Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er nysgjerrig, fordi mamma har funnet seg en mann, som har en sønn som muligens har denne diagnosen. kan noen fortelle meg i korte trekk om "symptomene", og hva man "kan og ikke kan" gjøre ovenfor disse barna? Kjæresten til mamma mener nemlig at sønnen hans må få lov til og gjøre som han vil, oppførsel osv, fordi han er redd for at han skal bli innesluttet om han setter grenser for han. Jeg mener og ha hørt at barn med denne diagnosen må ha grenser i større grad enn barn uten? Fordi de ikke klarer og skille på alt? Jeg har virkelig ikke peil, men ønsker gjerne noe konstruktiv fra noen som vet!
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Barn med denne diagnosen, trenger grenser - som alle andre barn. Det er like trygt og viktig med grenser for et barn med ashberger, som for et barn uten denne diagnosen. Det som kjennetegner disse barna, er at de har vanskelig for å forstå sosiale koder. De faller lett utenom. Hos barn kan dette sees ved at barnet ikke forstår enkelt lek, eller selvsagte måter å omgås andre på. De kan svare litt i "hytt og pine" og oppførselen kan oppfattes som arrogant og utagerende. Disse barna kan fort bli frustrerte fordi de ikke forstår hva som foregår. Det er en alvorlig diagnose, og man kan ikke forvente at barnet skal inngå i en naturlig relasjon til andre barn/voksne. Barna kan lære seg(pugge) hvordan man oppfører seg i enkelte situasjoner, men kan ha problemer med å overføre denne kunnskapen til andre situasjoner. På den annen side er det uklokt å resignere, og tenke at man ikke kan gjøre noe fra eller til. Det er viktig med tett oppfølging, grensesetting og kjærlighet - det er umulig å si hvor langt hver enkelt kan komme.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Tusen hjertlig takk! Har du en link til en side jeg kan lese litt om dette? Evnt som jeg kan sende til mamma? Problemet er jo at guttens far ikke setter grenser, og gjemmer seg bak denne "men han kan jo ha en diagnose, vi må være forsiktige". Slitsomt for han, for gutten, for mamma, og alle rundt de!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå