Gå til innhold

Atopisk eksem. (Samme som på Eksem og allergi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppeline på 16 mnd fikk atopisk eksem rundt 8 mnd alder, samtidig som jeg begynte med mme tillegg.

Legene ba meg bruke hydrokortison krem (hvilket jeg IKKE har brukt) og HS ba meg smøre med fet krem.

Etterhvert ble det veldig ille. Hun hadde kløende utslett nedover bena og vabler, så veldig ille ut.

Jeg bruker lite melk selv i matlaging og slikt, men fikk beskjed av HS om å gi henne lettmelk når hun var året for da var det ikke behov for mme lenger.

Har begynt å tenke litt etterhvert og er egentlig mer for å fjerne ting som utløser eksemen fremfor å dekke over problemet med å smøre på ting så jeg fjernet melk fra hennes kosthold. Etter 3 dager var eksemen borte og nå etter 4 uker er huden som på en nyfødt. Ingen tegn til eksem eller vabler. :D

Jeg gir henne Nutramigen (hun er ikke glad i den) og bruker ris- og havremelk.

Hun er nå 16 mnd og trenger vel strengt tatt ikke mme lenger? Hun har normal vekt, helt perfekt etter sin kurve.

Hvordan løser dere andre disse problemene? Kutter dere ut mme og gir kun melk av typen ris-, soya- el havremelk? Og er det noen problemer forbundet med dette når hun er såpass gammel?

Håper andre kan komme med noen erfaringer med disse problemene

På forhånd takk! :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har atopisk eksem og samme med datteren til venninnnen min. Men venninnen's datter har fått påvist allergi (myye allergi) f.eks mot melk og dersom hun reagerer på noe blir eksemet ille. Men datteren min er ikke allergisk mot noe, men har allikevel atopisk eksem. Så det er ikke alltid man bare kan fjerne melkeprodukter etc..

Datteren min har det på henda og hun klør og klør og ser ut som en kjøttkake :( Spesielt om hun er sint og skriker så river hun seg på henda til de blør..

Jeg bruker olje i badevannet og smører med a-derma exomega (og det gjør barnehagepersonalet også) men allikevel må jeg kjøre en del kortison kurer på henne når det blir for ille..

Og vinteren er jo verst, så jeg gruer meg :(

Skrevet

hei! Vi gir Prosobee-soyamelk istedet for kumelk. Den smaker bedre enn nutramigen, men jeg blander alikevel litt eplejuice ut i melka , og da drikker han den. Kanskje du kan prøve det, det gir jo litt mer friskere smak. Tenkte å fortsette å gi Prosorbee som drikke så lenge jeg får det i han jeg.

I barnehagen får han rismelk med kalsiumtilskudd. Vi spiser ikke smør med melk, oster, eller annen mat med melk i, og eksemen hans er helt borte, her smører vi ikke i det hele tatt lengre:)

Skrevet

Takk for svar :o)

Kjøpte Prosobee i dag og det er mye bedre smak enn Nutramigen så jeg tester ut den en stund.

Jeg bruker en del rismelk med kalsium og det liker hun. Bruker også havremelk så da fortsetter jeg med det ved siden av mme'en.

Smører ikke lenger her heller så jeg er veldig fornøyd med at det er borte. Snupp er også mye bedre humør enn hun var i tidligere :o)

Skrevet

Huff, det hørtes ille ut. Føler med deg :o(

Er ille når de små har sånne plager.

Rådet fra HS var også at jeg skulle kutte ut skyllemiddel i klesvasken hennes, men det hjalp ikke her.

Man blir ganske frustrert når ikke noe fungerer. :o(

Håper ikke vinteren blir så ille for tulla di.

Skrevet

Har hørt at soya er like hyppig årsak til allergi som melk så vet ikke om det er noe lurt bytte.

Til atopisk eksem anbefales det at man først prøver mild, uparfymert fuktighetskrem, bad med olje eller avkok fra kli og minimerer bruk av såpe.

Ved problem med tørr hud kan noen ha nytte av å bruke myk ull (gjerne iblandet silke) innerst mot huden da bommull kan virke noe uttørrende. Obs! barnet må ikke bli så varmt at det svetter og ulltøyet må ikke være "stikkete", da virker det mot sin hensikt.

Når det er sagt, er hydrokortison et mildt og godt preparat. Alt for mange er alt for redd for å bruke dette, og mange barn med atopisk eksem lider unødig pga. overdrevent skeptiske mødre.

Bivirkninger av steroider kommer først og fremst når steroider spises i tablettform eller smøres daglig på store hudområder over lengre tid. Steroider finnes dessuten i ulike styrker der hydrokortison er den svakeste typen.

Skrevet

Jeg har ei lita på 17 mnd som har fått påvist atopisk eksem.Vi har prøvd å kutte ut div ting,men finner ikke noe som gjør utslag på eksemet.

Det vi har fått i råd fra hudlegene,er bl.a ;

Ikke bad,det forverrer ofte.Korte dusjer var det beste.

Smøre med mild kortisonkrem på utslettene(Mildison),helt til de var borte.

Smøre henne med fet krem.

Kutte ut ull-produkter nærmest huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...