en blå Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 *kari* ja slik tror eg det er ment også.. men hun pia sier springe naken i b-hagen.. hvorfor skal de det? og eg har jobbet i 8år i b-hage-- sett mye "onanering" og "pulelek" ingen har sakt at de skal skamme seg. har møtt nakne barn i lekehus og lignende. har bare sakt at de må ha kleda på i b-hagen og sånt gjør vi hjemme på romet.. men det er tydeligvis feil.. så frå no av må eg bere si #så kjekt dere har det" og gå videre. mens 5 unger leker med hverandre.. jaja..
*Kari* Skrevet 17. oktober 2007 #21 Skrevet 17. oktober 2007 Slik dette er framstilt i media verkar det litt voldsomt, ja. Men veit ingenting om kva denne pedagogen har sagt og ikkje; har aldri høyrt henne personleg legge ut om desse teoriane. Og ja; som forutsetning for dette kan det verke som om ho legg til grunn at dagens tilnærmingsmåte til borns seksuelle utfoldelse i barnehage er nettopp den voldsomme og "skam-påførande" måten som eg skisserte i forrige innlegg. Eg trur ikkje det i realiteten er slik; trur dei fleste som arbeider med born takler dette på ein heilt grei måte. Eg trur ikkje born blir traumatiserte og seksuelt ufrie seinare i livet av å bli fortald at dei må kle på seg igjen viss dei har kledt seg nakne i barnehagen. Så mitt innlegg er ikkje meint som ein varm forkjemping av Pia Friis (herregud, hugsar eigentleg ikkje om det var det ho heitte, litt dust viss eg gissar feil) sine teoriar/meiningar, men som eit "?" til alle dei som tar så voldsomt på veg over dette. Dei som skriv at "viss dette er slik dei praktiserer i vår barnehage tar eg ut ungane og sluttar i jobben slik at eg kan vere heime med dei!" eller skisserer barnehagar med ville orgiar applaudert av personalet, synes eg har sett seg lite inn i saken. (enno mindre enn meg..=))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå