Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Ingers rugbrød!! 1,3 kg fin sammalt hvete 200 g fin sammalt rug 200 g helkorn hvete 75 g gjær 2 strøkne ts salt 9 dl hvetekli/kruskakli 1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann) 1 dl linfrø 1 dl solsikkekjerner Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur. Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet. Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time. Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt! Spises slik: To skiver til frokost, to til lunsj og 1-2 til kvelds
Yellowgoldfish Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg kjøpte faktisk et i dag - men forklar hvordan og hvorfor du vet det fungerer? Går man virkelig NED i vekt???
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg går ned i vekt med det brødet;) Gikk ned 6 kilo på 2mnd forrige gang;) Skal bake det igjen i dag og begynne igjen. Går man tur hver dag i tillegg så blir det helt knall;)
Yellowgoldfish Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Ok - tror deg! Skal prøve jeg.. Skjønner bare ikke hvorfor man går ned av det...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er ikke helt sikker, men leste noe om at siden brødet er litt bløtt inni, så setter det i gang bæsjen..hehe. Det er jo et fibersterkt brød, lett fordøyelig, lite kalorier og rett og slett sunt.. Men akkurat hva det er som gjør at man går ned i vekt, det vet jeg ikke;)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Hvis du går inn på startsiden.no og skriver inn ingers rugbrød, så kommer det opp endel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå