Gå til innhold

Ang dette med allergi og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninnen min sin sønn er veldig allergisk mot melk. Han slutter å puste og blir veldig syk om han får i seg, eller kommer borti melk / melkeprodukter. Likevel tar barnehagen med seg varm kakao når de er på tur. dette utsetter gutten til venninnen min for en stor fare. Barna søler masse, og de har ikke tilgang til å få vasket barna etter de har sølt. (Som tidligere nemt blir han svært syk bare han kommer borti melkeprodukter)

Venninnen min har spurt om de ikke kan ta med varm saft eller lignende, men det sier barnehagen ikke går. fordi de alltid har hatt med varm kakao. er en tradisjon osv.

Venninnen min kommer mest sannsynlig til å gå ned i 80% stilling i jobben sin, slik at hun kan ta sønnen fri fra barnehagen den dagen de har turdag. Helt sprøtt synes jeg?? Er det virkelig slik at barnehagene kan gjøre "hva de vil"? Helt enig i at det ikke skal gå ut over alle barna at en i barnehagen har allergi, men det må vel gå ann å ta med annen drikke denne turdagen? hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke hun bare sende med gutten sin en termos med saft og så er problemet løst?

Skrevet

Det gjør hun jo. problemet er at gutten hennes blir syk om de andre barna har melk på seg og kommer borti han. dette er en småbarnsgruppe og de søler jo endel. dressene er vist fulle i kakao.

Skrevet

Er han så hyperallergisk at han blir syk bare han _tar_ på melk??? Har jeg aldri hørt om før.

Skrevet

Barnehagen har plikt til å tilrettelegge for barn med allergier. Det er noe hun har krav på.

Blir han syk av å ta på melk kan hun kreve at de vasker barna etter at de er ferdige med melkeprodukter. Hun skal ikke trenge å være hjemme med han de dagene de har turdag.

Skrevet

Har heller aldri hørt om dette.... ganske vanskelig å ha en unge med slik voldsom hyperallergi i barnehage i det hele tatt tror jeg.

Skrevet

aldri hørt om kontakt allergi?? mange som har det...

og tror ikke venninnen min lyger om dette. har selv sett hvor syk han har vært. og han har flere ganger sluttet å puste.

Skrevet

gutten har en ekstra person som "passer på han" i barnehagen. (de har en voksen mer på hans avdeling). og både hender, munn blir vasket på alle ungene etter måltid. bord, stoler og gulvet på kjøkkenet blir tørket over. så synes utrolig synd på hun nå når hun må gå ned i jobb bare fordi barnehagen absolutt må ta med kakao på turdagen.

Skrevet

Hos min yngste har de en praktikant som passer på henne hele tiden under måltider på turdager, glad for det ja.

(Melke, egg- og soyaallergi)

Skrevet

Nei, selvfølgelig tror jeg ikke venninnen din lyver om dette, har bare aldri hørt om det før. Men jeg må si at hadde dette vært mitt barn, så tror jeg at jeg hadde gjort det jeg kunne for å ha han hjemme, evt hatt han hos dagmamma. Ungene i barnehagen drikker sikkert melk ganske ofte og hvis det er livsfarlig for han, så ville jeg ha holdt han borte til han var stor nok til å kunne unngå melk på egenhånd.

Skrevet

Jo, dette syns jeg er skikkelig dårlig av bhg. Tradisjon? Er vel litt viktigere at en liten gutt slipper å bli syk bare fordi de MÅ ha med seg kakao på tur. De andre ungene vil sikkert sette like stor pris på varm solbærtoddy el vil jeg tro. Det er jo ikke bare snakk om å ikke tåle å drikke melk, men at han har en så ekstrem allergi - og det syns jeg de burde ta hensyn til, ja.

Skrevet

Enig med deg Rutletutt. trodde barnehagen hadde plikt til å sørge for at barna hadde det best mulig. de andre barna tar ikke skade av å få noe annet å drikke på turdagen.

Skrevet

Forstår problemet! Har ikke allergibarn selv, men ville ikke hevet et øyebryn en gang om bhg hadde byttet ut kakaoen med saft! Synes i grunn det hadde vært en selvfølge, MEN det forusetter jo også at alle tåler saften da :)

Skrevet

Var ikke meningen å så tvil om mamman til denne ungen eller i det hele tatt at han er så allergisk som du sier, men jeg har virkelig ikke hørt om det før. Og jeg kommer fra en allergi og eksem familie, har selv mye mat allergi.

Men når det er sagt så vet jeg ikke om jeg hadde turt å ha han i barnehage selv om han er så allergisk. Men meg om det da. Flott at han har fått en assistent på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...