dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 jeg skal helst lage god og næringsrik middag til mannen min jeg, uten; mel melk potet ris pasta da er det vel stort sett bif og tomatsuppe igjen :-) har dere noen gode oppskrifter?
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 kyllingsalat skinkesalat æsj, var ikke lett dette..
dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2007 hehe det er stort sett det det går i her... og stekt kjøtt, det er ikke så lett nemlig :-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Har han hveteallergi, stivelse eller glutenallergi? Reagerer han på melkeproteinet eller melkefettet? Litt enklere å vite da skjønner du!
dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2007 hei... problemet er at vi slett ikke vet enda, og at han venter på gastroskopi for å finne ut av dette. så det med kornet det vet jeg ikke, men han har melkeintolleranse og ikke melkeallergi, såpass vet jeg ;-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Hehe.... Da er det sånn som med til samboern min da! Hvis han har melkeintoleranse så kan man fint bruke laktoseredusert melk! Ellers kan dere fint bruke soyamelk f.eks! Vi brukte sånn glutenfritt mel som man får kjøpt på butikken, så da kan man fint lage sauser, pannekaker etc! Vet flere som har laktoseintoleranse som må bruke glutenfritt mel, og de lager maten med dette melet istedet for vanlig mel! Skal han holde seg helt fra stivelsesprodukter ettersom han skal holde seg vekk fra poteter etc da eller?
dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2007 jepp, for å se om det er det som er årsaken... jeg for min del tror det er cøliaki, men jeg kanjo ikke bestemme at det er det :-) det hadde vært greit å få vite hva det er i alle fall, og det får vi jo nå snart.... det vil si at du bruker litt tid på å finne på middager du også da faktisk? eller bruker du glutenfritt mel, og lager hva som helst?
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Til sauser bkan du jo da bruke maizenna til å tjukne de med, siden mel og potetmel faller bort. De aller fleste restauranter bruker også maizenna i dag. Som erstatning til melk finnes det jo ris og soyamelk. begge disse er litt søtere, dessverre, enn vanlig melk og jeg merker at noe er anderledes med maten hvis den ikke er godt krydret. tomatsuppe kan du jo ikke kjøpe ferdig, da må dere evt lage den fra bunnen av. Til biff kan du jo lage ordentlig bearnaise (eh, han skulle vel ikke holde seg unna egg...?). Hvis det er cøliaki kan en jo lage hva som helst: Stekt kjøtt/fisk med grønnsaker. Det finnes jo masse godt. Farseprodukter er jo også "rene" og kan fint brukes. Du må nok regne med å lage mye mer av maten fra bunnen av og etter at du har fått dreisen på det (ting tar litt tid i begynnelsen, du må jo sette deg inn i mye...) vil du merke at dere har fått et sunnere kosthold. Det finnes glutenfri pasta, hvis det er til hjelp.
dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2007 hei kakemonsteret, jeg har alltid laget maten fra bunnen av, dså det er i grunnen greit, men jeg syns det er fryktelig kjedelig med salater av ymse slag, he he kasnkje jeg egentlig savner å kunne bruke ordentlig smør og fløte i maten, sånn at det smaker godtesen... for vi spiser jo middag hver dag, men det blir mye kjøddeig og spaghetti :-) og når det da helst skal være uten tilbehør, alstså spaghettien så blir det jo litt i dølleste laget :-) også savner jeg å kunne jukse litt når jeg er sliten, å spise pølse med potetstappe for eksempel... hahaha jeg har nå avslørt at det egentlig er jeg som er lat, for det finnes jo masse man kan gjøre... bra dame! takk for svar jenter!
lizzie81-jente08-termin:050110 Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Dersom en av dere er medlem av astma og allergi foreningen, kan du bruke medlemsnr og etternavn og logge deg inn på: http://www.matskolen.no/oppskrifter/ Der kan du krysse av for de tingene du ikke skal ha i maten, og da kommer det opp masse oppskrifter på god mat som ikke inneholder disse tingene
dritgrei hei hei! Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2007 :-) er ikke det desverre, det hadde sikkert vært fint å se på dem... takk for tipset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå