Gå til innhold

Måler man ikke symfyse-fundus mål lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nylig til 1.gangskontroll hos legen min, og hun sa at etter nye forskrifter er ikke kontrollene like omfattende lenger, og også mye sjeldnere. Det hele gikk veldig fort, og først etterpå kom jeg på at hun ikke målte magemålet mitt, det mener jeg da ble gjort på alle kontroller med min første. Har de sluttet med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gangen symfyse-fundus ble målt på meg var i uke 22..

På første kontroll kjenner man jo ofte ikke livmoren i det hele tatt, så da er det jo ikke vits i å måle heller:)

Jeg anbefaler å ta mange kontroller hos jordmor, i mitt tilfelle tar hun seg i alle fall MYE bedre tid enn legen! Og så er hun flink på sånne svangerskapsting også, der er ikke legen min verdensmester akkurat..

Skrevet

Jeg har heller ikke målt sf-mål enda, og jeg er 16 uker i morgen. Tror de har forandret på en del siden sist jeg var gravid, enda det ikke er så lenge siden egentlig. Det var i 05/06. Da prøvde de å høre hjertelyden ganske tidlig også, men det er egentlig greit at de har ventet med siden en gravid kan bli ganske så frustrert hvis man ikke finner hjertelyden, selv om vi vet at det er vanskeligere å finne det tidligere det er. Men sf-mål skjønner jeg ikke helt hvorfor, man kjenner jo som regel livmoren utenfra etter 12 uker.

Skrevet

ble ikke målt før i uke 22 hos meg....

har siden da bare målt det 3 ganger, er i uke 34 nå, så tror ikke dem er så "nøye" på det overalt lenger=)

Skrevet

På første kontroll i uke 11 ble ikke sf-mål målt. På andre kontroll i uke 14 ble det gjort, og på alle kontroller etter det, både hos lege og jordmor.

Skrevet

sf ble ikke målt hos meg før i uke 21..

Skrevet

første gang jm målte SF så var jeg i uke 17

vet ikke hvilken uke du er i når du var på første kontroll.......ikke noe vits i å måle hvis du er under 14 uker for livmora må jo ha vokst litt :)

Skrevet

Det er fortsatt vanlig å måle symfyse-fundus, men det måles som regel ikke før du har fått en "synlig mage", fordi før livmora kommer opp av bekkenet er det ingenting å måle. De fleste leger jeg har vært borti, mener uansett at symfyse-fundusmåling er "avleggs" fordi det ikke fungerer som noe nøyaktig mål, men snarere en indikasjon og den eneste måten å følge fosterets utvikling er å ha noe hyppigere ultralydkontroller gjennom svangerskapet.

Skrevet

Ble ikke målt før i uke 20.

Skrevet

Ble førstegang målt i uke 24 hos meg.

Skrevet

Måler hver gang vi... og jeg er ofte på kontroll også! Målt fra jeg var rundt 12 uker på vei, og livmora hadde vokst litt over skambeinet.

Skrevet

Jeg ble ikke målt før i uke 20...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...