Nassemor Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Vi har en gutt på 4,5 år. Han slutta med bleie på dagen da han var tre år gammel. Problemet er at han fremdeles har uhell. Noen dager går det greit, andre dager kan han tisse på seg flere ganger. Han sier selv at "det kommer så fort". Han har fremdeles nattbleie. Vi var hos legen i vår, som ga oss beskjed om å gi han faste tisse-tider. Og at vi måtte vekke han når vi legger oss og la han tisse på do. Vi har prøvd dette, men han har fremdeles full bleie om morran. Jeg synes det er vanskelig hvordan jeg skal snakke med han om dette. Han blir lei seg når vi snakker om det. Vi prøver å ikke være anklagende, prøver å si at vi sammen må finne ut hvordan han skal rekke å løpe på do. De fleste uhellene i barnehagen skjer når de er ute. Han er en sjenert gutt. Barnehagen fokuserer på problemet, nå har de et klistremerkeprosjekt som ikke fungerer helt. Håper noen har noen tanker omkring dette, og kanskje noen gode råd??
somm@r Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Vi hadde det samme problemet. Fant ut at han gikk for sjeldent. Nå passer vi på at han går på do hver tredje time og det funker fint.
EvaL Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Glem dusterådet fra legen om å ta han opp om kvelden, det virker bare mot sin hensikt. Dere venner da kroppen til at den skal tømme seg om natten. Ikke stress med dette, det er helt normalt at barn på denne alderen fortsatt trenger å sove med bleie på seg om natten. Ha heller fokus på ptoblemene med tissingen på dagtid. Be barnehagen slutte med klistremerke belønningen, og heller sørge for at de tar han med på do med jevne mellomrom, uansett om han sier at han må tisse eller ikke. Så kan de heller få klistremerker selv for hver gang de klarer å holde han tørr ;o) Nei spøk til side, det viktigste nå er at dere gjør det til en vane for han å gå på do, så får det heller motiveres med klistremerker senere for at han skal passe på å gå selv når rutinen er blitt bedre innøvd.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Siden han sover med nattbleie, så har dere jo bleier i huset, hva er det da å lure på? Sett på han bleie om morningen til helgen, og si at bleia blir på til han kan gå på do uten å tisse på seg. Med bleie på rompa skjerper han seg nok skal du se.
Gjest mor75 Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Dette trenger ikke å handle om å skjerpe seg! Gutter modnes ofte senere enn jenter på dette området. Derfor kan deg godt tenkes at det å kontrollere tissingen ikke er helt modent ennå. Enig med første taler, at det kanskje kan være lurt å konsentrere seg om dagen først. Det er ikke uvanlig at barn og særlig gutter tisser på seg om natten langt oppover i alder.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Hvis det ikke handler om å skjerpe seg, at han kanskje ikke er moden enda, ja da bør han jo være et bleiebarn da. Tisser man på seg uten å ha kontroll, så bør man jo gå med bleie på seg.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Hei! Jeg VET hvordan dere har det og gutten har det. Jeg var selv sengevæter til jeg var 7 år, tisset på meg hver natt og nå er det sønnen min som er gjennom det samme. Det er mye mer vanlig enn de fleste tror og det er ingen som tør å innrømme at de var det når de var små. Egentlig så skulle jeg ønske at moren min var litt som meg når det gjaldt det der, for jeg husker bare skam og en våt seng hver kveld. Sønnen min er nå snart 6 år og vi var først til lege(en fornuftig en) som sendte oss direkte til spesialist. vi har vært hos spesialisten flere ganger nå og ting begynner å gå litt bedre her. Det kan være flere årsaker til at barn tisser på seg om natten, viste du blant annet at det kan være arvelig? Dette fikk meg til å tenke på at det er godt mulig det finnes flere i min familie som hadde det samme problemet. En annen årsak kan være at barnet er veldig redd, men jeg tviler på at dette gjelder dere siden man gjerne bryr seg om barnet dersom man spør om råd;-) En veldig vanlig årsak er faktisk at barnet ennå ikke har utviklet det hormonet som vi har i kroppen som gjør at vi produserer mindre urin når vi sover, altså at kroppen tar opp mer væske når vi sover. Dette kan også være senere utviklet hos gutter enn hos jenter. Så til sist har man virkelige fysiske årsaker som trenger operasjon for å bli kvitt tissingen på natten, men dette vil i så fall ikke skje før han er litt eldre. Her er de råd jeg fikk av legen: Først når det gjelder det å tisse på seg på dagen i barnehagen. Dere får jobbe litt med det at han enten sitter på do å tisser eller om han skal stå så må han ta bukse og truse helt ned på knærne slik at han får tømt seg helt. Sett opp en plan til barnehagen om når han skal gå på do, ikke mer en 1,5 time mellom hver gang pluss de andre gangene(som når han går på do selv og FØR de skal ut). Og for all del, snakk med han om dette, fortell han at dette er veldig vanlig, for det er det!!! Ta en dag om gangen. Prøv å gjør det til et litt sennende prosjekt for han, for det er ikke hans feil, han gjør jo ikke dette med vilje, men det er lett å glemme seg og han sier akkurat de samme tingene som min sønn sa i fjor at han ikke rakk å løpe på do. Blir det ikke bedre utover vinteren får dere kanskje vurdere bleie når han er ute og leker så han ikke blir syk og dette må nå barnehagen kunne ordne på en diskre måte dersom han øsnker det. Min sønn var veldig fortrolig med det, men nå er han en veldig selvsikker gutt og ikke beskjeden eller sjenert i det hele tatt. Puh! Så var det over til natten. blir bare så sint når jeg ser noen råd noen kommer med skulle nesten ikke tro de hadde barn selv og da kan jeg ikke skjønne hva de gjør på denne siden. Natten var det ja, la han sove med bleie en stund til (ps! up and go-bleier ikke ikke bra, de tåler ikke nok væske, de andre er bedre), bli kvitt uhellene på dagen først. Ikke la han drikke noe minst 2 timer før han skal legge seg, la han få et par salte kjeks eller salamiskiver på kvelden og gjør hver natt til et nytt spennede forsøk. Ikke bli lei dere om bleien er våt om morgonen avfei det med at "pytt pytt vi prøver på igjen i kveld". Dere kan også forsøke å legge han uten bleie en ukes tid, men ha et lager med tisselaken og dyner klar;-) Jeg holdt på å vaske meg ihjel da jeg forsøkte det, men snart skal vi forsøke igjen, for nå har sønnen min fått medisin som skal stimulere det hormonet, så får vi se hvordan det går:-) Beklager å måtte si dette, men det er folkene rundt barnet som får barnet til å føle skam ved dette. Jeg husker ennå hvor flaut jeg synes det var når moren min snakket med andre om det, så det er så deilig å se at sønnen min ikke bryr seg om andre bran har forsøkt å erte han, han har bare sagt noe slikt som: "Ja jeg bruker bleie for jeg våkner ikke om natten for å gå på do" og da har han ikke hørt noe mer om det...det er jo ikke artig å erte noen som ikke tar seg nær av det. Dere får ha lykke til og krev å bli hennvist til en spesialist av legen deres, for å være ærlig så vet ikke han legen mye om hva han snakker om. Moren min forsøkte å vekke meg og bære meg ut på do om natten, men det hjalp ikke mye....for jeg tisset jo flere ganger i løpet av natten. Av hennsyn til sønnen min ønsker jeg denne gangen å være:
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 FY FAEN!!! Får vireklig håpe du ikke har barn, for det rådet du kommer med vil jeg virkelig kalle barnemisshandling! Jævla feig er du også siden du ikke står frem med nick....vel vel da kan jeg gjøre det samme.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 "Beklager å måtte si dette, men det er folkene rundt barnet som får barnet til å føle skam ved dette" innmari viktig poeng. Og da blir de stressa og så blir det bare værre. Vår 3 åring begynte å tisse på seg på natta når vi var hos farmor - fordi farmor lagde mye styr når det skjedde. (det skjer jo en sjelden gang ikke sant, når de drikker for mye osv.) Så kom vi til mormor, det skjedde, mormor sier - ja da bare skifter vi, pytt pytt. Hva skjer? siste uhell den sommeren :-) Han er nå 4,5 og har av og til uhell på dagtid. Gjerne i forbindelse med at han er ute og leker, eller har besøk og har det innmari gøy. han blir jo helt fortvila selv, så vi prøver å av dramatisere og minner han om gå gå på do. Husker selv jeg bæsja på meg en gang da jeg var fire år, husker jeg hadde holdt meg og holdt meg fordi jeg hadde det morro... Mannen min jobber i barnehage og sier de har unger på både 4 og 5 som må minnes på at de må huske å gå på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå