sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Da min datter hadde bursdag, visste jeg at en av jentene som skulle komme, hadde alvorlig cøliaki. Jeg ringte moren hennes, som tilbød seg å bake selv, men jeg forklarte at jeg hadde lyst til å gjøre det jeg. Fikk gode råd og selve prosessen, det var viktig at ingen av redskapene inneholdt sporstoffer. Alt i orden, syntes det var en hyggelig ting å gjøre, og syntes det var interessant å lære om. Da bursdagen starter og alle jentene kommer, er det en annen mor som griper fatt i meg og lurer p å hva jeg har bakt. Hennes datter har nemlig alvorlig nøtteallergi, og kan ikke spise noe med sjokolade. Jeg hadde selvfølgelig bakt glutenfrie sjokolademuffins. Men jeg ANTE ikke at dette barnet også var allergiker. Og jeg kan ikke fatte at moren ikke ga beskjed på forhånd? Det løste seg jo, hadde en kake hun kunne spise. Men jeg syntes det var trist for jenta, for jeg hadde bakt masse med sjokolade, og satt fram skåler med sjokolade.
LivetErEnLek Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Det har jeg også vært med på, er ikke no gøy. Har man barn med allergier, får man enten si i fra på fohånd, eller ta med det de skal spise selv. De siste årene har jeg faktisk krevet på invitasjonene, at om noen barn har allergier, så må forledrene ringe å si i fra så jeg kan ta hensyn til det. Tror det er mange foreldre som føler at de er til bry om de gjør det og er derfor lurt å gjøre det sånn.
rødhette* Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Ja, det er viktig at de som har allergier/intoleranser sier fra, sånn at man kan ta hensyn!
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Synes d var rart av moren at hun ikke gav beskjed...bra du hadde en kake hun kunne spise da, men hadde jo vært trist dersom du ikke hadde noe den lille jenta kunne spise...kanskje moren helt hadde glemt seg, og at hun nå husker på d til neste gang... Får håpe d
Mockanin Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Dette var noe av deg jeg etterlyste når eldste min gikk i bhg. Informasjon fra foreldre om hvem som hadde allergi eller ikke. Derfor spurte jeg alltid foreldrene om det når dem skulle være med hjem fra bhg. MEN når det kom til bursdager så tok jeg ingen ringerunde på det. Selv ble jeg aldri spurt om sønnen min hadde noen allergier. Nå som jeg har en 2 åring (snart) regner jeg med at det etter hvert blir snakk om bursdager igjen. Da vil jeg sette pris på å få vite om evt. allergier på forhånd. Alle barna skal jo kunne kose seg i selskapet. Kan jo ikke skrive et "PS. har barnet allergi så si i fra på forhånd" på innbydelsene. Synes vel egentlig at foreldrene bør si i fra selv.
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2007 det var en god idé, Stella! det skal jeg huske på!
LivetErEnLek Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hvorfor kan man ikke det? Jeg gjør det, og det fungerer glimrende :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå